Jag söker insperation till öppen spis. Vi skall ha en murad öppen spis utan kassett. Om ca en vecka skall vi träffa muraren för att se på tidigare spisar han gjort. Jag vill dock förbereda mig och gärna ha med bilder på spisar som vi gillar. Någon som känner till nån sida med bilder och insperation?
 
Snyggt om det passar till resten av huset! Dock är det inte riktigt vår stil och den hade inte passat i huset som vi skall bygga.
Vi funderar på något striktare med enkla raka linjer. Det svåra är att murstocken kommer att bli 6 meter och synas hela vägen upp till taket och man kommer att se den från alla håll.
 
flundra skrev:
Jag vill dock förbereda mig och gärna ha med bilder på spisar som vi gillar.
Om ni ska ha fristående, murad stock på drygt 7m rekommenderar jag att ni även förbereder er på att vädra lädret...ordentligt ;). Vi fick en "tumme-pekfinger-skattning" av en liknande lösning...~180kkr!! :surprised:

Men snyggt är det!

Alter ego
 
Alter_ego skrev:
Men snyggt är det!
:surprised: Fattas bara, till det priset. ;)
 
Hoppsan då! Trodde inte att det var så mycket pengar det handlade om...
Någon som vet var man kan se någon bild med så hög murstock?
 
Observera nu här - när vi förlängde vår skorsten med ett antal meter iom vi lade på en ny ovanvåning så fick vi priser på allt ifårn 40-50 000 utan kamin till 35 000 med kamin. Vi letade och anlitade till sist en murare som tog ca 8 000 :) exklusive material ( sten) - sten kan man också tjäna pengur på då man kan betala lite olika. Och så var han duktig :)

Bra murare som kan sin ska växter inte på trän.....nu var det en fristående förlängning vi gjorde fast det kom till ett badrum på ena sidan av stocken.

Jag hade nog satsat själv på en täljstenskreation :;-) a la nuunauuni - om man nu gillar stilen :)
 
Jag har också kolla lite på hus som är till salu för att få insperation, men inte hittat något som länns rätt. De bilder du länkade till har jag inte sett tidigare men de är inte heller helt rätt. Vi skulle vilja ha något större lite maffigare, utan att bli FÖR stort och vulgärt...
 
Kan detta va något? ??? Typ Jureit XXXXXL. ;D
1820b5.jpg


 
Nu börjar vi snacka! :)
Skala ner den lite i storlek, vit puts och en fet 6 m mustock samt mura ett vedfack vid sidan om. ;D
 
Jag tycker det verkar som du VET vad du vill ha.

Ett tips är väl att köpa upp varenda coffetabletidning á la Residence, Sköna hem, Plaza interiör, Elle osv

...eller gå till biblioteket och kolla i tidningarna gratis.
 
flundra skrev:
Nu börjar vi snacka! :)
Skala ner den lite i storlek, vit puts och en fet 6 m mustock samt mura ett vedfack vid sidan om. ;D
Götenehus visninghus i täby:

http://www.gotenehus.se/foton/tabyfoton.html

Den stocken är murad hela vägen upp (varit där och tittat :) ). Tror att deras tilläggspris var 160kkr el. 180kkr (liknande utseende och pris som den vi va ute efter).

Med lite fantasi kan du nog föreställa dig den utan mellanbjälklag...eller?

Vi kommer för övrigt sannolikt köra en alternativ lösning;
eldstaden muras och ansluts till isolerat kaminrör (kaminröret byggs in och målas med strukturfärg...voila en putsad stock :)). Eventuellt får man montera en utsugsfläkt på taket för att få tillräckligt drag i spisen.

Alter ego
 
Bra bilder, något i den stilen är det vi har tänkt oss.
Smart lösning med kaminröret! Borde spara en hel del pengar ;)
 
En lite dum fråga kanske - men kan man bygga en öppen spis utan att göra den solid med tegel?

Vi har ett träbjälklag som inte pallar med en fet muradspis, men vi skulle gärna ha ngt som SER UT som en typ denna:

Jag tänkte mej en spisinsats som är kopplad till ett rör och sen bygger man en fasad av ngt lättare material och sist putsar och vitmålar den.

http://bjurforsboagent.capitex.se/c...&w=375&ScaleAndClipMode=OnlyScaleDown


Usch - egentligen ryser jag när jag tänker på att göra något fejk.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.