Hej,

Jag har anlagt en grusgång/matplats på framsidan av huset. Tanken är att sätta kantsten med den breda sidan nedåt (om detta går) då jag tycker det blir snyggast.

Hur ska jag ”fästa” stenen i marken för att det inte ska röra sig för mycket?

Jag har tänkt att hyra en stenkap och kapa stenarna så att jag får fina svängar.

Ska man gjuta fast stenen i underlaget (stenmjöl) eller räcker det att man fogar samman dom med sättsand?

Underlaget består av fiberduken, ett lager 0-16 och sen ett lager 0-6.

Tacksam för svar.
 
  • Nyinstallerad kantsten längs en grusgång/matplats vid en trädgård, med gräsmatta i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjuta fast dom kommer hjälpa iallafall
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Gjuta fast dom kommer hjälpa iallafall
ok! Ingen risk att de spricker om det skulle röra på sig? Marken här består av sand sand och mera sand.

ska man använda vanlig betong när man gjuter dom? Och ska man lägga nån centimeter upp på vardera sidan?
 
Det kommer säkert spricka lite men jag tycker inte det gör något. Jag har gjutit en liten kant med finbetong bara på ena sidan mina och stenarna sitter riktigt stabilt. Är det bara sand behövs det säkert ingen gjutning.
 
Gräv ett ”dike” fyll med betong och ställ dit stenarna.
 
Lite armering i betongen gör att det inte spricker på samma sätt...och omöjligt att avlägsna, ha, ha! Seriöst så måste du ha någon form av grund för stenarna, annars kommer de att flytta på sig. Bara några cm stenmjöl räcker inte. Det är samma sak om du lägger en stor yta med plattor eller asfalt; du får frostsprängningar/tjälskott och efter att par vintrar ser det ut som på månen. Antingen accepterar du det och åtgärdar din kant efterhand (ett fullt möjligt alternativ) eller så gör du ett ordentligt jobb från början. Du kan gräva ur och lägga bärlager eller bara sand, det viktiga är att du inte får stående vatten där som fryser på vintern. Ovanpå det kan du lägga dina stenar. Allra bäst blir det om du lägger ett lager stenar som inte syns och det synliga lagret ovanpå dem. Där kan du välja att limma med stenlim om du vill för att de övre stenarna ska sitta fast. Givetvis lägger du de två varven om lott. Om det undre varvet ska vara osynligt kan du välja större stenar där så blir det ännu stabilare, men det kanske är överkurs.
 
F fb35523 skrev:
Lite armering i betongen gör att det inte spricker på samma sätt...och omöjligt att avlägsna, ha, ha! Seriöst så måste du ha någon form av grund för stenarna, annars kommer de att flytta på sig. Bara några cm stenmjöl räcker inte. Det är samma sak om du lägger en stor yta med plattor eller asfalt; du får frostsprängningar/tjälskott och efter att par vintrar ser det ut som på månen. Antingen accepterar du det och åtgärdar din kant efterhand (ett fullt möjligt alternativ) eller så gör du ett ordentligt jobb från början. Du kan gräva ur och lägga bärlager eller bara sand, det viktiga är att du inte får stående vatten där som fryser på vintern. Ovanpå det kan du lägga dina stenar. Allra bäst blir det om du lägger ett lager stenar som inte syns och det synliga lagret ovanpå dem. Där kan du välja att limma med stenlim om du vill för att de övre stenarna ska sitta fast. Givetvis lägger du de två varven om lott. Om det undre varvet ska vara osynligt kan du välja större stenar där så blir det ännu stabilare, men det kanske är överkurs.
Tack för svar. Jag har redan murat fast dom med grovbetong. Det är iaf snyggt i år...
 
R
T TheCed skrev:
Tack för svar. Jag har redan murat fast dom med grovbetong. Det är iaf snyggt i år...
Att gräva ett ”dike” i vilket man lägger jordfuktad betong är ett sätt att få fast stenar
Det tar tid tills stenarna sätter sig stabilt och det behövs för att klara markrörelser så viktigt med god dränering och avrinning samt tjocka lager
I övergången mot gräsmatta kan man använda markskruv tills de fått fäste i jordfuktad betongen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.