Man får väldigt mycket el för 24000:-
Konvektorelement eller värmefläkt är väldigt effektivt och kan kanske vara ett alternativ för er för underhållsvärme. Luftcirkulationen gör det mycket effektivt. Dessutom billig investering.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Nu tycker jag personligen att 24.000:- för en värmepumpslösning är snudd på ocker, i tidigare inlägg tipsade jag om en Daikin + inst för 16.100:- ;)
Har man den llvp:en i 15-20 år så ...........
 
Har En Mitsubhishi LN25 för underhållsvärme i mitt garage. Kommer ta en del år att spara in då jag redan hade radiatorer. Dock är den hysteriskt effektiv på det låga deltat (temperaturen), ett faktiskt COP på typ 5-6 (dvs sparar mer än 80 % av elen mot direktverkande). Wifi-styrning ingår i modellen.

Betalde snarare 18k för den, inkl fastpris på installation via Polarpumpen.
 
A
N nmeden skrev:
Har En Mitsubhishi LN25 för underhållsvärme i mitt garage. Kommer ta en del år att spara in då jag redan hade radiatorer. Dock är den hysteriskt effektiv på det låga deltat (temperaturen), ett faktiskt COP på typ 5-6 (dvs sparar mer än 80 % av elen mot direktverkande). Wifi-styrning ingår i modellen.

Betalde snarare 18k för den, inkl fastpris på installation via Polarpumpen.
Var har du fått siffran mer än 80% ifrån?
 
Handyman 1 skrev:
Var har du fått siffran mer än 80% ifrån?
COP-värde om 2 innebär att man för en kWh el får 2 kWh värme. Dvs 50 % besparing. COP på 5 blir då 80 %.
Eller menar du var jag fick värdena från? Jag mätte. Faktisk elförbrukning på radiator över ett tag, jämfört med faktiskt förbrukning med lvp. Liknande utetemp och typ samma innetemp
 
COP 5 får man bara om det är flera plusgrader ute. För Panasonic HZ25 anges COP 5,61 vid +7 grader
COP 2,37 vid -15 grader

Z Zekesson skrev:
Konvektorelement eller värmefläkt är väldigt effektivt
All uppvärmning med direkt el är precis lika dyr och därför vill man ha billigare lösningar nu när Mp stängt ned 4 kärnkraftverk och elbilar mitt i elbristen ytterligare kommer att göra el mycket dyr en normal kall vinter.
Nödkraftverket i Karlshamn fick startas i juni pga. brist på el och det eldas med olja.

Tittade på slutkostnaden hos Polarpumpen inkl ROT om man undantar allt extra som tak, fjädrar och markstativ.
Sommarstugepumpen Panasonic CZ25 12680
Panasonic HZ25 17685
Mitsubishi LN25 18485
Mitsubishi Solid 17190
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
G
En luftvärmepump är aldrig fel prioritering jämfört med då i ditt fall vanligt el-radiatorer.
Läs på om COP, en värmepump har ett COP-värde som säger hur många gånger mer värme den ger dig mot vad du ger i tillförd effekt. Ger du en radiator 1000W så utstrålar den ju 1000W, och då bara under respektive fönster. Så därför måste du ha dom där 1000W under varje fönster i stugan. Men ger du en luftluftvärmepump med ex ett COP på 4 samma 1000W så får du 4000W värme. Och den sprider den värmen i hela huset/stugan.
Det enda kruxet med luftluftvärmepump är att den måste placeras smart för att ge så mycket värme som möjligt.
Så nej du kommer inte bli missnöjd. Har du internet/wifi i stugan kan du köpa till en sådan modul så du kan övervaka den remote, se temperaturer mm.
Vår luftluftvärmepump ger oss uppskattningsvis 80% utav vår värme på vintern. Vi måste ha igång radiatorerna i 2 sovrum som ligger dumt till där luften inte riktigt når, men dom radiatorerna går inte ofta då grundvärmen i kommer från luftluftvärmepumpen!
Vi kör en Daikin Caldo XRH 30, anpassad för kalla klimat så alltså ger den 3.3kW vid -25 grader med en COP på 5.34. Vi kör WIFI modul till så vi kan styra och övervaka den remote!
 
  • Gilla
fitur
  • Laddar…
MultiMan
G MrGlad8 skrev:
Vi kör en Daikin Caldo XRH 30, anpassad för kalla klimat så alltså ger den 3.3kW vid -25 grader med en COP på 5.34. Vi kör WIFI modul till så vi kan styra och övervaka den remote!
Påstår du att den pumpen har en COP på 5,34 vid -25C?
 
G MrGlad8 skrev:
Vi kör en Daikin Caldo XRH 30, anpassad för kalla klimat så alltså ger den 3.3kW vid -25 grader med en COP på 5.34.
Den har inte COP på 5,34 vid -25 ute. Snarare strax under 2. Men det betyder inte att det är en dålig värmepump.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
G
Ah, nej precis.. pumpen i sig har en COP på 5.34, men sen vilken COP den har vid -25 är inget man skriver ut på värmepumparna. Men en annan sak som just är intressant är ju hur många kW den har vid kall temperatur eftersom det ju är det vi ofta har här i Sverige :) Och garanterat 3.3kW vid -25 är väldigt bra!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
G
Det ni är ute efter är SCOP, som är ett mått på prestandan under en säsong, årsvärmefaktor/årsverkningsgrad. Man mäter då COP under olika utomhustemperaturer och räknar sen samma till ett genomsnittvvärde. Och denna Caldo XRH 30 har ett SCOP på 5.12 vid medelklimat och 4.02 vid kallt klimat !
Man är ju inte intresserad kanske av vad den har vid specifika temperaturer eftersom tempen varierar så i Sverige.. så därför är SCOP ett bra värde att titta på !

Läste precis på att den kallaste tempen man räknar med i SCOP är -7, och att man funderar på att öka det till -15. Vet inte om detta gäller generellt på alla märken dock.. Så går kan det ju slå lite fel beroende på var man bor.. men i den undre delen av Sverige är ju -7 ett bra riktmärke, kallare än så är det inte många dagar per år :)
 
MultiMan
SCOP blir bara värdefullt om testcykeln stämmer någorlunda med klimatet där man bor och det gör det nog ofta inte om man bor norrut. Minns jag rätt är lägsta temperatur som ingår SCOP-testet -7C, men om någon har helt aktuella siffror är jag tacksam.

Edit: Tror föregående talare lade till text om just -7C, annars hade jag inte skrivit som jag gjorde eller så är jag selektivt blind.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
SCOP är ungefär som bränsledeklarationen för bilar. Det duger för att göra en jämförelse mellan olika modeller, men det säger inte så mycket om verkligheten.
 
  • Gilla
Gjutjärn
  • Laddar…
G
MultiMan MultiMan skrev:
SCOP blir bara värdefullt om testcykeln stämmer någorlunda med klimatet där man bor och det gör det nog ofta inte om man bor norrut. Minns jag rätt är lägsta temperatur som ingår SCOP-testet -7C, men om någon har helt aktuella siffror är jag tacksam.
Exakt, så är det nog! Bor man norr så kan det ju slå fel.. MEN en värmepump kommer alltid slå all annan traditionell värme i kostnad oavsett, för något COP kommer alltid finnas. Så har du fjärrvärme, ren EL mm så tjänar du ju pengar även om COP'n blir mindre kanske beroende på var du bor och vad för produkt du väljer.
Sen vad for värmepumpslösning man ska ha, luftluft, luftvatten, bergvärme är ju nästa fråga :)
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
G
useless useless skrev:
SCOP är ungefär som bränsledeklarationen för bilar. Det duger för att göra en jämförelse mellan olika modeller, men det säger inte så mycket om verkligheten.
Så kan det vara, men som jag skrev nedan så är verkligheten alltid att en värmepumpslösning kommer slå allt annat i kostnad.. sen hur mycket du vinner är ju beroende på produkt, var du bor och andra förhållanden. Men spara energi kommer du alltid göra. Och energi är pengar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.