Det här är förstås en ganska svår fråga att besvara, men vad är sannolikheten att en totalt utlejd renovering till ett flerbostadshus i en mindre stad gör så att man går plus minus noll sett till värdeökningen på huset jämfört med renoveringspriset? Om jag till exempel lejer ut ett byte av luckor, vitvaror och bänkskiva i köket, och sedan ber en fastighetsmäklare att omvärdera kåken, vad är oddsen för att omvärderingen höjer husets värde med en mängd som mer eller mindre motsvarar kostnaderna för bytet? Är det realistiskt, eller måste man faktiskt göra en väsentlig del av renoveringen själv för att det ska jämna ut sig?
 
Eftersom någon ändå måste införskaffa nya luckor, vitvaror och bänkskiva så är din fråga alltså, kan jag få tillbaks de timmar en hantverkare (med kanske goda kontakter i leverantörsledet) kommer att ta för att skruva fast dessa? Låter i mina öron som en mindre utgift oavsett storlek på stad.
Och vad menar du med husets värde? År det marknadsvärdet eller vad du kan tänka dig att få ut extra av en försäljning?
Du har nog tyvärr redan svaret. Att det inte går att besvara...
 
Sockerhög Sockerhög skrev:
År det marknadsvärdet eller vad du kan tänka dig att få ut extra av en försäljning?
Marknadsvärde är vad jag undrar över. Huset ska inte säljas – bara belånas på. Det är alltså bara mäklarens åsikt och vad denne skriver på sitt lilla papper som är intressant.

Låter i mina öron som en mindre utgift oavsett storlek på stad
Vad hade du sagt om det gällde en total badrumsrenovering eller installering av bergvärme?
 
Att renovera ett kök i ett hus som inte ska säljas är ju normalt en fantastisk förlustaffär.

Bäst är nog att i stället för att fråga här, ringa en lokal mäklare och fråga.
 
Nu gäller det ju tydligen ett flerfamiljshus. Då har värdet rätt lite med faktiskt standard att göra, Värdet bestäms i första hand av vilken avkastning du kan få på investeringen. Om du renoverar köket (på rätt sätt) så ökar bruksvärdet. Det gör att du har rätt att höja hyrorna, den höjningen har ingen koppling till hur mycket du faktiskt har investerat i renoveringen. Sedan är det inte säkert att markandsläget på orten är sådant att du kan höja hyran lika mycket som du har rätt till.

Det tillkommer några faktorer i värderingen, om det ex. är tänkbart att någon vill bilda bostadsrättsförening, en förening kan vilja betala mer än om du säljer som hyresrätter till ett annat fastighetsbolag.

Men om du investerar ex. 100 000 i varje lägenhet, utan möjlighet att höja hyran, så ökar inte värdet på fastigheten med en enda krona. Eller jo, en ev. köpare av fastigheten ser ju att man inte behöver göra något åt köken, jämfört med om du har mögliga halvruttna kök från 40 talet.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.