Vad tycker ni är en skälig lön till en 18-årig kille, helt oerfaren, som hjälper en snickare ett par dagar nu som sommarjobb, med allt från att riva grejer till att bära virke till att kanske snickra lite.
 
M martinradbo skrev:
Vad tycker ni är en skälig lön till en 18-årig kille, helt oerfaren, som hjälper en snickare ett par dagar nu som sommarjobb, med allt från att riva grejer till att bära virke till att kanske snickra lite.
Kolla avtalen.
Borde stå någon om lägsta lön lärling.
För elektriker är det 69kr/h
 
K kanonkula skrev:
Kolla avtalen.
Borde stå någon om lägsta lön lärling.
För elektriker är det 69kr/h
Fast lägsta lön kanske inte är samma som skälig, det vill säga där båda parter är nöjda i längden?
 
Det beror väl på lite.
Är han anställd och har riktigt lön finns det väl avtal.
Eller hjälper han till vid sidan om, lite extra hos en bekants pappa eller liknande några dagar så bör de kunna komma överens om en lagom summa.
 
M martinradbo skrev:
Fast lägsta lön kanske inte är samma som skälig, det vill säga där båda parter är nöjda i längden?
Du har en 18åring som är helt grön, du ska kunna ta ut betalning för honom också väl? Är han duktig är det inga problem men jag har haft lärlingar som varit till mer problem än nytta. Där skämdes jag för att ta betalt ens.
Ska du ge honom 100kr måste du nästan ta ut 250kr för honom.
 
K kanonkula skrev:
Kolla avtalen.
Borde stå någon om lägsta lön lärling.
För elektriker är det 69kr/h
Är det inte mer för en elektrikerlärling?
Min påg på 13 fick 100kr i timmen hos vår lokala bonde.
Ok, det var iofs vid sidan om, så han får ingen pension på det, men ändå.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
80 kr/h plus semesterersättning är det som gäller som minimum enligt avtal.
Vet dock 15-åriga ungar som fått mer för att klippa gräset hos kommunen, så det är svårt att svara på vad som är rimligt/skäligt.

Vill även förtydliga att det är feriearbete det är tal om i detta fall och ingen lärlingstjänst.
 
Har dom kollektivavtal så finns det såklart reglerat där, annars kolla byggnads avtal och utgå från det. Utan kollektivavtal så finns ingen lägsta lön reglerat
 
holmberg87 holmberg87 skrev:
Har dom kollektivavtal så finns det såklart reglerat där, annars kolla byggnads avtal och utgå från det. Utan kollektivavtal så finns ingen lägsta lön reglerat
Om en anställd är oduglig så blir han inte så långvarig hos mig, så det är inga konstigheter. Och i det här fallet är det ingen far/son-grej, utan en timanställning av en kille som feriejobb, inga kollektivavtal eller annat inblandat.

När man jobbat ihop ett tag och det visar sig vara en riktigt duktig kille, så höjer jag gärna lönen och kan även ta ut mer från kund.
Men nu handlade frågan mer om initallön och att jag vill att den timanställde ska känna sig nöjd, även om han säkert har ganska låga förväntningar själv.
 
  • Gilla
Henkan Sundberg
  • Laddar…
80 kr timmen känns väl rimligt som ingångslön för att vara hantlangare. Och så skriver ni upp den om båda parter är nöjda om ett halvår.

Lärlingslön går inte att jämföra med då det anses som ren utbildningstid och därmed är kasst betalt på vissa platser :)
(I Sthlm har jag minne av att lärlingarna iaf har runt 19.000 i månadslön. men kan minnas fel :) )=
 
80 kr/timmen är ju rejält mkt lägre än 19000/mån.
 
M martinradbo skrev:
Om en anställd är oduglig så blir han inte så långvarig hos mig, så det är inga konstigheter. Och i det här fallet är det ingen far/son-grej, utan en timanställning av en kille som feriejobb, inga kollektivavtal eller annat inblandat.

När man jobbat ihop ett tag och det visar sig vara en riktigt duktig kille, så höjer jag gärna lönen och kan även ta ut mer från kund.
Men nu handlade frågan mer om initallön och att jag vill att den timanställde ska känna sig nöjd, även om han säkert har ganska låga förväntningar själv.
Okej så det är någon du ska anställa. Ditt resonemang kan jag förstå men jag tycker iaf att du kan utgå från vad det står i avtalen även om du inte har något.
Ca 19000kr lr ca 108kr timmen är rimligt om han är 18år.

Och som du säger så märker du nog snabbt vad han går för och kan avsluta eller fortsätta med bättre lön.
 
100-120 kr/tim låter rimligt, givet att semesterersättning och liknande betalas ut som den ska.
 
Staffans2000
Är det pengar i fickan, vi snackar om. Viss skillnad?

Staffan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.