Hej alla!
Är ny här på byggahus och tänkte dra igång en tråd om vår fönsterrenovering på vår villa från 1946.
Kanske kan jag hjälpa någon som funderar på att renovera sina fönster men också att vi kan dela erfarenheter med varandra då det verkar finnas många erfarna och händiga människor på forumet:)

Vill dock understryka att jag absolut inte är en fönster guru utan jag har bara ett fönster i bagaget som jag tidigare renoverat.
Allt jag lärt mig har jag läst på nätet (en hel del tips här ifrån) samt själv lärd.

Fönsterna som jag kommer ge mig på först är i helt OK skick med tanke på ålder och den undermåliga kärlek de fått de senare åren.
(Vi har bott i huset 1 år).
Men där finns tyvärr bågar som fått röt skador och kommer således behöva byta delar på.

Tänker att jag lägger upp lite bilder och info kring allt efterhand så får ni gärna ställa frågor, ge tips, kritisera och diskutera här under:)

Först ut är vårt tv rums fönster parti som är i sämst skick.
Renoveringsverktyg på fönsterbrädan framför öppet fönsterparti i renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fönster i renoveringsfas på en villa, med blå presenning och båge redo för målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fönsterbåge med flagnande färg och synliga rötskador i träväv, redo för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fönsterbåge från 1946 med flagande färg och tecken på rötskador redo för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av ett gammalt fönster i behov av renovering med flagande målarfärg och synliga träskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är den första bågen (bågarna) jag har färdigställt så långt att de är klara för målning.
Renoverat fönsterbåge utan glas, redo för målning, med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En närbild av ett gammalt fönsterbåge med flagande färg och tecken på rötskador i träet, i en verkstads miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En närbild av en fönsterbåge med flagnad färg och tecken på rötskador, verktyg syns suddigt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en fönsterbåge från 1946 med spruckna och skalade färglager före renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter lite jobb:
Fönsterbåge under renovering med verktyg för att skrapa och förbereda för målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hörnet på en renoverad träfönsterbåge i förgrunden med IR-lampor och skrapor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyrenoverad, slipad träbåge för ett fönster med synliga verktygsmärken och små hål i behov av kittning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En renoverad träfönsterbåge står lutad mot en vit vägg och är klar för målning, synliga verktygsspår och reparationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verktygen jag använder mig av är IR, lampor och skrapor främst, provade på mitt första fönster med en värme pistol med sprucket glas som följd..
Nedan ser ni verktygen jag jobbar med.
Verktyg för fönsterrenovering spridda på gräsmatta, inklusive IR-lampa, skrapor och penslar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Funderar lite på vad jag ska fylla prickor i bågen med, linoljekitt? Andra tips?

Mvh
Alex
 
  • Renoverad fönsterbåge i förgrunden med små hål som behöver kitt, i bakgrunden suddiga verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på fönsterbåge med rötskador som är förberedd för renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
rindler och 2 till
  • Laddar…
Här använder jag den större IR värmaren för att ta bort kittet med en blöt handduk för att kyla glaset för säkerhets skull.
IR värmare används för att ta bort kitt från fönster med en blöt handduk för att kyla ner glaset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har renoverat några gamla fönster och är det stora sprickor så fyller jag med linoljekitt och sedan målar över. Är det små spricker brukar det räcka att måla, färgen fyller ut sprickan.

Vad ska du måla med för färg? Linoljekitt ska gå att måla över med linoljefärg direkt men jag brukar vänta lite så att kittet får härda lite i alla fall.

Tänk på att olja (har även läst att vissa använder shellack) kittfalsen innan du kittar, annars är det risk att oljan dras ut kittet. Jag brukar olja hela bågen innan med halvolja innan målning.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Jag har renoverat några gamla fönster och är det stora sprickor så fyller jag med linoljekitt och sedan målar över. Är det små spricker brukar det räcka att måla, färgen fyller ut sprickan.

Vad ska du måla med för färg? Linoljekitt ska gå att måla över med linoljefärg direkt men jag brukar vänta lite så att kittet får härda lite i alla fall.

Tänk på att olja (har även läst att vissa använder shellack) kittfalsen innan du kittar, annars är det risk att oljan dras ut kittet. Jag brukar olja hela bågen innan med halvolja innan målning.
Hej,
Tack för svar!
Bra tips det där att fylla sprickorna med kitt!

Jag har tänkt måla med linoljefärg, dock har jag kunnat läsa mig till väldigt olika väntetid innan kittet kan målas över, hur länge väntar du?

Yes jag har tänkt använda både linolja och chellack i falsen innan kittning så kittet inte torkar ur.

Det finns många olika "skolor" huruvida man ska gå till väga när man ska renovera fönster har jag förstått, speciellt materialval och metod.
T.ex det där med att olja hela bågen (vilket jag är inne på) menar vissa att det kan bli för "oljigt" och därmed kan färgen börja bubbla eller släppa.
Jag får väl helt enkelt prova mig fram känns det som.

Mvh
Alex
 
Blackseven Blackseven skrev:
Hej,
Tack för svar!
Bra tips det där att fylla sprickorna med kitt!

Jag har tänkt måla med linoljefärg, dock har jag kunnat läsa mig till väldigt olika väntetid innan kittet kan målas över, hur länge väntar du?

Yes jag har tänkt använda både linolja och chellack i falsen innan kittning så kittet inte torkar ur.

Det finns många olika "skolor" huruvida man ska gå till väga när man ska renovera fönster har jag förstått, speciellt materialval och metod.
T.ex det där med att olja hela bågen (vilket jag är inne på) menar vissa att det kan bli för "oljigt" och därmed kan färgen börja bubbla eller släppa.
Jag får väl helt enkelt prova mig fram känns det som.

Mvh
Alex
Hmm, det var ju några år sedan sist men jag väntade i alla fall några dagar innan jag målade. Jag kände lite försiktigt på kittet för att se att det började bli lite fastare.

Frågan är om både shellack och linolja är bra, i vilken ordning hade du tänkt applicera det?

När det gäller att olja bågen så använde jag s.k. "halvolja" dvs. hälften linolja och hälften balsamterpentin. Det suger in bra och ger inte så oljig yta. Det var i alla fall inga problem för färgen att fästa och sitta kvar.
 
Hej,

M Maledictus skrev:
Hmm, det var ju några år sedan sist men jag väntade i alla fall några dagar innan jag målade. Jag kände lite försiktigt på kittet för att se att det började bli lite fastare.

Frågan är om både shellack och linolja är bra, i vilken ordning hade du tänkt applicera det?

När det gäller att olja bågen så använde jag s.k. "halvolja" dvs. hälften linolja och hälften balsamterpentin. Det suger in bra och ger inte så oljig yta. Det var i alla fall inga problem för färgen att fästa och sitta kvar.

M Maledictus skrev:
Hmm, det var ju några år sedan sist men jag väntade i alla fall några dagar innan jag målade. Jag kände lite försiktigt på kittet för att se att det började bli lite fastare.

Frågan är om både shellack och linolja är bra, i vilken ordning hade du tänkt applicera det?

När det gäller att olja bågen så använde jag s.k. "halvolja" dvs. hälften linolja och hälften balsamterpentin. Det suger in bra och ger inte så oljig yta. Det var i alla fall inga problem för färgen att fästa och sitta kvar.
Hej,

Jag tänkte köra olja först sen chellack.
Såg detta tipset på nån sida av en gammal veteran som renoverat fönster halva sitt yrkesliv.

Halvolja kan vara en variant!
Kör du rå eller kokt olja då?
 
C
Jag har oljat och grundmålat innan kittning så slipper du "särbehandla" kittfalsen.
Man kan måla över kittet ganska omgående, men det kräver lite handlag att inte sabba kittningen om det inte har hårdnat så det är lite en smaksak hur länge man väntar. Det är värre med risken att glaset sätter sig och deformerar kittet när man reser bågen, om man kittar med bågen liggande.
 
C cpalm skrev:
Jag har oljat och grundmålat innan kittning så slipper du "särbehandla" kittfalsen.
Man kan måla över kittet ganska omgående, men det kräver lite handlag att inte sabba kittningen om det inte har hårdnat så det är lite en smaksak hur länge man väntar. Det är värre med risken att glaset sätter sig och deformerar kittet när man reser bågen, om man kittar med bågen liggande.
Hej,
Tack för bra tips!
Har funderat på de där med att glaset kan sätta sig, man skulle kanske kunna använda sig utav tändstickor eller liknande för att stabilisera glaset på kort och lång sidorna eller hindrar man rörelser för bågen då kanske...
 
MultiMan
Gör inte samma misstag som jag, oljade inte hela bågarna i början och det har gjort att de fönsterna börjat släppa färg nertill efter ett antal år eftersom träet under var för torrt och känsligt för fukt. Körde alkydfärg så kanske inte hänt med linoljefärg. Tyvärr oljade jag inte heller falsen först av okunskap och kittet torkade och sprack efter kort tid så var tvungen att göra om.

Fönsterna som jag mättade med olja innan åtgärder har inte drabbats alls. Likaså med andra saker som mindre dörrar utomhus som hade gammalt, torrt trä i sig. Vissa har jag inte rört på 15 år nu, men färgen sitter som berget ändå när träet under är mättat med olja och fuktokänsligt.

Började med färdiga alkydoljeblandningar men har gått över till rå linolja. Luktar gott och funkar lika bra eller bättre trots alkydfärg ovanpå, för mig iaf.

Hade det varit idag hade jag dock använt linoljefärg istället.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Gör inte samma misstag som jag, oljade inte hela bågarna i början och det har gjort att de fönsterna börjat släppa färg nertill efter ett antal år eftersom träet under var för torrt och känsligt för fukt. Körde alkydfärg så kanske inte hänt med linoljefärg. Tyvärr oljade jag inte heller falsen först av okunskap och kittet torkade och sprack efter kort tid så var tvungen att göra om.

Fönsterna som jag mättade med olja innan åtgärder har inte drabbats alls. Likaså med andra saker som mindre dörrar utomhus som hade gammalt, torrt trä i sig. Vissa har jag inte rört på 15 år nu, men färgen sitter som berget ändå när träet under är mättat med olja och fuktokänsligt.

Började med färdiga alkydoljeblandningar men har gått över till rå linolja. Luktar gott och funkar lika bra eller bättre trots alkydfärg ovanpå, för mig iaf.

Hade det varit idag hade jag dock använt linoljefärg istället.
Hej,

Bra input, Tack så mycket!
 
MultiMan MultiMan skrev:
Gör inte samma misstag som jag, oljade inte hela bågarna i början och det har gjort att de fönsterna börjat släppa färg nertill efter ett antal år eftersom träet under var för torrt och känsligt för fukt. Körde alkydfärg så kanske inte hänt med linoljefärg. Tyvärr oljade jag inte heller falsen först av okunskap och kittet torkade och sprack efter kort tid så var tvungen att göra om.

Fönsterna som jag mättade med olja innan åtgärder har inte drabbats alls. Likaså med andra saker som mindre dörrar utomhus som hade gammalt, torrt trä i sig. Vissa har jag inte rört på 15 år nu, men färgen sitter som berget ändå när träet under är mättat med olja och fuktokänsligt.

Började med färdiga alkydoljeblandningar men har gått över till rå linolja. Luktar gott och funkar lika bra eller bättre trots alkydfärg ovanpå, för mig iaf.

Hade det varit idag hade jag dock använt linoljefärg istället.
Helt rätt att olja rejält om det är riktigt torra fönsterbågar. Fönstret på en av mina gamla bodar hade garanterat inte sett en färgpensel på 25 år när vi flyttade in och även om inget var ruttet så var bågen flagad och torr som fnöske och kändes nästan som balsaträ. Jag tror att jag strök på olja fyra gånger innan det kändes mättat och då hade var bågen både hårdare och hade fått tillbaka sin spänst.

Jag tror inte på metoden att lägga lack på en oljad yta, det ska du nog hoppa över. Det räcker fint med att olja, alternativt måla som "cpalm" skrev.
 
  • Gilla
Blackseven
  • Laddar…
C
Blackseven Blackseven skrev:
man skulle kanske kunna använda sig utav tändstickor eller liknande för att stabilisera glaset på kort och lång sidorna eller hindrar man rörelser för bågen då kanske...
Ja, om du klossar glaset skall du bara göra det i nederkant. Jo, man brukar läsa att det är så man "skall" göra. Har testat men inte lyckats särskilt bra. Båge och glas är ju sällan exakt måttanpassade på gamla fönster. Svårt att få glaset att vila på tändstickorna och samtidigt få dem att ligga kvar och inte sticka ut så pass mycket att de sabbar kittningen. I synnerhet om man använder tryckkitt, vilket jag rekommenderar (dvs lägger glaset i en kittsträng). Har dessutom aldrig sett det på några gamla fönster.
 
  • Gilla
Blackseven
  • Laddar…
Blackseven Blackseven skrev:
Jag har tänkt måla med linoljefärg, dock har jag kunnat läsa mig till väldigt olika väntetid innan kittet kan målas över, hur länge väntar du?
Ska du måla med linoljefärg, pröva att måla omgående (inom några timmar), innan det bildas en hinna på kittet. Det går med rätt teknik och rätt färg. Det kräver dock i princip att du målar ut på glaset och skär rent efteråt istället för att sparmåla, men det är ändå att föredra på yngre fönster utan mycket spröjs. Har du inte hittat dit redan, googla Scandinavian Windowcraft, de har fulländat tekniken :)
 
  • Gilla
Blackseven
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.