Hej!
Jag tänkte riva ut plastmattan i vår lägenhet i köket och stöter på ett lager asfalt. Pratade med vår granne som jobbar inom bygg och han säger att jag ska riva bort asfalten innan jag lägger trägolvet. Fick ingen riktig förklaring till varför. Om asfalten är jämn under, varför ska man då riva bort den? Kan man inte bara lägga golvunderlägget och sen trägolvet på asfalten?
 
Är det asfalt, är det inte svartlim? Vad har du för bjälklag?
 
Det ser inte ut att vara svartlim eftersom det är grått. Min granne som hade rivit ut sin gamla plastmatta och sa att det var asfalt. Knackar man på det gråa partiet under mattan känns det som betong/asfalt. Huset är byggt av tegel, mer än så vet jag inte tyvärr. Är det nödvändigt att knacka bort det lagret under plastmattan som känns som betong/asfalt? Kan man inte bara lägg på det?
 
  • Rivet hörn av en gammal brun plastmatta som avslöjar ett grått underlag som liknar betong eller asfalt, nära en vit dörrkarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På bilden ser det ut som att det ligger två lager med matta, plastmatta överst och sedan en linoleummatta. Hade jag varit i din sits så skulle jag ta den säkra vägen och skickat in materialprov för kontroll för asbest. Om det inte går att utesluta på något annat sätt, byggår kanske? Sen hade jag sett till att få betongrent (ser ut som betong under mattan) innan nytt golv. Och metoden för att få det betongrent får bestämmas efter att analysen av materialproverna är klara.
 
Jag har gjort ett ett prov för asbest och det finns ingen asbest. Du tror inte det är asfalt utan betong under? Eftersom jag vet att det inte är asbest, hur får jag det betongrent då?
 
Ser ut som att stora delar av mattan kan gå att riva ut med handkraft, en barkspade kan eventuellt underlätta. Resterande lim- och mattrester kan du slipa bort med en rejäl betongslip - finns att hyra. Se till att köra med någon form av dammuppsamling och skärma av rummet ordentligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.