MultiMan
@MrGlad8 Vid vanligt åretruntboende håller jag med dig till 100% men tråden handlar om underhållsvärme av ett litet fritidsboende, därför tycker jag det är bra om debatten nyanseras lite. :)
 
  • Gilla
fitur och 1 till
  • Laddar…
G
MultiMan MultiMan skrev:
@MrGlad8 Vid vanligt åretruntboende håller jag med dig till 100% men tråden handlar om underhållsvärme av ett litet fritidsboende, därför tycker jag det är bra om debatten nyanseras lite. :)
Jo precis, men Daikin vet jag har värmepumpar som ger stabil värme från 10 till 30 grader! Så jag tänker att en luftluftvärmepump blir en ekonomisk vinst även om du bara vill ha 10-15 grader!
Jag tror att om man tar kontakt med en säljare på ett företag som säljer och installerar värmepumpar så har dom en produkt för ett fritidsboende :)
 
C
Jag räknade lite på detta för ett liknande fritidshus och fick inte ihop det.
En del av besparingen ryker pga att man inte kan hålla lika låg temperatur.
Och investeringskostnaden blir stor i relation till driftskostnaden för ett så litet hus.
 
  • Gilla
Oldboy och 1 till
  • Laddar…
Vi satte in en LVP i fritidshuset på ca 80 kvm i december 2019. Huset är ursprungligen en 60-tals stuga som renoverats men har inte nybyggnadsstandard på isolering. Ligger relativt långt norrut och ett utsatt läge från havet. Körde tidigare underhållsvärme ca 12 grader via direktverkande element men har nu ca 15-16 grader. Det är ett mycket bättre klimat med LVP, luften känns fräschare och golven varmare. Nu var vintern, speciellt januari) 2020 ovanligt mild men elförbrukningen har minskat avsevärt. Utöver värmen kör vi golvvärme ca 8 kvm i badrum och värmekabel på ca 20 m för inkommande vatten.

Stapeldiagram som visar månatlig elförbrukning i kWh från 2017 till 2020.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
fitur
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jag räknade lite på detta för ett liknande fritidshus och fick inte ihop det.
En del av besparingen ryker pga att man inte kan hålla lika låg temperatur.
Och investeringskostnaden blir stor i relation till driftskostnaden för ett så litet hus.
Värdet av AC och uppvärmning innan ankomst räddar alltså inte den eventuella investeringsförlusten för dig? Är ni där även under vintertid?

Jag har försökt ta åt mig så mycket som möjligt utav allas kommentarer och kommer med största sannolikhet köpa en pump under nästa år för att ta mig tiden att se var kostnaden av att köra en vinter med underhållsvärme med hjälp av mina nuvarande elradiatorer landar.

Tack för alla svar!
 
A
Har själv ett dåligt isolerat garage på 40m2 som jag funderat på att installera en pump i,värmer det nu med elradiator ca 8-10 grader,mätte förbrukningen denna vinter till 1200kw(norra Sverige)att tjäna in en pump för mig skulle ta vääldigt lång tid,förmodligen längre än pumpens livscykel:)
en pump är inte heller underhållsfri,beroende på klimat bildas det väldigt mycket vatten/is vid utedelen som kan bli ett problem.Efterlyser också lite nyans i debatten,copvärden är inte allt:)
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
MultiMan
Komforten i mitt gamla hus har ökat betydligt sedan jag skaffade LLVP. Luften cirkuleras bättre och kalla punkter i gamla hus blir bättre uppvärmda. Joniseringsmodulen i min Mitsubishi gör dessutom underverk för hur fräsch luften känns, så denna aspekt ska man inte bortse ifrån.

Där jag bor nära vatten så blir det riktigt mycket isbildning vissa vintrar, till den grad att jag ett år var tvungen att hälla varmt vatten för att få bort det. Inget fel på pumpen, rätt gasmängd osv. Med svalare inomhus blir avfrostningarna ineffektivare och problemen kan öka. Det är också en sak att tänka på beroende på var huset är beläget.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
F fitur skrev:
Tack för att du ifrågasätter. Det behöver jag då det just nu bara finns fördelar i mitt huvud.
Jag bor inte i Västerbotten utan vi har ett sommarhus där, som visserligen är ett året runthus. Jag trodde det framgick att vi inte bor där året runt, vi har alltså, som jag skrev, haft underhållsvärme på runt 8 grader när vi inte varit där, vilket var hela våren efter andra veckan pga Corona. Det ligger i Bysketrakten och alltså ganska nära kusten, så mildare temperaturer än längre inåt landet förstås. Jag har inget eget intresse av att sälja värmepumpar så jag beskriver bara det som varit! Och resultatet var faktiskt över förväntan, men vi har rörligt abonnemang så jag tror även priset har sjunkit. Men kan kolla förbrukningen och återkomma.
 
Jag har VP installerad sedan 5 år. Körde tidigare med underhållsvärme via oljefyllda elelement. Elementen är fortfarande på som back-up om pumpen lägger av, men de har inte slagit på sedan vi satte in pumpen.Under vintern tappar jag ur vattensystemet så det är framförallt för luftcirkulationen och för att undvika total utkylning i huset som pumpen bidrar med. Styr allt via Climatechapp genom mobilnätet (kontantkort i styrenheten) och får temperaturvarning och meddelanden om strömavbrott direkt i mobilen. Otroligt praktiskt. Åker vi till huset (byggt 1899 med timmerväggar) vintertid höjer jag till 24 grader då vi startar resan och när vi kommer fram är huset varmt. Säkert sparar jag el, sannolikt skulle det ta lång tid att räkna hem investeringen men värdet för mig är att jag har koll på huset via appen, huset mår alldeles utmärkt av den cirkulerande luften och under dagar med kallt och tråkigt väder kör vi pumpen även sommartid. Ev komplettering med att elda i kakelugnen
 
Uppdatering: ja jag ljög visst, eller har dåligt minne: 600 kr var på våren, under första vintermånaderna var det 1000-1200 kr i månaden vi betalade. :oops: Innan vi installerade pumpen var räkningen på knappt 3000, sedan gick den ner med en tusenlapp för vi hade underhållsvärmen och elementen på lite högt, när vi justerade det kom vi ner på 1200 kr ungefär. Sedan under vår och sommar mellan 400 och 600. Det är ganska exakt hälften vad räkningarna låg på tidigare, också när mina föräldrar hade huset. De försökte ett år ha det på låg värme via elementen och någon form av inpackning av huset, men kom ändå upp i närmare 3000. Så korrekt är att elåtgången (oavsett elpriset, jag har kollat) minskat med hälften, vilket var betydligt mer än jag trodde.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
C
F fitur skrev:
Värdet av AC och uppvärmning innan ankomst räddar alltså inte den eventuella investeringsförlusten för dig? Är ni där även under vintertid?
Ja, vi nyttjade det året runt. Bekvämlighetsfaktorer som AC och uppvärmning före ankomst är ju svåra att värdera, men de kan ju definitivt "rädda" kalkylen. Om man ändå "ska" ha en AC så är det självklart att även använda den för uppvärmningen. Till saken hör att vi kompletterade med vedeldning vid varmställning. Det kan ju annars också vara en stor faktor om man nyttjar huset mycket på vintern.
 
useless useless skrev:
Den har inte COP på 5,34 vid -25 ute. Snarare strax under 2. Men det betyder inte att det är en dålig värmepump.
Är det inte så att alla coopvärden mäts vid +7° som en standard ?
 
hej, slänger in en annan ide, kan inte detta så bra men eftersom jag byggt nytt med mycket isolering så satsade jag på en sådan här https://pax.se/produkter/ventilation/varmeatervinning/eos/1110-2
och har en förhoppning att den ska sköta en hel del, den är fuktstyrd också vilket är helt avgörande för mig.
Men den kostade ne hel del och klara nog inte att hålla 12 grader..
 
useless useless skrev:
SCOP är ungefär som bränsledeklarationen för bilar. Det duger för att göra en jämförelse mellan olika modeller, men det säger inte så mycket om verkligheten.
SCOP beräknas efter centraleuropeiskt klimat, därför blir värdena höga. För Sverige ska man titta efter SCOP för kallt klimat.
Ex: Mitsubishi LN25
SCOP 5,2, SCOP (kallt klimat Sverige) 4,0
 
MultiMan MultiMan skrev:
Dina uträkningar stämmer inte eftersom att skillnaderna aldrig blir så stora pga just de fasta kostnaderna. Det rörliga elpriset utgör idag en förhållandevis liten del av totalen vi låga förbrukningar. Fasta delarna äter upp en stor del av vinsten av att sänka förbrukningen.
.

Totalt fel. Den fasta avgiften är helt irrelevant när man räknar skillnaden i specifik mängd pengar, bara om man räknar skillnaden i procent som fast avgift spelar roll, eller om man räknar mot att inte behöva använda el alls. Matte 101
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.