Har precis flyttat in i ett hus där garageporten har blivit helt matt av väder och vind. Nu undrar jag om det är någon som kan berätta hur jag får tillbaka lystern i färgen eller måste jag lacka om den?

Jag har provat med bilvax men det gick inte.....:oops:
Matt röd garageport som förlorat sin glans, inramad av vit vägg och garageuppfart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Matt röd garageport som ser sliten ut, monterad i en vit portöppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har samma problem som du men på en ytterdörr... Av polering blev min lite bättre, men tror det enda som "hjälper" på riktigt är nog att måla om... Sedan se till att hålla efter det... Rött är en svår färg :/
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
K
Såhär skriver Hörmann om sina portar iaf.

För att bibehålla lystern på portens lack rekommenderas bilvårdsprodukter. Exempelvis bilschampo och vax. Vid extremare nedsmutsning kan lackrengöring användas. Rubbing är ej lämpligt.
• Portbladet är ytbehandlat med polyesterlack. Om du vill måla om eller ändra färg på porten eller forbättra ytskyddet, kan det göras med en vanlig syntetisk lackfärg för utomhusbruk.
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Ja det kanske är så men det lär ju inte vara billigt att lacka om en garageport för den går ju inte att penselstryka eller rolla med ett bra resultat

Maxizor Maxizor skrev:
Jag har samma problem som du men på en ytterdörr... Av polering blev min lite bättre, men tror det enda som "hjälper" på riktigt är nog att måla om... Sedan se till att hålla efter det... Rött är en svår färg :/
 
Ja jag har testat det mesta känns det som.... avfettning, lackrengöring, medel mot flygrost, bilschampo..... Nu är det nog mer något för att få bort den matta färgen... Kanske måste prova med något silikonbaserat

K KjellTimell skrev:
Såhär skriver Hörmann om sina portar iaf.
 
sunnis
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Ja jag har testat det mesta känns det som.... avfettning, lackrengöring, medel mot flygrost, bilschampo..... Nu är det nog mer något för att få bort den matta färgen... Kanske måste prova med något silikonbaserat
En oscillerande polermaskin med skumpads och polermedel i olika måste kunna fungera. Färgen har oxiderat precis som en billack, det går då inte att arbete upp lyster för hand utan maskinell bearbetning.

Börja med finish, går inte det så gå på en mellanrubbning, går inte det så går du på grovrubbning. Testa även olika hårdhet på polertrissorna (Orangea, blå, gula osv) Går inte skumtrissor så på med ulltrissa och högt varv och grov rubbning som sista utväg.
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Ja då måste man ju se om det finns en sådan att låna för det bär sig knappast att köpa en för bara garageporten.

sunnis sunnis skrev:
En oscillerande polermaskin med skumpads och polermedel måste kunna fungera. Färgen har oxiderat precis som en billack, det går då inte att arbete upp lyster för hand utan maskinell bearbetning.
 
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Ja då måste man ju se om det finns en sådan att låna för det bär sig knappast att köpa en för bara garageporten.
Jag polerade min ytterdörr och det blev bättre men inte bra, och jag körde med oscillerande maskin och t om rubbing för att få bort oxiden... Sen är ju tyvärr garageporten ojämn i ytan... Så jag skulle nog satsa på att spraymåla om det ska bli snyggt... :/, dvs köpa en enklare färgspruta och köra... Går ju även att demontera..
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
sunnis
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Ja då måste man ju se om det finns en sådan att låna för det bär sig knappast att köpa en för bara garageporten.
Biltemas oscillerande 125mm duger till detta, kostar väl en 500kr, plus lite tillbehör som polermedel och pads kanske 1000kr från den blå butiken så har du allt.

Kolla på GörDetMedRW på youtube, tycker han har bra och pedagogiska videos hur man polerar bilar, men man behöver köra på lite och arbete ut polermedlet. Ska du få något som helst yta så måste du köra på grov rubbing och sedan 2-steg uppåt med finare medel och mjukare pads.
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Biltemas oscillerande 125mm duger till detta, kostar väl en 500kr, plus lite tillbehör som polermedel och pads kanske 1000kr från den blå butiken så har du allt.

Kolla på GörDetMedRW på youtube, tycker han har bra och pedagogiska videos hur man polerar bilar, men man behöver köra på lite och arbete ut polermedlet.
Tyvärr så hjälpte det väldigt lite på min dörr, samt en ojämn port som denna är det väldigt svårt att få ett jämnt bra resultat.. Lade flera timmar på detta och det var 1 ytterdörr, dvs betydligt mindre än en port + jämnare.

Jag kommer lacka om min dörr, blir troligen en fin roller eller spraymåla för min del.

Dörrtillverkarna rekommenderar bilvax 2x per år.. Min dörr hade ingen gjort något med på 13 år samt söderläge så tror din garageport också är lite bortom räddning :/

Jag har både enklare / dyrare maskin + riktigt medel ifrån Rekondfirma...
 
  • Ledsen
Nobbe_1
  • Laddar…
A
Smörj på matolja så blir den blank ett tag iaf:geek: eller klarlacka.
 
  • Haha
Nobbe_1
  • Laddar…
sunnis
Maxizor Maxizor skrev:
Tyvärr så hjälpte det väldigt lite på min dörr, samt en ojämn port som denna är det väldigt svårt att få ett jämnt bra resultat..

Jag har både enklare / dyrare maskin + riktigt medel ifrån Rekondfirma...
Det ska gå att få yta, funkar det inte med oscillerande så behöver man gå på en roterande för få rejäl avverkning och sedan köra oscillierande för att få blankhet i ytan.
 
Matolja var bra :rofl: Men klarlack kanske inte är så dumt....? Behöver ju inte ta en högblank klarlack.

Då är frågan om man ska köpa en spruta som går på 220 eller om jag ska köpa en till tryckluften

Maxizor Maxizor skrev:
Jag polerade min ytterdörr och det blev bättre men inte bra, och jag körde med oscillerande maskin och t om rubbing för att få bort oxiden... Sen är ju tyvärr garageporten ojämn i ytan... Så jag skulle nog satsa på att spraymåla om det ska bli snyggt... :/, dvs köpa en enklare färgspruta och köra... Går ju även att demontera..
Handyman 1 skrev:
Smörj på matolja så blir den blank ett tag iaf:geek: eller klarlacka.
 
sunnis sunnis skrev:
Det ska gå att få yta, funkar det inte med oscillerande så behöver man gå på en roterande för få rejäl avverkning och sedan köra oscillierande för att få blankhet i ytan.
Körde även med roterande utan större skillnad... Tror att färgen som lackas i fabrikerna har lite pigment i sig... tyvärr...
 
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Matolja var bra :rofl: Men klarlack kanske inte är så dumt....? Behöver ju inte ta en högblank klarlack.

Då är frågan om man ska köpa en spruta som går på 220 eller om jag ska köpa en till tryckluften
Skulle köra till kompressorn, är nog klart billigare! Sen kan du ju passa på att byta kulör om du är sugen =)
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.