Hej.

Det är ju så lätt att man låser sig i traditionella termer och köper en mer eller mindre färdig byggsats på nätet.

Men utveckling av teknik och produktionsmetoder går ju så fort numera. Alla större hus byggs ju idag i betong så det borde finnas ekonomi i det tänkte jag, och begärde in en offert på måttbeställd prefabricerad isolerad betongstomme. Döm om min förvåning när den stommen är helt konkurrenskraftig med traditionella trähus.

Med blodad tand från betongofferten så känns det som att det kanske hänt saker även på glasfronten? En hel fönstervägg kanske inte behöver bli dyrare än en traditionell vägg? Jag menar, alla 15 lager från målad ytterpanel till spacklad innergips plus tapet och färg kräver ju mycket material och många hantverkstimmar... och tid... glaspartier kommer ju helt färdiga :)

FRÅGA: Är det någon på detta forum som vet vad en vettig komplett yttervägg med fasta glas från golv till tak kan kosta, gärna någon sorts extremt grov tumregel på pris/kvadratmeter?

Jag förstår att allt till slut är unikt för varje objekt , och att allt handlar om kvalitet och detaljer etc, men någon som genomfört ett antal projekt med fönsterväggar kanske kan ge en grov uppskattning?


Planerar en modern enplansvilla med stomme av prefabricerad isolerad betong, låglutande falsat plåttak. Gjuten platta med vattenburen golvvärme och ftx, med radiatorer nedfällda i golvet längs glasväggarna för att hantera kallras, Kök och vardagsrum blir i ena hörnet på huset med två långa glasväggar från golv till tak mot söder och väster.

Glaspartier för fasader är dock en veritabel djungel med flerglas, härdat, laminerat, u-värden, tjocklekar, självputsande, anti-imma, reflektion av värmeinstrålning, glasnyanser och alla varianter på aluminiumprofiler, skjutdörrar, inbyggda persienner och andra gadgets. Alla är tydligen bäst i världen... och coolast...

I mitt fall blir innertakhöjden vid yttervägg 2,6m, en 8m glasvägg i söder och en 9m glasvägg i väster. Antar det blir något från Schuco eller Sapa (men sånt får ge sig, jag känner inte ens till några andra) samt att det känns lämpligt med 3-glas och aluminium utan andra gadgets än att glaset ska vara säkert för barn och fulla vuxna, samt att 4 meter på ena väggen vara öppningsbart, typ en lyft/skjutdörr i två delar. (Just den komplikationen vet jag både väger och kostar bly).

Tänkte mest att kommersiella byggnader ofta har enorma glasfasader, dvs det är ju inte orimligt att det även kan finnas någon sorts ekonomisk aspekt till det?
 
  • Gilla
MinimalistWannabe och 2 till
  • Laddar…
Jag har tyvärr inte svaret på din fråga, MEN när jag letade nya glaskassetter så ramlade jag på interglas.dk de var 1/3 av priset jag fick från Ryds. Hur de kan vara det vet jag inte men det måste finnas sjuka marginaler/prutningsmöjligheter... Kanske är Danmark mer konkurrensutsatt från Tyskland/Polen än vi. Bor man i Skåne/södra Sv så kör de hem glaset nästan kostnadsfritt.
 
  • Gilla
Kreativt kaos
  • Laddar…
Grundfrågan är väl tredelad. Först glaskassetterna i sig, men dessa prissätts ju per kvadratmeter, så just den delen är lättast att räkna på. Även enkelt att be om offert från andra länder. Men det är ganska speciella krav på stora 3-glaspartier. Yttersta och innersta glasen måste minst vara härdade, helst laminerade. Och stora glasytor behöver tydligen vara ganska tjocka för att fixa vindbelastning, iallafall yttersta glaset. (Särskilt som vi har huset 10 (!) meter från havet). Och sedan ska man tänka på imma som kan skapas på utsidan i vissa väderlekar, värmeinslag på somrarna och "kall"ras på insidan, särskilt om glasytorna är väldigt höga.

Sedan är det ramverket, dvs Aluminiumpaketen, ramar, lyft/skjutdörrar etc. Har man en detaljerad ritning så är det såklart lätt att få offerter. Men när man bygger traditionellt finns det ju massor med kunskap, tumregler och erfarenheter som låter som "-Det är enklast om du håller dig till räta vinklar" och "-Dimensionera så mycket som möjligt i multiplar av 60cc för då slipper du såga och anpassa så mycket", eller "du kan aldrig tillverka en takstol själv billigare än att beställa färdiga från fabrik", " etc etc När iallafall jag pratat med fasadglasexperter får jag ingen vägledning, inte ens om man frågar om det generellt är kostnadseffektivare med en modul på 2600x4000 eller två moduler på 2600x2000 bredvid varandra med stolpe emellan... eller om det är klokt att hålla sig inom vissa längder eller bredder för att det annars rusar iväg i kostnad eller hanterbarhet etc. Rimligtvis finns det väl trappstegseffekter för när glaspaket blir svåra att tllverka, eller blir så stora och tunga att man måste "gå upp ett snäpp" i tjocklekar på glas eller ta en fetare lösning på något i ramarna?... Men nej... Varje glasfasad är speciell så säg hur du vill ha det bara så ser vi vad just DEN kostar dig...

Sista delen är såklart svårast. Väggar brukar normalt bära takstolar mm, och ofta låser väl väggar och takstolar varandra i sidled så inte väggarna ramlar in eller ut. Men glasväggarna i sig ska ta noll last... så väggens överdel (ovanför innertaket) ska vara självbärande över långa sträckor, inklusive takets vikt, eller ha bärande stolpar mellan glasen eller ha gömda lösningar. Och hålla fast glaspartierna. Denna del är ju självklart svårt att säga något generiskt om, men någon generell lösning borde väl över tid visat sig bli enklare och mer kostnadseffektiv än andra?

Min grundfråga söker generella erfarenheter kring kostnaderna, och vad som driver dem. Erfarenheter, tekniska lösningar att sikta på eller undvika, val som påverkar budgeteringen.

Frågar man om samma sak om andra fasadval, lösvirke, prefab i trä eller betong, platsgjuten betong eller murad fasad så kommer det snabbt fram ett stort antal "mellan tummen och pekfingret", "tänk på att" och "undvik XXX för sånt drar pengar i onödan" och bra generell info om tid och kostnad.

Fråga något om glasfasader... njaäää... säg i detalj hur du själv (!?) bestämt hur det ska vara så räknar vi ut vad JUST DET kommer att kosta dig...
 
  • Gilla
Kalasson och 1 till
  • Laddar…
Jag skall hjälpa dig lite då jag för några månader sedan fick leverans av totalt ca 100 kvm glaspartier. I detta ingår 6 glasade vanliga dörrar och en lyft/skjutdörr.

Jag insåg liksom du att om man vill ha många fönster så blir den helglasade lösningen inte så mycket dyrare än en traditionell vägg med fönster och dörrar.

Mina partier kommer från Wicona som är konkurrent till Schuco och Sapa. Min bedömning är att
dessa tillverkare är likvärdiga.

Jag betalade totalt ca 600 kkr ink moms och ink montering. Som du redan upptäckt är skjutdörrar svindyra. Om du ersätter en skjutdörr med en slagdörr spar du ca 20 000 kr.

Nu har jag bara en totalsumma och inga priser på dörrar och de två öppningsbara fönstren som ingår men troligtvis blir kvm priset för enkla fasta partier ca 4 500 kr/kvm monterat och klart.

Är det billigare med stora glasrutor och få stolpar eller mindre rutor och fler stolpar? Jag fick beskedet att Al delen blir naturligtvis billigare vid stora fönsterrutor men glaset dyrare och att det i stort sett blev samma kvm pris (rätt eller fel?).

Man vill inte hantera för stora glasrutor manuellt gränsen för min leverantör går vid ca 120 kg. Tyngre kräver kran. Jag har svårt att nå med kran och vill även ha möjlighet att byta en skada ruta utan att behöva använda kran. Detta gjorde att jag valde b = 110, h = 240 och ett mindre överljus istället för jätterutor. Jag tycker det blev mycket bra och är glad att jag inte valde jättestora rutor.
Med denna storlek på rutor klar jag mig trotts stor vindlast (ligger precis vid en sjö) med 8-4-8 mm
tjocklek på glasen.

Jag har valt högpresterande glas. De släpper in 35 % av solvärmen jämfört med 70 % för vanligt glas och har u-värde på 0,6. Ett fast parti har ett genomsnittligt u-värde inklusive karm på under 0,9.

Dörrar och speciellt skjutdörrar betydligt sämre.

Jag tycker absolut att du skall satsa på en fönstervägg med glas från golv till tak speciellt som du verkar ha en motsvarande utsikt som jag,
 
  • Här ser vi en inomhusvy med golv-till-tak-fönster som blickar ut över en sjö, med en modern inredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uterum med glaspartier från golv till tak och träträdäck med utsikt över en sjö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Del av hus med stora glaspartier och glasdörrar med utsikt över sjö, kombinerat med grå skifferklädnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Posselosse och 11 till
  • Laddar…
Tack för bra bra verklighetsbaserad input. Jättesnyggt resultat dessutom! Hur smala är "stolparna"? Är höjden 2400 plus c:a 500 som överljusparti som lägst?

Om jag förstod dig rätt så landade hela baletten på kring 6000/kvm vid ett projekt med c:a 100 kvm glasytor varav 6 dörrpartier och en rejäl skjutdörr. Motsvarande c:a 4.500 om det mest skulle vara fasta glaspartier.

Vid fall 2 st 4 meter breda paneler v.s 8 st 1 meter breda paneler krävs ju 4 respektive 16 lodräta ramdelar. Men om vindtryck mm gör att man måste upp ett steg på i vart fall ytterglaset för stora paneler så kanske kanske ökad glaskostnad äter upp vinsten med mindre aluminum. Skulle vara intressant att veta var den gränsen går. Om jag förstått Pilkingtons tabeller så rekommenderar de 6mm glas upp till 2500x3000 för vindbelastning på 600Nm/m2 (men vad det betyder som lastfall i praktiken såhär vid havet har jag ingen aning om, så det blir väl 8mm)

Jag har dock den lyxen att jag kommer till med kran utan problem.

Hur fungerar lösningen för dig i praktiken nu då? Slipper du imma på utsidan med det där takutfallet? Upplever du något "kall"ras på insidan ute vid fönstren?
 
Stolparnas bredd är 50 mm. Djupet är ca 150 mm (är inte där just nu men något sådant är det).
Vill du ha stora rutor måste du använda stolpar som är djupare. Finns många olika djupdimensioner
upp till ca 300 mm.

Du har fattat rätt v.g. höjden. På sidorna ökar sedan höjden på överljusen så att totalhöjden blir ca 3600 mm.

Jag tror (utan att veta) att vindbelastningen är större än 600 N/m2 vid havet och att du troligtvis kan behöva ännu tjockare glas.

Att ha så här mycket glas kan medföra problem med övertemperatur, kallras, akustik, bländning av lågt stående sol och utvändig kondens. Det skall man absolut vara medveten om innan man bestämmer sig för en glasvägg. Nu ville jag absolut ha mycket glas och är beredd på att vissa nackdelar ibland kan uppstå.

Jag har jag bara bott i huset några månader så jag har inget uttömmande svar på vad som kan uppfattas som besvärande negativt. Tänkte bo ett år innan jag eventuellt kompletterar med ex solskydd.

Övertemperatur. Ja det kan bli varmt ibland då jag har ett rent söderläge. Återstår att se om det är så besvärande att det motiverar dyra och fula solskydd.

Kallras. Vet inte har inte varit riktigt kallt än.

Akustik. Har jag varit orolig för hela tiden. Underlättar ju inte med hårda granitgolv och putsade väggar. Håller på att möblera och ju fler saker som kommer in desto bättre. Nu vill jag inte ha ett övermöblerat hem så jag misstänker att akustiken inte kommer att bli helt optimal.

Bländning av lågt stående sol. I slutet av augusti var det inget problem p.g.a. mina takutsprång. Nu kan det vara ett problem men då kan man sätta sig med ryggen mot solen. Är trotts allt inte så många soliga dagar under de årstider solen står lågt.

Utvändig kondens: Ja det kan hända trotts mina takutsprång. Jag förstår inte att detta skulle vara en allvarlig nackdel. Om det är kondens då och då men normalt inte är det ju mycket bättre än att ha en vägg istället. Dessutom får man ett intressant ljus i rummet som omväxling då det är kondens.
 
  • Gilla
Kreativt kaos
  • Laddar…
Jag ger dig heller inte svar på frågan men jag har enhetliga stora fönster tillsammans med terrassdörrar; 2 partier på varje långsida av huset, 210 cm högt inkl smal karm. Höjden anpassad så att jag smidigt når att tvätta fönstren även från utsidans trädäck utan behov av hjälpmedel (stege, lång kvast). Jag bor kustnära och jag vet hur jobbigt det är med höga fönster som alltför sällan blir tvättade! De fyra stora fönsterpartierna jämte ett standardiserat mått på ytterligare mindre fönster reducerade byggkostnaden. Huset byggt av isolerade betongblock.
Fönsterskötsel var ett krav jag gav arkitekten och han lyckades mycket väl att inlemma detta i husets exteriör.
 
D Diamant skrev:
Stolparnas bredd är 50 mm. Djupet är ca 150 mm (är inte där just nu men något sådant är det).
Vill du ha stora rutor måste du använda stolpar som är djupare. Finns många olika djupdimensioner
upp till ca 300 mm.

Du har fattat rätt v.g. höjden. På sidorna ökar sedan höjden på överljusen så att totalhöjden blir ca 3600 mm.

Jag tror (utan att veta) att vindbelastningen är större än 600 N/m2 vid havet och att du troligtvis kan behöva ännu tjockare glas.

Att ha så här mycket glas kan medföra problem med övertemperatur, kallras, akustik, bländning av lågt stående sol och utvändig kondens. Det skall man absolut vara medveten om innan man bestämmer sig för en glasvägg. Nu ville jag absolut ha mycket glas och är beredd på att vissa nackdelar ibland kan uppstå.

Jag har jag bara bott i huset några månader så jag har inget uttömmande svar på vad som kan uppfattas som besvärande negativt. Tänkte bo ett år innan jag eventuellt kompletterar med ex solskydd.

Övertemperatur. Ja det kan bli varmt ibland då jag har ett rent söderläge. Återstår att se om det är så besvärande att det motiverar dyra och fula solskydd.

Kallras. Vet inte har inte varit riktigt kallt än.

Akustik. Har jag varit orolig för hela tiden. Underlättar ju inte med hårda granitgolv och putsade väggar. Håller på att möblera och ju fler saker som kommer in desto bättre. Nu vill jag inte ha ett övermöblerat hem så jag misstänker att akustiken inte kommer att bli helt optimal.

Bländning av lågt stående sol. I slutet av augusti var det inget problem p.g.a. mina takutsprång. Nu kan det vara ett problem men då kan man sätta sig med ryggen mot solen. Är trotts allt inte så många soliga dagar under de årstider solen står lågt.

Utvändig kondens: Ja det kan hända trotts mina takutsprång. Jag förstår inte att detta skulle vara en allvarlig nackdel. Om det är kondens då och då men normalt inte är det ju mycket bättre än att ha en vägg istället. Dessutom får man ett intressant ljus i rummet som omväxling då det är kondens.

@Diamant
Har du någon uppdatering så här ett par år senare?
 
Z Zynx skrev:
@Diamant
Har du någon uppdatering så här ett par år senare?
Både ja och nej.

De priser jag fått ligger i linje med det som redan nämnts i tråden.

Men det beror så mycket på sånt som man tror är småsaker. Först ska man fundera på vilka vindbelastningsfall man ska ha, och det är ju helt unikt för varje bygge utifrån platsen, husets förhållande till omgivningen, storleken på fönster etc. Egentligen bara för att få fram tjocklekar och antal av de olika glasen i de olika panelerna.

Sedan ska man fundera på vilka typer av glas man måste/vill/behöver/bör ha utifrån värmeinslag, ytbehandlingar, färgtoner etc. Många problem löser man till sits med att designa om själva huset med olika utskjutande delar, vindskydd och liknande, hur ska man räkna in sådant i kalkylen för glaspartier? Och till sist måste man fundera på olika tekniska funktioner typ hur tjocka inramningarna och stolparna kan vara, och utseenden och kvalitet på allt från handtag, vattenskydd mot utsidans terrasser, lås och sådant.

Allt i samklang med vad som är krav på hållfasthet i själva huset utifrån tak och laster etc. För att inte tala om hur man ska hantera eventuella kallras där glaspartierna riskerar att bli höga, och de olika lösningar som finns för att tillföra motverkande stigande värme från golvnivå. Och att inkommande värme kan påverka ventilation, köksfläkar, öppenspisar och sådant. Eller rent designmässiga beslut som kan underlätta eller stjälpa kalkylerna kring att hålla sig inom vissa mått och så vidare och så vidare. Inte ens branschen verkar ha någon koll på sådant. Verkar som att det finns tusen misstag att undvika, tusen beslut att ta, och tusen alternativa lösningar på varje problem.

Min egen slutsats att det egentligen inte spelar någon större roll i slutändan om man bygger en traditionell "15-lagers vägg" från de två tre lager målarfärg på fasadpanelerna in till färg&tapet, med vanliga fönster och dörrar, eller om man prefabricerar en betongvägg i med färdiga självbärande hål där man bara ställer in sina stora glasytor och är klar.

I det första fallet verkar "stommen" billig men efter allt arbete av så många olika hantverkare och alla material drar även det iväg till slut, både i tid och pengar. Kan man göra stora delar av jobben själv så slipper man kostnader men tar även på sig en massa tid. I det andra fallet betalar man mer för en nästan helt färdig vägg och färdiga glaspartier som kräver färre arbetsmoment. Till i princip samma slutkostnad. Modern arkitektur i glas och betong måste inte vara speciellt mycket kostsammare.

Ska man bygga nytt efter dagens byggregler så spelar det nästan ingen roll om man kör på designen "röd stuga med vita knutar" eller "betongvilla med stora glaspartier". Men det gäller när man designar och bygger från skratch, och att man är väldigt om sig och kring sig när man designar. Om man bygger om och renoverar blir det helt annorlunda igen.
 
Först en fråga till Kreativt kaos har du byggt något hus och i så fall hur blev resultatet?

Jag har nu haft mitt hus i 2 år och är mycket nöjd. Visst det finns en del nackdelar med mycket glas men fördelarna överväger tycker jag om man inte har problem med insyn.

Efter två år:

Blir det varmt? Ja det blir det ibland men det kan jag leva med då fördelarna är större. Skulle jag göra om det skulle jag installerat en luft-luft värmepump (trotts att jag har bergvärme) för att köra kyla med den. Nu med skifferfasad samt att jag inte vill ha fula synliga installationer av kanaler är det görbart men dyrt jämfört med att ha gjort det från början. Får se hur det slutar kanske blir det en luft-luft värme pump till slut men det är långt i från säkert.

Kondens är för mig ett icke problem. Det förekommer ett antal förmiddagar under den kalla säsongen men inte så ofta och det brukar försvinna senast vid lunchtid.

Kallras, nu har det inte varit kalla vintrar de senaste två åren men jag har inte upplevt det som något problem hitintills och jag har inte gjort något speciell för att förhindra det.

Akustiken med murade väggar och granitgolv samt allt glas är naturligtvis inte optimal men går att leva med.

Bländning av lågt stående sol kan förekomma under vinterhalvåret trotts mina stora takutsprång. Men under vinterhalvåret i Sverige är det oftast mulet och de få gånger det inträffar kan man faktiskt sätta sig med ryggen emot.

Energiåtgång. Nu har det varit två varma år men jag med 225 kvm bostadsyta har förbrukat under 6000 kWh per år för uppvärmning och varmvatten. Tycker det är riktigt bra så mycket fönster behöver inte betyda en hög energiförbrukning. Naturligtvis är det bergvärmen som ger detta resultat.

Förstår faktisk inte Reaktivt kaos problembild att det skulle vara så svårt att få till en fönstervägg. Så svårt är det faktiskt inte. En bra konstruktör dimensionerar stommen så att fönsterhålen klarar förekommande laster sedan dimensionerar fönsterleverantören fönsterväggen. Bara för att valmöjligheterna är många behöver man inte använda alla möjligheter och med sunt förnuft och en ok leverantör hittar man säkert en fungerande lösning utan större problem.
 
  • Gilla
Kalasson och 3 till
  • Laddar…
D Diamant skrev:
Förstår faktisk inte Reaktivt kaos problembild att det skulle vara så svårt att få till en fönstervägg. Så svårt är det faktiskt inte. .
Du har helt rätt. Och precis som du säger är det inte alls svårt att få till en lösning med glaspartier. Varken tekniskt eller med att finna duktiga leverantörer.

Det som ÄR annorlunda är bara en massa intressanta frågor som faktiskt skiljer sig mycket från dem man har när man bygger vanliga hus med traditionella väggar, fönster och dörrar. För pris och tidsuppskattningar och svar på mer traditionella konstruktioner mm finns det ju väldigt gott om svar och prisuppskattningar, både på nätet och från lokala firmor och erfarna hantverkare.

Det som jag i mitt senaste svar ovan ville beskriva som svårt är egentligen bara den frågan som min tråd egentligen handlade om då, när den ursprungligen skrevs, dvs när jag undrade om det fanns någon ungefärlig tumregel för att uppskatta priset per kvm för stora fönsterväggar. Nu inser jag att priserna för glaspartierna i sig är lätta att uppskatta som pris/kvm. Men att den siffran är ganska irrelevant.

Så på den frågan skulle jag idag hävda Nej, främst för att vissa till synes små detaljer kan driva ganska oanade kostnader. Inte i kostnaden för glaspartierna i sig, utan i sådant som kan behöva hanteras i husets konstruktion.

En vanlig 10 meters yttervägg med fönster och dörrar är ju ganska okomplicerad även om det är massor med arbetsmoment, och gör ju att man kan välja om man ska ha golvvärme eller vägghängda elelement, och har möjlighet att vid behov placera element som vanligt där under fönstren. Inkommande sol är ett någorlunda lätt problem att hantera, och ventilation och köksfläktar och draget i öppenspisar mm hanteras ju som vanligt. Inget är väl enkelt, men iallafall är det extremt måmga som har massor med direkt erfarenhet och relevant kunskap

Sätter man som i vårt fall glaspartier med glas från golv till tak, 6 meter glas i söder och 10 meter glas i väster och har en öppen planlösning för hela det hörnet av huset så måste man ju fortfarande bära upp taket med stolpar och "fribärande" takband. Det är inget större tekniskt problem, men det ska ju designas och konstrueras för det speciella fallet. Sedan måste man ju lösa värme/kyla, och då räcker inte alltid rent tekniskt med enbart golvvärme. Det funkar jättebra för den allmänna värmen i huset, men inte alltid för att hantera kallras från stora fönsterytor, särskilt om det är höga glaspartier, är ju ingen vits att placera radiatorer mot fönsterväggen så då kan man behöva sänka ner långa radiatorer i golven längs med ytterväggarna. Inte alls svårt, men igen, det måste fixas redan i design och konstruktion. Eller helt undvikas med bättre glas eller en helt annan design som bygger på lägre glaspartier. Och ventilation/isolering/energieffektivitet med dagens byggregler är ju inte helt trivial, varken att räkna på eller få godkänt i bygglov. Att bygga det är sedan ganska elementärt.

Huset som helhet ska ju klara täthetskrav och isoleringskrav och allsköns byggregler och med så stora fönsterytor så har man en massa räknande att göra så att man kan bevisa för bygglovet att huset som helhet ändå klarar de nya kraven. Och då krävs hög täthet, låga U&K-värden, tjockare eller i vart fall bättre allmän isolering i resten av huset (golv, tak, övriga väggar, fönster och dörrar, återvinning av värme genom aktiv ventilation, frånluftsvärmeväxlare och allt som måste till för att kompensera glaspartiernas generellt lägre isolering och skjutpartiers sämre täthet än fasta väggar. Helheten måste ju faktiskt komma in under gränsvärdena. Återigen, inget problem att finna expertis eller få tekniska lösningar eller trygga leveranser.

Vi fick designa om husets exteriör, framförallt takets utseende för att skapa tillräckliga takutskjut på rätt ställen för att hantera solinsläppen, dessutom fick vi fick ändra ganska rejält i den totala isoleringen av övriga huset, samt lite extra bök med betongplattan, golvvärmen och ventilationen för att hantera värmen och klara energikraven. Dessa lösningar blev ganska kostsamma, men extrakostnaden utöver standardlösningarna är ju direkta konsekvenser av just de stora glasytorna, så när man som jag funderade på vad en glasvägg skulle kosta per kvm så måste man ju även påföra dessa i kostnaden för att ha stora glaspartier.Och där går användbarheten av en tumregel för pris/kvm för stora glaspartier liksom bort.

Den generella erfarenheten jag har att ge mig själv som svar på min ursprungliga fråga är istället att om man designar och konstruerar huset redan från start för att ha stora glaspartier så måste det faktiskt inte bli väsentligt dyrare att bygga i prefabricerad betong, stora glaspartier och lite stål än det är att bygga mer traditionellt i trä och vanliga fönster och dörrar.

Men för att det inte ska dra iväg helt vettlöst kräver det att man är väldigt om sig och kring sig när man väljer design. Stora kostnader kan undvikas redan på skrivbordet. :)
 
  • Gilla
Messier1994 och 2 till
  • Laddar…
Hej! En fråga från en novis:

Håller på att renovera ett gammalt gårdshus. Vill att det ska ha året-runt-standard. Kommer att bli ett trähus med snedtak i plåt. Enkel design och litet, ca 40 m2.

Mina frågor:

- Kan man ha en glasvägg i ett trähus?

- Hur kan man mest effektivt komma ned i pris - genom att inte göra dem så höga (typ bara 180-190 cm?), genom att göra dem smalare, genom att ha fler stolpar emellan (kanske ett krav ändå givet att det är trähus?), eller något annat?

- Var ska jag leta för att få en uppfattning om pris? När jag googlar får jag fram färdiga partier för uterum osv (typ Skånska Byggvaror), men dessa duger väl inte för vinterhalvåret i ett året-runt-hus/rum?

Tack för svar och tips!
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
- Kan man ha en glasvägg i ett trähus?

Ja naturligtvis men man måste ju se till att balken ovanför är tillräckligt stark så att den inte böjer ner och skadar glaspartiet. För att inte behöva använda enorma balkar så kan det nog vara lämpligt med en stolpe var tredje eller fjärde meter. Låt någon som kan det räkna på det.

- Hur kan man mest effektivt komma ned i pris - genom att inte göra dem så höga (typ bara 180-190 cm?), genom att göra dem smalare, genom att ha fler stolpar emellan (kanske ett krav ändå givet att det är trähus?), eller något annat?

Kom själv fram till att det inte var speciellt dyrare att låta glaspartiet gå från golv till tak. Man slipper då en vägg över glaspartiet som inte är gratis. Dessutom blir hela väggen färdig då glaspartiet är monterat, ganska praktiskt. Min leverantör menade att priset blir ungefär samma för ett glasparti med många små fönster som för ett med stora fönster. Små fönster billigt glas många dyra Al karmar. Stora fönster dyrare glas men mindre mängd Al karmar vilket ger ungefär samma kostnad. Vet inte vilka prisökningar det varit sedan jag köpte för ca 3 år sedan men jag tror att kvm priset idag inte borde överstiga 5000 kr.

- Var ska jag leta för att få en uppfattning om pris? När jag googlar får jag fram färdiga partier för uterum osv (typ Skånska Byggvaror), men dessa duger väl inte för vinterhalvåret i ett året-runt-hus/rum?

Det finns ett antal företag som bygger fönsterpartier med Wiconas, Schucos och Sapas system. Du bör utan större problem kunna hitta ett sådant i din närhet. När nu vet vad du vill ha kan de ge dig en offert. Tveka inte att kontakta något sådant företag så kan de troligtvis hjälpa dig att göra ett bra val.
 
  • Gilla
Kreativt kaos
  • Laddar…
Tack för referensen med prisuppskattningen. Jag har faktiskt kontaktat en lokalleverantör ett småföretag på den orten där jag bor som specialiserar sig på glasinstallationer. Kan bli intressant att se hur de prissätter i jämförelse med den uppskattningen du har givit och sedan kan man ju alltid kontakta en av de stora firmorna som du uppger och jämföra.

jag har några olika alternativ som jag överväger, men det minsta handlar nog om ca sex kvm och då alltså en liten vägg på 3×2 m ca. Med dina uppskattningar skulle det i så fall gå på 60 000, i runda slängar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.