Karlia
Det är väl inte mycket med att ha bil som är billigt? Utan framruta känns det som att bilen inte går att använda så en kostnad blir det oavsett om försäkring täcker eller inte. Bara försäkringsbolaget som kan svara på.
 
Det går på försäkringen, och alla glas går på glasförsäkringen. Vagnskada är plåtskador och även glas om de gått sönder pga krockvåld.
 
Karlia Karlia skrev:
Jag skulle anmält och hört vad de har att säga. Så mycket kostar inte en framruta (med tanke på självrisk) att det är värt att hitta på något. Du är säkert inte den första som gjort något liknande.
Framruta ink byte på en ny modern bil kostar över 10.000....
Så det är inte så lite pengar det handlar om :)

I bästa fall går det väl på glassjälvrisken som brukar ligga på 1500. I värsta fall så anser de att det är vagnskadan och då är det 3000-6000
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag har volvia, det är inget problem att låta verkstaden sköta kontakten med volvia. Har iofs då gått till volvo verkstad. Men jag är övertygad om att iallafall de större bilglaskejorna också sköter försäkringskontakten.
Har Volvia och det går lika bra att som du säger hantera det via verkstaden. Eller via Volvia själv. Men alla auktoriserade volvomekar har tillgång till Volvias system och kan lägga in skadan.
Jag har testat... ;)
 
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Det går på försäkringen, och alla glas går på glasförsäkringen. Vagnskada är plåtskador och även glas om de gått sönder pga krockvåld.
Fel. Endast framruta går på glas. Exv är panoramataken som folk alltid blir chockade öäver hur dyrt det blir om de spricker då de går på vagnskada.
 
Det kanske varierar med försäkringsbolag. Det vanligaste är nog allt att vindruta, sidorutor och bakruta är glasförsäkring under förutsättning att det inte är orsakat stöldförsök/inbrott. Panoramatak är vagnskada
 
Karlia
Appendix Appendix skrev:
Framruta ink byte på en ny modern bil kostar över 10.000....
Så det är inte så lite pengar det handlar om :)

I bästa fall går det väl på glassjälvrisken som brukar ligga på 1500. I värsta fall så anser de att det är vagnskadan och då är det 3000-6000
Min uppmaning var just att kontakta försäkringsbolaget och säga som det är.
 
Appendix Appendix skrev:
Fel. Endast framruta går på glas. Exv är panoramataken som folk alltid blir chockade öäver hur dyrt det blir om de spricker då de går på vagnskada.
Nej du har fel. Allt glas går på glasförsäkring. Jag jobbar i bilskadebranschen!
 
P Pgam skrev:
Jo precis, framrutan blev tryckt. Jag har Volvia och kravet är såvitt jag förstår att först anmäla till dom, och sen ta till auktoriserad Volvoverkstad. Så jag kan inte låta glasmästaren sköta anmälan.
Undrar om de verkligen kan kräva du ska lämna på Volvo? De större märkesverkstäderna har nog ofta mer regler och kan vara mera fyrkantiga än en liten Glasfirma. Jag skulle börjat åka förbi en liten Glasfirma och frågat.
 
H henkepenk skrev:
Förlåt... men du är inte den här killen?
[länk]
Igenkänningsfaktorn är hög :crysmile:

Har hur som helst nu bokat tid hos Volvoverkstaden, men det ställdes inga frågor om hur skadan uppstått, så jag gissar det gått igenom oavsett. Testade ringa Ryds bilglas först, med de ville att jag skulle anmäla till Volvia först när det gällde andra skador än stenskott. Volvoverkstaden frågade bara om tidpunkt för skadan (y)
 
  • Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.