Hej!
Är det någon som vet hur stor betydelse det har att ha flexibel anslutning från värmepumpen å genom husväggen jmf med fast kopparrör.
Blir det så mycket vibrationer alls att det har betydelse, eller stom ljud?
Tackar för er info.

Skalman
 
A
du tänker luft vatten?
 
Hej!
Det är sk monoblock, allt sitter ute i v.pumpen. Det är alltså vattnet som går till pannan-elementen som skall cirkulera i två rör från v.pumpen.
Det kan bli vibrationen från v.pumpen å fortplanta sig i kopparrrören så en flex-slang kan kanske vara bra. Det var det frågan var om.
Hört nått om att Cu rören kan spricka vid vibrationer så de måste klamras ordentligt desutom.
 
A
det är normalt att använda slang den biten av många orsaker inte minst för att tillverkarna vill det.
 
Det blev flexibel metallnätomspunnen slang.
Nu är pumpen igång å allt okej.
avslutar tråden för min del.
Tack alla.
 
Lite tillägg. Pumpen har funkat jättebra hela vintern å jag är nöjd med den.
Skall odna lite bättre avrinning för kondensvattnet så jag slipper hacka is.

Blivit nästan lite lat å eldat mindre med den vanliga uppvärmningen, ni som är observanta minns kanske jag eldar med havre. Egenutvecklad specialbrännare, gått nu i ...få se. ..14 år?
Nä, tack, inga tillrättavisningar om att jag eldar upp maten, den debatten är redan avklarad.
Men värmepumpen har gett mig ro å varmare morgnar i huset.
Styr den via datorprogram å skall snart installera en sk Raspberry Pi enkorts microdator, programvaran snart helt klar, det har varit ett segt jobb att koda det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.