Önskar hjälp från alla kunniga.

Jag har en Gardena robotgräsklippare som har fungerat bra tidigare, men under sommaren uppkom problemet att den inte hittar guidekabeln och då hittar den inte hem till laddstationen. Laddar jag den så kan den köra runt tills den ska försöka hitta hem och då letar den bara runt tills den stannar.

Har försökt felsöka själv men inte lyckats lösa problemet.

Nedan är vad jag gjort hittils.
  • Lampan på laddstationen lyser med fast grönt sken
  • Testat med tongenerator ifall kabel är defekt och då får jag att begränsningkablarna är hela. När jag testar på guidekabeln och en begräsningslinga så får jag fel på oavsett vänster eller höger. Även testat kopplat om på stationen och då blinkar den blått på samma sätt. Det bekräftar att något är fel på guidekabeln som robotgräsklipparen har sagt och inget är fel på begränsningslingan.
  • Jag har kontrollerat kopplingarna i laddstationen och gjort om guidekabelns infästning för säkerhetsskull utan att de gav någon effekt.
  • Jag köpte en AM radio för att se var guidekabeln gått av. Kopplade då ut båda begränsningskablarna och behåll guidekabeln och följde den. Det verkar vara signal i hela guidekabeln och även i begränsningskablarna som var urkopplade, vilket jag tolkar som att guidekabeln inte kan vara av helt iallafall då det var kraftig signal även i begränsningskablarna.
Hur går jag vidare nu? Kan det vara kopplingarna (orginal husqvarna) som minskar effekten så pass att den blinkar blått?

Känns som detta kommer vara ett återkommande problem att man får fel på slingan så man vill ju kunna laga dessa själv.

//Toste
 
Test nummer 1 vore väl att lägga ut en ny tillfällig guide-kabel och se om du får samma fel med den eller enbart med den begravda. Fungerar det fortfarande inte är felet i basstationen.
Fungerar det så har du något problem med kabeln. Antingen i inkopplingen eller på grund av skada längs med den.
 
Tack för snabbt svar! Hur tänker du att jag bäst lägger ut en tillfällig guide-kabel utan att använd 50 meter kabel? Tänker du att jag bör lägga en tillfällig kabel på samma ställe som guidekaben går? Då kommer jag behöva öppna upp kopplingen.där guidekabeln möte begränsningskablarna också.
 
  • Gilla
Thomas Moberg
  • Laddar…
Du gör en liten slinga på 5 meter bara och kör utan guidekabel.
 
Det är inget fel på begränsningslingan, stationen lyser grönt. Jag förstått det som att färgindikationen i laddstationen tittar på begränsningslingan endast, alltså vänster och höger koppling på stationen. Då den lyser grönt förstår jag inte hur du menade @Nyfniken.
Ledsen om jag missförstår, försöker fortfarande lära mig detta.
 
  • Gilla
Nicklas Eriksson1
  • Laddar…
Beror på modell, ju. Min har en guide som går hela vägen bort och skarva ihop med begränsningskablarna och den har ett minimimått (+20 meter tror jag) det måste vara från stationen så ska man testa med en annan kabel behövs då minst 20 meter kabel. Du kan dock köpa billig FK tråd och testa med!

Lyser stationen grönt tror jag dock inte att någon kabel är av/trasig eftersom det då skulle blinka eller lysa blått... Har du garanti kvar så kontakta Gardena/Husqvarna, de är riktigt bra där på supporten de gånger jag ringt!
 
Sekelskiftesdrömmaren Sekelskiftesdrömmaren skrev:
Då den lyser grönt förstår jag inte hur du menade @Nyfniken.
Det beror ju helt och hållet på vilket kvalitetskrav på signalen som den gröna dioden ställer. Laddstationen använder ju slingan som en stor antenn för att kommunicera med klipparen. Det är fullt möjligt att slingan är tillräckligt bra för att tända dioden men något skadad så att signalen blir för svag för att klipparen ska uppfatta den.

Jag hade gjort den enklaste felsökningen först, eliminera slingan som felkälla.

Edit: som @anders07 skriver ovan måste naturligtvis den nya slingan följa alla formella krav i installationsanvisningen.
 
Vilken typ av gardenaklippare gäller det?
AM-radio/tonsändare ger ofta ett tvivelaktigt resultat. Bäst indikering av slingstatus fås av ett enkelt universalinstrument (fr. 150 kr) som man då ohmmäter slingorna med. R>15-20 ohm indikerar defekt slinga/kopplingar.
Skarvkopplingar av korrekt typ (ex. 3M) påverkar ej slingsignalen negativt. Du kan ha en drös av dessa utan att signalen påverkas.

Spontant låter det som att du har avbrott i guidekabeln.
 
Jag har en Gardena r100li som jag köpte av förra husägaren. Strax över 3 år gammal. Ska prova att dra en tillfällig guidekabel.
 
R100-modellen indikerar ej brott på guide via lysdiod.
Som jag förstår det, har du flytta kontakten för guide till en av beg.kontakterna och då fått blått blink, det indikerar att du har ett brott på guiden eller i skarvdonet.
Om du vet var guiden är ansluten till beg.kabeln kanske du ska börja där och kolla skarvkopplingsdonet.
 
E etompau skrev:
R100-modellen indikerar ej brott på guide via lysdiod.
Som jag förstår det, har du flytta kontakten för guide till en av beg.kontakterna och då fått blått blink, det indikerar att du har ett brott på guiden eller i skarvdonet.
Om du vet var guiden är ansluten till beg.kabeln kanske du ska börja där och kolla skarvkopplingsdonet.
Ja, det är precis så jag gjort. Flyttat guidekabeln till en av beg.kontakterna och då blinkade det blått. Blinkade blått oavsett vilken beg.kontakt jag hade kvar. Så guiden är defekt på något sätt. Svåra är bara att hitta var den är av om AM radion låter över hela slingan. Kommer nog sluta med att jag drar om guidekabeln snart. Nog enklast.
 
Drog en tillfällig guidekabel och det funkade så bekräftar att det är fel på guideslingan. Ingen som har en metod som funkar för att hitta brottet? AM radio verkar inte funka denna gång, troligen för den inte är helt av.
 
Har löst sig nu. Använde AM radion för att hitta guidekabeln som var nergrävd och så grävde jag upp guidekabeln efter ett visst antal meter och på tredje försöket så fick jag det att fungera. Nu funkar allt bra igen. Gick åt några kopplingar men ändå värt då jag slapp dra om hela guideslingan. Ca 1/3 av guiden drog jag om med märlor.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.