Är det inte bättre göra om målningen ordentligt istället för att byta tak? Vad gör att du väljer det senare som torde vara både mer arbete och kostsammare?
Ang frågeställningen så hade jag kontrollerat skick och minsta misstanke om åldrande bytt papp o läkt.
 
  • Gilla
Borgir
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
skall du använda samma slags plåt som du haft innan ?
är inte säkert att den nya plåten har samma läkt avstånd som den gamla om det inte är exakt samma plåt
Samma typ, ja!
Övriga delar av huset har samma slags profil så det skulle se konstigt ut att byta

T tergo skrev:
[länk][/QUOTE
 
Nissens
D doubleH skrev:
Nja, det är inte lite extra jobb att riva bort bärläkt, ströläkt, papp, alla pappspik och fotplåtar (jag har gjort det!)
Handlar inte om pengarna. Varken läkt eller papp är dyrt. Däremot är min tid en bristvara...
Lej ut jobbet om pengar inte är problemet.
 
Nissens Nissens skrev:
Lej ut jobbet om pengar inte är problemet.
Nja, föredrar att göra det själv då jag kanske inte är lika snabb men mycket mer noggrann än de hantverkare jag kommit i kontakt med.
 
Nissens
D doubleH skrev:
Nja, föredrar att göra det själv då jag kanske inte är lika snabb men mycket mer noggrann än de hantverkare jag kommit i kontakt med.
Att byta papp och läkta är svårt att göra fel, och lätt att granska...
Och noggrann är du ju uppenbarligen inte när du gör det själv eftersom du gärna tar genvägar. Att förlita sig på gammal papp är inget annat än fuskjobb.
Jag gör gärna saker själv också, men då gör jag allt grundligt på rätt sätt. Det är det som är glädjen sedan. Att det ser bra ut, och att man vet att allt är rätt gjort.
 
Nissens Nissens skrev:
Att byta papp och läkta är svårt att göra fel, och lätt att granska...
Och noggrann är du ju uppenbarligen inte när du gör det själv eftersom du gärna tar genvägar. Att förlita sig på gammal papp är inget annat än fuskjobb.
Jag gör gärna saker själv också, men då gör jag allt grundligt på rätt sätt. Det är det som är glädjen sedan. Att det ser bra ut, och att man vet att allt är rätt gjort.
Du är väldigt snabb att döma och klistra på stämpeln fuskjobb...
Varför ev byta något som inte måste bytas - inte minst miljömässigt. Vi tenderar att slänga istället för att återanvända - gäller även byggmaterial.
Jag skall självklart kolla pappens skick när jag river av taket. Om den är spröd och oflexibel så byter jag den utan att tveka.
Vill åter igen påminna om min ursprungliga fråga - vad är den förväntade livslängden på underlagspapp som suttit väl skyddad under ett tätt plåttak.
Att idiotförklara folk som tänker efter innan man river/byter något som ev är funktionsdugligt i ytterligare många år resulterar tyvärr i att man undviker att ställa frågor på forumet.
 
D doubleH skrev:
Du är väldigt snabb att döma och klistra på stämpeln fuskjobb...
Varför ev byta något som inte måste bytas - inte minst miljömässigt. Vi tenderar att slänga istället för att återanvända - gäller även byggmaterial.
Jag skall självklart kolla pappens skick när jag river av taket. Om den är spröd och oflexibel så byter jag den utan att tveka.
Vill åter igen påminna om min ursprungliga fråga - vad är den förväntade livslängden på underlagspapp som suttit väl skyddad under ett tätt plåttak.
Att idiotförklara folk som tänker efter innan man river/byter något som ev är funktionsdugligt i ytterligare många år resulterar tyvärr i att man undviker att ställa frågor på forumet.

Detta är svårt att svara på då så många faktorer väger in. Hur länge har den legat bar innan plåten kom på, hur varmt har det varit under plåten osv. Därav rekommendationen att byta pappen!!
Men du har konsekvent vägrat att lyssna på oss så du gör som du vill och det är ditt hus, men mitt råd är byt papp!!
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
D doubleH skrev:
Du är väldigt snabb att döma och klistra på stämpeln fuskjobb...
Varför ev byta något som inte måste bytas - inte minst miljömässigt. Vi tenderar att slänga istället för att återanvända - gäller även byggmaterial.
Jag skall självklart kolla pappens skick när jag river av taket. Om den är spröd och oflexibel så byter jag den utan att tveka.
Vill åter igen påminna om min ursprungliga fråga - vad är den förväntade livslängden på underlagspapp som suttit väl skyddad under ett tätt plåttak.
Att idiotförklara folk som tänker efter innan man river/byter något som ev är funktionsdugligt i ytterligare många år resulterar tyvärr i att man undviker att ställa frågor på forumet.
Känns som att det är du som dömer mig, inte tvärtom...
Du får väl kolla med papptillverksrna vad de garanterar. Exakt vilket skick pappen är i nu är ju inte så viktigt, den är gammal, och frågan är ju då om den hänger med en cykel till. Det är nog inte många som har den erfarenheten.
Om du lämnar den gamla pappen på rätt ställe så blir nog inte miljöpåverkan mätbar.
Du tog själv upp hur jobbigt det skulle vara att lägga ny papp, så det kändes tydligt att det var jobbet du ville slippa.
Jag hade absolut bytt pappen. Men eftersom du tycker att jag är dömande så kan du ju ringa runt till olika papptillverkare så får du höra det från dem istället.
 
N
D doubleH skrev:
Om ni läser hela tråden så förklaras det varför jag skall byta plåten - inte för att det behövs, taket är tätt, utan för att färgen flagar och efter att ha lagningsmålat i 10 år har jag tröttnat.
Plåten hade 10 års garanti på ytskiktet.
Efter 11 år började färgen släppa på den sidan av huset som är mot sydväst.
Om jag minns rätt så är underlagspappen Trebolit Underlagspapp YAP 2200
Måla om hela taket!
 
N Nephew skrev:
Måla om hela taket!
Jag har gjort det, men även den färgen flagar...(ja, det är takfärg avsedd för plåttak).
Måste vara nåt med plåten.
 
S
Hej @doubleH - så trista svar du har fått av flera på din fråga. Tycker iaf att jag förstår din situation.

Letade själv liknande uppgift förut, och tror tyvärr att du inte kommer att kunna säkerställa att intervallet ligger tydligt högre än just 30-60 år. Som du säger, gör en grundlig inspektion från alla håll och i alla vinklar. Du kan kanske dokumentera inspektionen också, med bilder och någon text om vad du såg? Minnet är ju så föränderligt, kunde ju kanske bidra till sinnesfriden om sisådär 10 år om du börjar oroa dig över hur det står till med pappen.
 
N
D doubleH skrev:
Jag har gjort det, men även den färgen flagar...(ja, det är takfärg avsedd för plåttak).
Måste vara nåt med plåten.
Efter högtrycksspolning för att få bort mer flagande färg som följs av avtvättning med målarskola, Grunda med en primer för god vidhäftning. Måla 2 lager. Det klarar du på en dag.
 
Nissens
S fiar4387 skrev:
Hej @doubleH - så trista svar du har fått av flera på din fråga. Tycker iaf att jag förstår din situation.

Letade själv liknande uppgift förut, och tror tyvärr att du inte kommer att kunna säkerställa att intervallet ligger tydligt högre än just 30-60 år. Som du säger, gör en grundlig inspektion från alla håll och i alla vinklar. Du kan kanske dokumentera inspektionen också, med bilder och någon text om vad du såg? Minnet är ju så föränderligt, kunde ju kanske bidra till sinnesfriden om sisådär 10 år om du börjar oroa dig över hur det står till med pappen.
Först klankar du ner på alla som rått ts att byta pappen, sedan kommer du med samma råd själv...det är ju inte direkt lättare att byta pappen i efterhand.
När man läser sånt här så inser man hur viktigt det är med besiktningsman när man skall köpa hus. Inte lätt som lekman att se att gammal papp ligger under ett fräscht tak.
 
S
Hej @Nissens, jag tycker absolut att det kunde vara trevligare ton, ingen förlorar på det, alla vinner. Men det har säkert luftats på forumet många gånger. Inte gav jag heller något råd, utan jag föreslog att dokumentera inspektionen och delgav min egen erfarenhet av att leta livslängdsuppgifter på underlagspapp. Lämnar härmed tråden till frågeställaren!
 
Nissens
S fiar4387 skrev:
Hej @Nissens, jag tycker absolut att det kunde vara trevligare ton, ingen förlorar på det, alla vinner. Men det har säkert luftats på forumet många gånger. Inte gav jag heller något råd, utan jag föreslog att dokumentera inspektionen och delgav min egen erfarenhet av att leta livslängdsuppgifter på underlagspapp. Lämnar härmed tråden till frågeställaren!
Ok, jag fick för mig att du efter att ha klankat ner på alla andra som gett i stort sett samstämmiga råd skrev: ”Letade själv liknande uppgift förut, och tror tyvärr att du inte kommer att kunna säkerställa att intervallet ligger tydligt högre än just 30-60 år.”

Därefter råder du att dokumentera en inspektion.

Den första delen ligger helt i linje med övriga råd i tråden som säger att det är pappbyte som gäller.
Varför man då enligt dig dessutom skall inspektera är inte lätt att förstå. Frågan var ju om byte av papp behövs eller inte, vet faktiskt inte vad ditt svar betyder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.