Hejsan alla?

Finns det någon som sitter inne med informationen om vilket system / företag som är bäst när det gäller en putsad fasad. :p

Fram till idag har jag fått höra att man ska ha Sto, som vi så klart då ska ha på våprt nya fina hus. ::)
Men idag träffade vi en mäniska som påstod att Finja skulle ha det bästa sustemet, och att alla visste det! :surprised:

Jag förstår att det är mycket tycke också, men en härlig god diskution upppiggar väl bara? Så kom igen alla, få höra vilket som är bäst nu!! ;D
 
STO är helt klart ett snäpp bättre och i längden det som håller längst. jag förutsätter att du skall tilläggs isolera eller något sådant!
 
Nej det är en nybyygnation som vi ska ha puts på. :D

Enligt hon som sade att Finja var bättre så var det för att dom hade armering, och det var där inte i STO systemet. ???
 
Vår murare på landet kör stenhårt med STO i alla lägen.
Och han är grymt duktig, och skulle aldrig köra med skräp som inte håller...
 
Det är nog så att hantverkarna gillar att jobba med STO då det är *mycket* enklare/snabbare att jobba med denna typ av produkt jämfört med den traditionella tjockputsen.

STO har lite olika system, men det som jag upplever som vanligast är den typ som man i princip spacklar upp på väggen, armerar med ett glasfibernät och sen avslutar med serponit(knottrig slutfinish). Du putsar ett hus med tillhörande garage på en helg, medan tjockputsen tar betydligt längre tid alt. betydligt mer personal.

Summa summarum:

Tjockputs är billigt i inköp, men personalkrävande(= dyrt)
STO och liknande system är dyra i inköp, men kräver mindre tid/personal.

I slutänden blir det ungefär lika dyrt.


/Martin
 
Det är helt beroende på underlaget vilket system man skall slå till på eller rekommendera.

STO produkten är mer flexibel och starkare och har en längre livslängd med mindre underhåll som följd! :-/


Per ;D
 
Hej putsare!

Jag har ett putsat hus som målades med tät plastfärg för en 10 år sedan. -> frostsprängning. Se bilder på http://community.webshots.com/scripts/editPhotos.fcgi?action=viewall&albumID=110988480
Orginalputsen sitter löst i stra sjok. Jag vill riva ner till underliggande trästomme, sätta 50 mm issolering, nytt nät och putsa/rappa. Vad rekomenderar ni för material/metod? Flera pratar varmt om STO, men var hittar manderas web? Eniro gav ingen hit ...

/Mikael
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.