Växte själv upp i ett hus från 30-talet vilket ju också har sin charm, men jag var alltid lite avundsjuk på några kompisar som bodde i 70-talshus med gillestuga i källaren.
Där tillbringades mycket tid utan att störa deras förändrar som höll till på markplan. Man kunde t om gå in genom garaget rakt ner i källaren.
Det var lite som källaren i That 70's Show. Vi rökte dock inte på, men en och annan öl kan ha förtärts där :rofl:
 
L lordi skrev:
Växte själv upp i ett hus från 30-talet vilket ju också har sin charm, men jag var alltid lite avundsjuk på några kompisar som bodde i 70-talshus med gillestuga i källaren.
Där tillbringades mycket tid utan att störa deras förändrar som höll till på markplan. Man kunde t om gå in genom garaget rakt ner i källaren.
Det var lite som källaren i That 70's Show. Vi rökte dock inte på, men en och annan öl kan ha förtärts där :rofl:
Hade dina kompisars hus även 70-talssymbolen #1 - Bodegan? Helst så tafflig som möjligt och dekorerad med vykort från Spanien. För den avancerade monterade man givetvis även falska takbjälkar i bilat utförande.

Jag har ju det mer intellektuella/borgerliga suterränghus så en bodega är det inte tal om men man kan ju alltid installera en stereo med så mycket träfaner man kan hitta och lyssna på jazz. Jag antar att ni även lyssnade på Led Zeppelin och Deep Purple i källaren?

Som sagt var, man kan raljera mycket om 70-talshusen men de har fördelen att vara rätt stora och ha potential för mycket ideér.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Hade dina kompisars hus även 70-talssymbolen #1 - Bodegan? Helst så tafflig som möjligt och dekorerad med vykort från Spanien. För den avancerade monterade man givetvis även falska takbjälkar i bilat utförande.

Jag har ju det mer intellektuella/borgerliga suterränghus så en bodega är det inte tal om men man kan ju alltid installera en stereo med så mycket träfaner man kan hitta och lyssna på jazz. Jag antar att ni även lyssnade på Led Zeppelin och Deep Purple i källaren?

Som sagt var, man kan raljera mycket om 70-talshusen men de har fördelen att vara rätt stora och ha potential för mycket ideér.
Haha, nä ingen bodega vad jag minns och inte heller falska takbjälkar, däremot gott om träfaner :)
Storleken är ju en fördel som du säger. Ofta fanns det rum för pingisbord och grejer i källaren.
Jag har inget emot 70-talshus förutom de där luriga byggfelen som smög sig in med tryckta syllar mm.
Själv bor jag numera också i ett hus från 30-talet och det är inte så mycket som kan gå fel med dem.

Jo det snurrade en del Deep och Zeppelin i källarna, fast vi egentligen var för unga för att vara med från början på det tåget, men det var mycket Black Sabbath, och Judas Priest, Iron Maiden mm, mycket brittisk hårdrock. Tur att man skaffade sig bra musiksmak i unga år.:cool:
 
Fastighetsskatten hade nog en del inverkan på arkitekturen - Souterräng våningar och snedtak drog ner bo arean och därmed skatten.
 
BirgitS
rotbackarn rotbackarn skrev:
Fastighetsskatten hade nog en del inverkan på arkitekturen - Souterräng våningar och snedtak drog ner bo arean och därmed skatten.
Som jag har förstått det så var villkoren för de subventionerade bolån som fanns på den tiden väldigt styrande när det gällde utformningen. Det fanns begränsningar t.ex. för boytan vilket ledde till att folk inredde källaren för att få mer användbar bostadsyta och sen när villkoren ändrades så försvann källarna.
 
Av någon sådan begränsning så byggde man först dubbelgaraget hos oss, och året efter byggde man huset.

Vårt hus är byggt 71 och garaget 70 och är 165kvm i entréplan, 100kvm källare samt 45kvm garage.
 
1970-talets småhus präglades av
1. Oljekrisen hösten 1973 revolutionerade uppvärmningen. Oljepannor blev hopplöst ute
2. Gröna vågen bar upp en favorisering av omålat trä och hyllande av förment "folklore" och "äkta folklig" tradition.
3. Miljonprogrammets statliga byggstöd var den direkta orsaken till hela villaboomen under perioden från och med 1965 och fram till 1990-talet. Statens låneregler formade arkitekturen in i minsta detalj.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det fanns begränsningar t.ex. för boytan vilket ledde till att folk inredde källaren för att få mer användbar bostadsyta och sen när villkoren ändrades så försvann källarna.
I oljekrisens spår blev souterränghusen dessutom favoriserade pga sin förmenta förmåga att "spara värme" i och med att man fick isolering från källarvåningens jordvall.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vad kul, du bevarar väl den äkta 70-talsstilen nu? :)
Så här mysigt har vi det i gillestugan ikväll!
 
  • Mysig gillestuga med tänd brasa, akvarium, personer som kopplar av i soffan och glas vin på bordet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anna-272 och 3 till
  • Laddar…
Det är intressant att ställa villorna mot flerbostadshusen och de offentliga byggnaderna från perioden. Trots att vissa grepp går igen, panel och tegel blandat på karaktäristiskt vis i fasad, så känns själva uttrycken väldigt olika. Svårt att se hur de är sprungna ur samma tidsanda.

Att man med rationellt byggande hamnar i någon sorts alpluktande tysk-österikisk estetik är förvånande. ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Anna-272 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.