Jag ska hjälpa till att installera en robot (Husqvarna 310 tror jag, men det är inte spikat) på den här tomten:
Skiss av tomt med gräsytor markerade i rosa, byggnader i beige, och planerade robotgräsklipparvägar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag vill undvika att laddaren hamnar mot gatan (i nordväst) och det finns el i uthuset i södra änden av tomten. Tvärs den smala tarmen mot gatan går det en gångväg till entrén, den är plattsatt och plattorna är i våg med gräsmattan, så det är egentligen inga problem, men det är inte mycket till gräsplätt där och ganska smalt, så jag vill att man ska kunna tvinga dit klipparen. Tarmen i sydost ligger lite högre än allt annat (jag har inte lutningarna i huvudet) och det är nog inte fullt så smalt som jag ritat det upp dit, men å andra sidan är nog öppningen egentligen lite förskjuten mot friggeboden, så att det inte går att sikta laddaren rakt upp mot platån.

Det jag alltså ser som problemen är
  1. att klipparen tillräckligt ofta når ut till tarmen på framsidan, och
  2. att klipparen tar sig uppför backen till platån.

Är det någon som har en bättre idé än ovanstående, och i så fall vad? (Och ja, jag vet att jag inte kan dra guiden så nära begränsningskabeln då klipparen går bredvid, och därtill på den sidan det är tight. Se det som en principskiss.)
 
Grejen med tarmar är ju att när klipparen väl kommer in där så tar det ett tag att hitta ut, så klippt blir det.

Det är inte så brett så att du kan dra guiden till båda tarmarna, med en U-sväng i den första?
 
Jag är inte orolig för den vänstra tarmen. Som du säger, när den väl hittar dit kommer klipparen ofta nog snurra runt där ett tag.

Det jag egentligen är fundersam på är lutningen upp till platån jag beskrev i sydväst. Där vill man väl helst dra guiden lite på skrå tänker jag, för att inte slita för mycket på gräset om man ska tvinga klipparen att gå rakt upp flera gånger om dagen. Men jag kanske överdriver det problemet. Ett alternativ vore att inte alls dra någon guide upp för den slänten utan låta det klippas där när det klipps där (för att uttrycka sig filosofiskt). Jag är bara orolig att det inte räcker.
 
Om man laborerar lite med sträckan klipparen backar ut från laddaren och utfartsvinklarna så kan man nog få den att klippa lutningen och platån utan guidekabel.

Och efter att ha studerat min Automowers rörelsemönster nu i två veckor så är det inga problem att köra utan guide upp i västra tarmen. Där kommer den studs in av sig själv utan problem.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D droidekas skrev:
Om man laborerar lite med sträckan klipparen backar ut från laddaren och utfartsvinklarna så kan man nog få den att klippa lutningen och platån utan guidekabel.
Ja, det är ingen dum tanke! Är bilden jag lagt upp korrekt borde man kunna göra så. (y) Jag är som sagt lite orolig att det inte är så i verkligheten, utan att öppningen mot platån ligger längre söderut i förhållande till uthuset, men jag ska reka det. För utfallsvinklar kan man bara använda i förhållande till laddstationen va, inte när den först följt guiden x meter. Men det hjälpte tanken oavsett, för det borde nog räcka med en guide som går förbi ”uppfarten” till platån och släpper klipparen där. Resten fixar nog slumpen.

Rent generellt, är det någon som har en känsla för hur robotarna rör sig i förhållande till lutningar? Hela södra delen av tomten lutar nämligen norrut. Jag vet att de skråar i lite kraftigare lutningar, men tar de sig lika mycket uppåt som nedåt, eller borde man tänka på att tvinga upp klipparen i höjd ibland?
 
Redigerat:
Det var om något lite bättre förutsättningar än jag ritat upp, så det ska funka att dra guiden utan kroken upp på platån. Det känns bra även av skälet att det brukar stå utemöbler där, vilket försvårar för en guidedragning.

Nu gick jag även i tanken över till att tycka att en 310 är overkill. Så svår är inte tomten. Så när alla riktiga problem mot är borta kan man hitta på låtsasproblem istället.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nu gick jag även i tanken över till att tycka att en 310 är overkill. Så svår är inte tomten. Så när alla riktiga problem mot är borta kan man hitta på låtsasproblem istället.
Om klipparean är drygt 500m2 så blir en 310 lagom. Jag har 450m2 klipparea och kör med en 315x för att det är långa transportsträckor och att jag inte vill ha en klippare körandes på gräsmattan hela tiden.
 
Hur gick det här då? Jotack bra, men inte riktigt som planerat. Det man själv tänker som en utmärkt plats att sätta laddaren på har helt plötsligt tomthavaren helt andra planer för - nej, där ska jag plantera en vad-det-nu-var för att så småningom ersätta trädet som står två meter bredvid.

Och som en liten passus kan jag säga till er som ska installera robot på en tomt med mycket fristående buskar och rabatter - det går åt fan så mycket mer kabel än man tror. Jag ritade in några av grönsakerna schematiskt för att ge en bättre blid av verkligheten. Jag trodde jag räknade högt när jag tog 250 meter kabel till drygt 500 kvm gräsmatta, men det gick åt nästan 400 meter. Fick skrämselhicka av Bauhaus pris på Gardenabrandad tråd, så det blev Jula som fick sälja det extra istället. Det är fint med valmöjligheter.

Nåväl, då jag inte fick ställa laddaren där jag ville blev också den ovan nämnda platån svårtillgänglig. Det löstes genom att vi klippte upp en bakväg från platån ner till huvudytan så att guiden kunde dras genom platån och ut på andra sidan. Både in och utfarten till platån drogs guide på skrå mot stigningen (vilket inte syns på skissen) för att klipparen inte skulle behöva gå rakt uppför backarna. Det hade den säkert klarat, men det var brett nog för att ta ett par slalomsvängar. Att guiden inte dragits ut mer på den största ytan beror på att det brukar flyttas runt en gjutjärnssittgrupp där. Kände helt enkelt att det var bättre att klipparen ibland får leta orimligt länge efter guiden än att det står ett möbler ivägen så att den inte kan följa guiden. Man får vara lite pragmatisk också.
Skiss av trädgård med utmarkerade kabeldragningar för robotgräsklippare och planteringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.