Efter jag reglat upp nya rum så finns det i stora sovrummet ingen ventilation.
Jag har i övrigt självdrag i resten av rummen men vill sätta något i sovrummet.
Jag vill ha frånluft då det blir varmt under nätterna då ungarna smyger in med.
Jag har tegelhus med träfasad sedan innan. Vad rekommenderas och hur
borrar jag igenom mexitegel ?

Tack på förhand
 
Vi har liknande förutsättningar i ett äldre stenhus. Har installerat ”decentraliserad ftx” som jag tycker att funkar bra för att få bra luft i sovrummen. Finns numera från flera tillverkare. Vi bor vid en gata med ganska tung trafik. Fläkten i aggregatet är väldigt tyst på lägsta nivån och fortfarande betydligt tystare och jämnare ljudnivå på högsta nivån än att ha fönstret öppet. Vi tog hjälp av en håltagningsfirma för att borra genom de dubbla tegelväggarna.
 
Risken är ju det blir väldigt dåligt med luft om du tänkt sätta upp en frånluft.

Personligen skulle jag rekommendera att borra med kärnborr sålänge det inte är massa armeringsjärn i mexiteglet, kan bli lite bökigt då. Sedan sätta upp någon form av rumsventilation med återvinning!
 
  • Gilla
Fixerskan
  • Laddar…
Dom ända ställen man ska ha frånluft på är i kök.badrum.toa.tvättstuga.
Har man stora rum så kan man ha både tilluft och frånluft.
Men detta gäller att resten av huset har ventilation och att man inte riskerar att det blir undertryck i sovrummet.
 
Tillverkarna av enheter motsvarande dem som vi har installerat dvs fläkt genom yttervägg som växlar riktning var 70:nde sekund och återvinner värmen rekommenderar att man fortsatt har frånluftsfläktar som skapar undertryck i våta utrymmen. Finns några tillverkare, Lunos var tidigt ute, Flexit, Blauberg, Bosch, NIBE mm. Finns en del nyttigt att läsa på tillverkarnas hemsidor. Principen är busenkel och har varit känd länge men vad jag förstår har det inte slagit igenom förr än på senare år då man inte lyckats göra fläktarna tillräckligt tysta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.