Skulle stänga bakluckan då jag precis lastat finhyvlat virke ända in mot framrutan och varsamt skyddat rutan med några klädesplagg, det såg ju ut som det skulle gå just så pass, men det var någon cm för långt.. Med resultatet att rutan sprack då jag smällde igen luckan :sweat:
Täcker en helförsäkring detta eller?
 
Borde väl göra det men om det är värt att utnyttja försäkringen beror väl lite på hur stor din självrisk är samt vad ett byte av ruta kostar. Bästa svaret lär du dock få från ditt försäkringsbolag.
 
  • Gilla
Pgam
  • Laddar…
Tex trygghansa har en drulleförsäkring i alla sina bilförsäkringar. Vanlig vagnskada tror jag inte täcker dessa saker.

....och till nästa gång....du har inte varsamt skyddat rutan med klädesplagg. Rutan kommer gå sönder ändå om du behöver slå på en riktig tvärnit och får rörelse i virket.
 
  • Gilla
Prodigys och 2 till
  • Laddar…
Du har ju glasförsäkring, glasmästaren sköter hela dialogen med försäkringsbolaget så du betalar bara självrisk till glasmästaren. Vet inte om det står nåt i villkoren för glasförsäkringen om hur skadan ska ha uppkommit för att ersättning ska utgå men det där fixar nog alla glasmästare utan att ställa dumma frågor. :)
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Det är framrutan som går på glas, resten av rutorna är vagnskada.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Det är framrutan som går på glas, resten av rutorna är vagnskada.
I detta fallet handlar det om framrutan så vitt jag förstår.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Det är nog bättre om det går att få det på glasförsäkringen, den har oftast lägre självrisk än vagnsskada.
 
A
M mlkjhr skrev:
Du har ju glasförsäkring, glasmästaren sköter hela dialogen med försäkringsbolaget så du betalar bara självrisk till glasmästaren. Vet inte om det står nåt i villkoren för glasförsäkringen om hur skadan ska ha uppkommit för att ersättning ska utgå men det där fixar nog alla glasmästare utan att ställa dumma frågor. :)
Stenskott bör vara orsak,dvs samma som i ts fall;)
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
M mlkjhr skrev:
I detta fallet handlar det om framrutan så vitt jag förstår.
Ja, jag tänkte att bakrutan gick när den tog i sakerna men det låter mer som framrutan vart tryckt.
 
Jo precis, framrutan blev tryckt. Jag har Volvia och kravet är såvitt jag förstår att först anmäla till dom, och sen ta till auktoriserad Volvoverkstad. Så jag kan inte låta glasmästaren sköta anmälan.
 
Karlia
Jag skulle anmält och hört vad de har att säga. Så mycket kostar inte en framruta (med tanke på självrisk) att det är värt att hitta på något. Du är säkert inte den första som gjort något liknande.
 
Handyman 1 skrev:
Stenskott bör vara orsak,dvs samma som i ts fall;)
Nej, i TS fall var det stolpskott som var osaken! :rofl:

Förlåt TS att jag försökte vara rolig på din bekostnad.
 
  • Haha
  • Gilla
Pgam och 2 till
  • Laddar…
P Pgam skrev:
Jo precis, framrutan blev tryckt. Jag har Volvia och kravet är såvitt jag förstår att först anmäla till dom, och sen ta till auktoriserad Volvoverkstad. Så jag kan inte låta glasmästaren sköta anmälan.
Jag har volvia, det är inget problem att låta verkstaden sköta kontakten med volvia. Har iofs då gått till volvo verkstad. Men jag är övertygad om att iallafall de större bilglaskejorna också sköter försäkringskontakten.
 
Karlia Karlia skrev:
Jag skulle anmält och hört vad de har att säga. Så mycket kostar inte en framruta (med tanke på självrisk) att det är värt att hitta på något. Du är säkert inte den första som gjort något liknande.
Om det nu går på försäkringen alls (jag har ingen aning), går det inte kan det bli mycket dyrt, men det varierar från bil till bil.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.