L larsson r skrev:
Fyller man upp med dränerande material typ makadam så får man ner kyla samt belastar dränen väldigt mycket
Vad får du allt ifrån? Hoppas ingen lyssnar på vad du säger. Pordrän eller liknande har man ju mot huset. Och ytan kan vara tät även om man återfyller med makadam..
 
E Erik Salhammar skrev:
Vad får du allt ifrån? Hoppas ingen lyssnar på vad du säger. Pordrän eller liknande har man ju mot huset. Och ytan kan vara tät även om man återfyller med makadam..
Varför fylla med makadam , förklara det
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
L larsson r skrev:
Varför fylla med makadam , förklara det
för att du inte vill ha blöt lera mot huset.. och att all fukt på väg mot huset ska rinna ner mot dränröret och ledas bort.
 
E Erik Salhammar skrev:
för att du inte vill ha blöt lera mot huset.. och att all fukt på väg mot huset ska rinna ner mot dränröret och ledas bort.
Tror du ska tänka efter en gång till hur det fungerar, samt läsa monteringsannvisningar
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
L larsson r skrev:
Tror du ska tänka efter en gång till hur det fungerar, samt läsa monteringsannvisningar
jobbar med sånt här. Och det är för övrigt ren logik. Men jag håller med dig om att makadamen inte ska gå ända upp till ytan. Och att marken ska luta ut från huset.

anledningen till att vissa system säger att man ska återfylla med befintliga massor är för att det blir billigare. Då rinner vattnet i isoleringen ner till dränröret. Kanske funkar det med, men ännu bättre är det om vattnet försvinner innan det når isoleringen. Det anser jag iaf.

du behöver inte hålla med.
 
E Erik Salhammar skrev:
jobbar med sånt här. Och det är för övrigt ren logik. Men jag håller med dig om att makadamen inte ska gå ända upp till ytan. Och att marken ska luta ut från huset.

anledningen till att vissa system säger att man ska återfylla med befintliga massor är för att det blir billigare. Då rinner vattnet i isoleringen ner till dränröret. Kanske funkar det med, men ännu bättre är det om vattnet försvinner innan det når isoleringen. Det anser jag iaf.

du behöver inte hålla med.
Jag jobbar åxå med det
 
E Erik Salhammar skrev:
för att du inte vill ha blöt lera mot huset.. och att all fukt på väg mot huset ska rinna ner mot dränröret och ledas bort.
E Erik Salhammar skrev:
för att du inte vill ha blöt lera mot huset.. och att all fukt på väg mot huset ska rinna ner mot dränröret och ledas bort.
Som flera andra redan skrivit.
Korrekt utförd dränering runt huset så SKA det översta lagret vara täta massor med lutning från huset.
Det är inte meningen att dräneringen ska ta hand om ytvatten utan som ordet dränering säger dränera bort vatten som kommer underifrån.
Du vill ju inte leda ner vatten uppifrån och ner till dräneringen.
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Som flera andra redan skrivit.
Korrekt utförd dränering runt huset så SKA det översta lagret vara täta massor med lutning från huset.
Det är inte meningen att dräneringen ska ta hand om ytvatten utan som ordet dränering säger dränera bort vatten som kommer underifrån.
Du vill ju inte leda ner vatten uppifrån och ner till dräneringen.
just det har jag ju skrivit flera gånger..
 
L larsson r skrev:
Jag jobbar åxå med det
ok. Inte kring mitt hus, om jag hade haft nåt. vatten beter sig på samma sätt som en stålkula och söker sig alltid neråt. Och längst neråt finns ett rör i plast som leder bort vattnet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.