Har ett två år gammalt hus byggt i Ytong massivelemenr som blir varmt ganaka fort och svårt att få svalt. Det var mycket att tänka på när man skulle bygga så någon större efterforskning kring värme och ventilation gjorde jag tyvärr aldrig bortsett från att jag gärna ville ha golvvärme av komfortskäl samt FTX-ventilation.

Vi har därför ett hus med jordvärmepump (IVT Greenline) utan kylning. FTX är ett Swegon Casa R5 Comfort utan några tillbehör som kylning eller dylikt som står på vår vind i öster. Till och frånluftsingångarna ligger på södra sidan av taket mot öster. Kanalerna ligger på vinden och löper över hela huset. Eftersom vårt hus är ganska långsmalt (18-20m) blir det rätt långa kanaler som luften ska transporteras. Kanalerna är isolerade över lösullen men ligger annara oisolerade. Nu på sommaren går VPn på sommarläge dvs värmer inte. FTX är inställd på "cool mode" men upplever inte att den gör ett skvatt.

När det blir varmt ute (25+) en dag eller så kan jag bibehålla hyfsad sval temp om jag håller huset stängt och drar ner gardiner samt sätter ner FTXen på lägsta läget. Men efter ett tag kryper värmen succesivt upp och även på kvällen fortsätter det vara varmt oavsett vad jag gör med FTXen.

Är detta normalt eller vad ska man kunna förvänta sig med ett system som vårt? Hur hade ni gått tillväga för att ringa in var problemet är och vilka åtgärder hade ni prioriterar? Vad bör man satsa på sen för att tillföra mer kyla varma dagar?
 
Det är helt normalt. Nu vet jag inte vilket ftx du har. Men gissar på att du har roterande värmeväxlare. Den roterande värmeväxlare välj oftast som stillastående när ingen värme önskas.
En variant som jag tänkt på men som inte jag har förutsättningar för är att man kör kyla på golvvärmeslingan.
Men det viktiga är att man har en hygrometer som styr kylan ut i systemet.
Det viktiga med detta är att den räknar ut vid vilken temp luften kondenseras mot en kall yta.
Så i ditt fall behövs en pump som gör kyla.
En shunt och en hygrometer som stryper och justerar blandningen av vatten i kretsen och kylan från pumpen.
Denna lösning har visat sig bra i både golv och tak med plaströr. Men det är ett riskbygge och allt måste fungera.
Att montera in ett kylbatteri efter ftx är en lösning. Men för att ge effekt måste man ligga långt över Boverkets krav på L/s
 
P Pågatåg skrev:
Har ett två år gammalt hus byggt i Ytong massivelemenr som blir varmt ganaka fort och svårt att få svalt. Det var mycket att tänka på när man skulle bygga så någon större efterforskning kring värme och ventilation gjorde jag tyvärr aldrig bortsett från att jag gärna ville ha golvvärme av komfortskäl samt FTX-ventilation.

Vi har därför ett hus med jordvärmepump (IVT Greenline) utan kylning. FTX är ett Swegon Casa R5 Comfort utan några tillbehör som kylning eller dylikt som står på vår vind i öster. Till och frånluftsingångarna ligger på södra sidan av taket mot öster. Kanalerna ligger på vinden och löper över hela huset. Eftersom vårt hus är ganska långsmalt (18-20m) blir det rätt långa kanaler som luften ska transporteras. Kanalerna är isolerade över lösullen men ligger annara oisolerade. Nu på sommaren går VPn på sommarläge dvs värmer inte. FTX är inställd på "cool mode" men upplever inte att den gör ett skvatt.

När det blir varmt ute (25+) en dag eller så kan jag bibehålla hyfsad sval temp om jag håller huset stängt och drar ner gardiner samt sätter ner FTXen på lägsta läget. Men efter ett tag kryper värmen succesivt upp och även på kvällen fortsätter det vara varmt oavsett vad jag gör med FTXen.

Är detta normalt eller vad ska man kunna förvänta sig med ett system som vårt? Hur hade ni gått tillväga för att ringa in var problemet är och vilka åtgärder hade ni prioriterar? Vad bör man satsa på sen för att tillföra mer kyla varma dagar?
Är ansvarig för ett äldreboende som har styrd ventilation och bergvärme. Vi satte in ett kylbatteri i ventilationen och kör runt brainen från borrhålen till detta. Startar när temperaturen blir för hög inne, tror det är ställt på 23 grader. Vi har 22 grader stadigt oavsett utetemp. Kolla med Swegon eller din leverantör av FTX aggregatet hur ni kan koppla samman systemen för att få automatik i detta. Driftkostnaden för kylan är minimal det är ju bara en cirkulationspump som går.
 
  • Gilla
Pågatåg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.