A AndersS skrev:
Finns PEM 90 gradare med väggfäste eller fanns när vi gjorde den här kopplingen. Den är bara 35 år:D
Jag vet, redan nämnts i tråden med länkar t.o.m. ;)
 
Då har du en lösning, är ju enkelt att fixa.
 
Såhär har jag gjort för att slippa se PEM-slang sticka upp.
DIY-installation av PEM-slang med ett hemmagjort 'spjut'-stöd för att hålla den dold och ordnad på en veranda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trädgård med gömd PEM-slang; gul kon formad som spjut sticker upp vid grönskande buskar och stödpinnar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

PEM-slang fäst på ett hemmagjort spjut vid en husvägg med en kran och eluttag ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För de som ska stå fritt gjorde jag ett "spjut"
Hemmagjort metallspjut bredvid en yxa och en rörbit på gräsmark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett metallspjut som döljer en PEM-slang i en grävd ränna i jorden, demonstrerar en dold installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hydrolift och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Såhär har jag gjort för att slippa se PEM-slang sticka upp.
Snyggt! I mitt fall är det väggarna i båda ändarna så antagligen lättare att bara dra upp pem direkt men skulle jag ha det fristående så skulle jag helt klar göra som du gjort!
 
Jag har stålrör upp även vid väggarna =)
 
Om du vill dölja PEM mot vägg kan du sätt ett lämpligt kabelskydd, men enklast är att måla slangen.
 
Nu har jag fått grävt och ska försöka köpa delat för att koppla in slangen. Fått till delarna till där vattnet kommer fram men har 2 frågor:

1. Vad behöver jag för att koppla in PEM 32 mot en gustavsbergs vattenutkastare?

2. Jag tänkte göra en T-koppling på lägsta punkten och sätta en kran på avsticket som jag har i ett stående dräneringsrör för att tömma på vintern. Jag tänker att detta avstick inte behöver vara 32 mm så vad behöver jag för att från en PEM 32 T-koppling förminska ned till PEM 20? Vilken kran är lämplig för detta? Vill ha en liten enkel som överlever ute (är ju dock tömd på vintern).
 
Ska kanske förtydliga min fråga om anslutning till vattenutkastare. Det sitter idag en gardena-koppling på vattenutkastaren och det vill jag ha kvar så behöver någon slags t-koppling och kanske ballofix till gardenakopplingen så att den delen kan stängas av separat
 
Inga tips?
 
På utkastaren är det troligen r15 gänga, jag hade satt ett t-stycke i mässing, övergång från rörgänga till PRK eller liknande och sedan på sticket en ventil och övergången till gardena-koppling.
 
  • Gilla
Marsman80
  • Laddar…
Hur tror ni denna fungerar? Dränerar den bara åt ett håll tror ni eller åt båda hållen?
Avtappningsventil i mässing med dräneringshål, troligen för användning i rörsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M Marsman80 skrev:
Hur tror ni denna fungerar? Dränerar den bara åt ett håll tror ni eller åt båda hållen?
[bild]
Svarar mig själv eftersom jag tydligen inte läste allt på hemsidan. Enligt citat nedan verkar den bara tömma åt ett håll och stänga åt andra hållet. Eftersom min slang kan frysa i båda ändarna så vill jag ju tömma hela vägen men verkar svårt att få till.

"Används när man vill tömma anslutningar uppströms och samtidigt stänga av nedströms"
 
Nu har jag delvis fått hjälp av rörmokare och delvis kopplat själv och fått ihop nästan allt. Har dock en fundering. Rörmokaren hade inte med sig någon tappkran så jag hade ett tryckmätare som jag monterade istället för att kunna fylla ledningen. Tänkte att det var bra för att se om det var tätt. Jag fyllde ledningen med vatten och stängde sedan matningen och då visade mätare 4 bar. I morse visade den bara 1 bar. Jag antar om jag hade haft ett läckage så borde trycket varit 0 idag, stämmer det?
 
M Marsman80 skrev:
Nu har jag delvis fått hjälp av rörmokare och delvis kopplat själv och fått ihop nästan allt. Har dock en fundering. Rörmokaren hade inte med sig någon tappkran så jag hade ett tryckmätare som jag monterade istället för att kunna fylla ledningen. Tänkte att det var bra för att se om det var tätt. Jag fyllde ledningen med vatten och stängde sedan matningen och då visade mätare 4 bar. I morse visade den bara 1 bar. Jag antar om jag hade haft ett läckage så borde trycket varit 0 idag, stämmer det?
Man kan skriva en hel uppsats om provtryckning av plastledningar. Men i korthet:

Om ni inte spolade igenom ledningen ordentligt kan det finnas luftbubblor kvar i vattnet, luft går att komprimera, det gör inte vatten. Polyeten är ett plastisk-elastiskt material, det töjer sig en viss del vid tryckpåverkan. Ovanstående medför att det kan vara naturligt tryckfall eller en liten läcka.

Är det hel slang eller finns det några skarvar?
 
N NoOne2k skrev:
Man kan skriva en hel uppsats om provtryckning av plastledningar. Men i korthet:

Om ni inte spolade igenom ledningen ordentligt kan det finnas luftbubblor kvar i vattnet, luft går att komprimera, det gör inte vatten. Polyeten är ett plastisk-elastiskt material, det töjer sig en viss del vid tryckpåverkan. Ovanstående medför att det kan vara naturligt tryckfall eller en liten läcka.

Är det hel slang eller finns det några skarvar?
Slangen spolades inte så stor risk för luft isf. Har ju ingen kran som jag kan öppna och släppa ut luften genom just nu tyvärr. Slangen är kopplad som ett T med möjlighet till tömning i botten på T:et. Det finns alltså en T-koppling på den plus att det finns en 90-graders vinkel i varje ände.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.