Vi bor i en villa som angränsar mot ett gräsområde som ägs av kommunen, förbi gräset är en väg och bredvid vägen går ett tågspår som ligger ca 150m från vårt hus.

Det planerars nu att bygga ett tågspår bredvid det andra. Enligt transportstyrelsen kommer då ljudnivåerna att övergå vad som är lagligt tillåtet och att de måste erbjuda de boende bullerskydd.

Transportstyrelsen vill att bullerplanket ska vara 2.20m högt. Något vi tyckte blev för högt så vi tänkte själva bygga ett plank som är 1.80m högt. Vi valde 1.80m för att våra grannar har ett sådant plant, samt att grannarna bredvid dem har fått bygglov för ett plank, lite längre ner på gatan ligger ett hus som även de har ett plank på ca 1.80m.

Igår fick vi ett granskningsyttrande där de ger avslag på vår bygglovsansökan på grund av att det är prickad mark och att ett plank inte bedöms vara ett anpassat tillägg till gaturummet.

Vad kan jag göra? Tycker det är konstigt att våra grannar fått bygga plank men inte vi, kan tillägga att deras också ligger på prickad mark.
 
engs
Vill de bygga 2.2m högt finns det säkert en god anledning till det, dvs det är vad som krävs när de räknar på det för att få ner bullret tillräckligt. Ett bullerplank kräver väl också en rejäl massa för att fungera, dvs betydligt dyrare än ett vanligt plank.

Jag skulle försiktigt fråga om man får ändra sig till transportstyrelsen, så får de bråka med bygglovsavdelningen också.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Du skriver att Transportstyrelsen måste tillhandahålla bullerskydd (vilket jag kan förstå) men betyder det att de ska betala för det plank ni ska bygga, eller ska de själva bygga bullerplank i samband med att de bygger nytt spår? Dimensionerna och utformningen på bullerplank är gjorda för att dämpa buller på bästa sätt, estetiken är inte det viktigaste.

Kommer ert plank hamna helt i prickad mark? Är det placerat nära fastighetsgräns? Är kommunen granne brukar de inte tillåta avvikelse från prickad mark. Hur är planket utformat? Stod det något i granskningsyttrandet om ljudkrav? När uppförde grannarna sina plank? Före eller efter informationen från Transportstyrelsen?
 
De ger ett bidrag på 80.000kr för planket, de vi pratat med för offerter säger att de kommer kosta runt 160-180.000kr så blir väldigt dyrt ändå. Därför vi tänkte bygga ett eget plank, istället för ljudplank så blir det ett vanligt plank som kan ta lite av ljudet, men då får vi inte bidrag från dem.

Helt ärligt så är vi mer intresserade av insynsskydd än bullerskydd.

De andra grannarna har byggt vanliga plank, det ena har stått där i ca 3 år det andra vet jag inte hur länge de haft det. De med bygglov som inte byggt än fick bygglovet innan transportstyrelsen informerade om detta.
 
Om de måste erbjuda bullerskydd pga. lagkrav så kan de väl inte låta det stanna vid att betala bara hälften av vad det kostar att få något som uppfyller kraven? Låter märkligt.
Jag hade försökt kolla om det verkligen inte går att få dem att ansvara fullt ut för planket. Och få ett som fyller den funktionen det ska ha.
 
I vårt fall, (Järfälla) när trafiken skulle utökas med dubbelspår så stod transportstyrelsen för allt för bullerplank, bygglov, material och bygge, vi behövde inte betala eller göra något förutom att välja utseende på plank, det fanns olika att välja på med utan glas tex. Låter konstigt att det skulle vara annorlunda i ditt fall.
 
  • Gilla
  • Haha
Trissan och 2 till
  • Laddar…
De erbjuder att stå för hela kostnaden för ett bullerplank, men då måste det sättas mitt på tomten och inte gå hela tomtens längd utan går ca halva tomten och vinker sedan in i trädgården. Vi var inte intresserade av det utan vill ha ett plank i tomtgränsen och som då går längs hela tomten. I de fallet erbjuder de "bara" 80.000kr för det är vad de räknat att det ska kosta, dock har vi inte hittat någon som kan bygga bullerplanket till det priset utan de vill ha det dubbla.
 
L Lelogan skrev:
De erbjuder att stå för hela kostnaden för ett bullerplank, men då måste det sättas mitt på tomten och inte gå hela tomtens längd utan går ca halva tomten och vinker sedan in i trädgården. Vi var inte intresserade av det utan vill ha ett plank i tomtgränsen och som då går längs hela tomten. I de fallet erbjuder de "bara" 80.000kr för det är vad de räknat att det ska kosta, dock har vi inte hittat någon som kan bygga bullerplanket till det priset utan de vill ha det dubbla.
Så ni får alltså plank betalt, men de bygger inte på den plats ni tänkt er. Jag antar att Transportstyrelsen bedömt var bullerplanket ger mest skydd för er, därav placeringen på fastigheten. Det bidrag Transportstyrelsen är beredda att ge kan vara baserat på vad plank kostar för dem, de har säkert bra avtal med tillverkare.

Det är svårt att göra en bra bedömning utan mer information (karta) över grannskapet och befintliga plank på grannfastigheter.

Hur långt har Transportstyrelsen kommit med spårarbetet? Är det inte värt att vänta till det är klart för att höra hur högt buller det blir innan ni säger nej till bullerplank via Transportstyrelsen. Det kanske bullrar mkt mer än ni tänkt er. Troligen blir det även mer trafik eftersom det ska bli fler spår. Långvarigt vistelse i ljud med riskväden kan påverka hörsel negativt. Vid eventuell försäljning är det
positivt om bullerfrågan är löst.
 
M MetteKson skrev:
Så ni får alltså plank betalt, men de bygger inte på den plats ni tänkt er. Jag antar att Transportstyrelsen bedömt var bullerplanket ger mest skydd för er, därav placeringen på fastigheten. Det bidrag Transportstyrelsen är beredda att ge kan vara baserat på vad plank kostar för dem, de har säkert bra avtal med tillverkare.

Det är svårt att göra en bra bedömning utan mer information (karta) över grannskapet och befintliga plank på grannfastigheter.

Hur långt har Transportstyrelsen kommit med spårarbetet? Är det inte värt att vänta till det är klart för att höra hur högt buller det blir innan ni säger nej till bullerplank via Transportstyrelsen. Det kanske bullrar mkt mer än ni tänkt er. Troligen blir det även mer trafik eftersom det ska bli fler spår. Långvarigt vistelse i ljud med riskväden kan påverka hörsel negativt. Vid eventuell försäljning är det
positivt om bullerfrågan är löst.
Mja att säga att de erbjuder plank är lite att överdriva, de erbjuder 2-3meter bullerplank mitt på tomten. Vilket ingen i grannskapet har tackat ja till eftersom det känns som en konstig lösning.

Grejen är den att vi har velat ha ett plank redan innan de skulle bygga två snårigt, så det var bara ett plus om det gick att kombinera. Så om man bortser från trafikverket, är det inte konstigt att grannarna har fått bygglov men inte vi för i stort sett likadana plank?
 
L Lelogan skrev:
Mja att säga att de erbjuder plank är lite att överdriva, de erbjuder 2-3meter bullerplank mitt på tomten. Vilket ingen i grannskapet har tackat ja till eftersom det känns som en konstig lösning.

Grejen är den att vi har velat ha ett plank redan innan de skulle bygga två snårigt, så det var bara ett plus om det gick att kombinera. Så om man bortser från trafikverket, är det inte konstigt att grannarna har fått bygglov men inte vi för i stort sett likadana plank?
Så Transportstyrelsen vill bygga ett bullerplank ett par meter långt och högt, det verkar underligt (men nu saknar jag all info).

Men det var inte din fråga, utan varför du fått granskningsyttrande med förslag till avslag på ditt plank. Eftersom jag inte har någon karta eller detaljplan över området är det svårt att göra en bedömning. Jag utgår från de punkter du refererar till.

Prickmark - prickmark är ju mark som inte ska bebyggas - det talar mot lov. Är sedan kommunen granne kan det vara svårt att få deras godkännande. Vad är marken utanför er fastighet klassad som i detaljplanen? Är det en allmän yta, parkmark el liknande? Ligger hela planket i prickad mark? Då blir det inte en liten avvikelse, utan 100 procent avvikelse.

Inte anpassat tillägg i gaturummet - jag kan tänka två saker här, utformningen passar helt enkelt inte med omgivningens karaktär, här kan du fråga byggkontoret om en ändring av utseendet skulle öka oddsen. Eller så kan de mena att planket kan göra att sikten blir sämre vid vissa utfarter i området, det finns regler för hur siktfält, höjd mm ska uppfyllas vid byggnad av plank vid utfarter. Hänvisade byggkontoret till några paragrafer?

Jag kan utifrån det du presenterar förstå byggkontorets yttrande i ditt ärende, men jag har inte helheten. Förutsättningarna som lett till att grannar fått bygglov kan jag inte sia om, varje ärende är unikt.[/QUOTE]
 
Redigerat:
M MetteKson skrev:
Så Transportstyrelsen vill bygga ett bullerplank ett par meter långt och högt, det verkar underligt (men nu saknar jag all info).

Men det var inte din fråga, utan varför du fått granskningsyttrande med förslag till avslag på ditt plank. Eftersom jag inte har någon karta eller detaljplan över området är det svårt att göra en bedömning. Jag utgår från de punkter du refererar till.

Prickmark - prickmark är ju mark som inte ska bebyggas - det talar mot lov. Är sedan kommunen granne kan det vara svårt att få deras godkännande. Vad är marken utanför er fastighet klassad som i detaljplanen? Är det en allmän yta, parkmark el liknande? Ligger hela planket i prickad mark? Då blir det inte en liten avvikelse, utan 100 procent avvikelse.

Inte anpassat tillägg i gaturummet - jag kan tänka två saker här, utformningen passar helt enkelt inte med omgivningens karaktär, här kan du fråga byggkontoret om en ändring av utseendet skulle öka oddsen. Eller så kan de mena att planket kan göra att sikten blir sämre vid vissa utfarter i området, det finns regler för hur siktfält, höjd mm ska uppfyllas vid byggnad av plank vid utfarter. Hänvisade byggkontoret till några paragrafer?

Jag kan utifrån det du presenterar förstå byggkontorets yttrande i ditt ärende, men jag har inte helheten. Förutsättningarna som lett till att grannar fått bygglov kan jag inte sia om, varje ärende är unikt.
[/QUOTE]

De vill bara sätta plank där man "vistas" alltså där de bedömmer att man oftast sitter i trädgården.

Jag tror att det klassas som parkmark, vi ligger inte vid några utfarten så ingen sikt kan hindras av att vi bygger plank. Det är prickmark över kanske 70% av planket så en ganska stor yta.

Jag är i kontakt med kommunen men de är lite sega på att svara så här i semestertider. Tror du att vi har större chans om vi säger att vi kan göra planket likadant som grannarna? Enda skillnaden som jag kan se är att de har brädorna liggande och vi vill ha dem stående, men det kan vi ändra på.
 
Lägger upp en bild på prickmsrken, är det inte konstigt att det är prickmark på min tomt, jag hade förstått om det var på kommunens mark men prickmarken är ju på mark vi äger.
 
  • Kartbild visande tomtgräns med prickmark markerad med röd cirkel på den egna marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur långt är planket /tomten ni vill sätta upp ? Tycker 160 kkr för ett plank låter lite mycket, för det kan anlita någon att bygga ett typ 150 meter långt plank inklusive arbetskostnad.
 
Är det huvudsakligen insynsskydd du är ute efter så är det en mer framkomlig väg att sätta en hög häck i tomtgräns.

Angående bullret så visade jag min hustru denna tråd. Hon har tidigare haft uppdrag av trafikverket och gjort precis sådana utredningar som mynnat ut i det förslag på plank som du fått. Och det är med största sannolikhet just trafikverket som står för detta, och inte transportstyrelsen som nämnts åtskilliga gånger i tråden. Det blev en lång diskussion under middagen, men här är min minnesbild av diskussionen:

Det är vanskligt att gå ifrån vad trafikverket föreslår. Du riskerar att lägga pengar på något som t.o.m. kan bli sämre än inget plank alls. Dels kommer antagligen inte ett 1.80-plank göra tillräckligt för att få ner nivåerna, och dels så kan det beroende på var exakt planket hamnar uppstå störande effekter. Det är tydligen inte ovanligt med klagomål från boende som bor där planket slutar, då ljudet plötsligt ändrar karaktär precis där planket börjar verka. Det kan vara mer störande än ljudnivån i sig. Om du inte vet vad du gör när du bygger ditt plank så riskerar du bygga in sådana störningar.

Mina förslag utifrån diskussionen med hustrun, om du verkligen inte vill ha planket som trafikverket föreslår:

Ta de 80000 och
- sätt en hög häck i tomtgräns.
- glasa in uteplatsen.

Tydligen fick boende utmed ådalsbanan bullerskyddade lusthus av trafikverket. Det är en annan idé.
 
  • Gilla
NoOne2k och 1 till
  • Laddar…
B bakterie skrev:
Är det huvudsakligen insynsskydd du är ute efter så är det en mer framkomlig väg att sätta en hög häck i tomtgräns.

Angående bullret så visade jag min hustru denna tråd. Hon har tidigare haft uppdrag av trafikverket och gjort precis sådana utredningar som mynnat ut i det förslag på plank som du fått. Och det är med största sannolikhet just trafikverket som står för detta, och inte transportstyrelsen som nämnts åtskilliga gånger i tråden. Det blev en lång diskussion under middagen, men här är min minnesbild av diskussionen:

Det är vanskligt att gå ifrån vad trafikverket föreslår. Du riskerar att lägga pengar på något som t.o.m. kan bli sämre än inget plank alls. Dels kommer antagligen inte ett 1.80-plank göra tillräckligt för att få ner nivåerna, och dels så kan det beroende på var exakt planket hamnar uppstå störande effekter. Det är tydligen inte ovanligt med klagomål från boende som bor där planket slutar, då ljudet plötsligt ändrar karaktär precis där planket börjar verka. Det kan vara mer störande än ljudnivån i sig. Om du inte vet vad du gör när du bygger ditt plank så riskerar du bygga in sådana störningar.

Mina förslag utifrån diskussionen med hustrun, om du verkligen inte vill ha planket som trafikverket föreslår:

Ta de 80000 och
- sätt en hög häck i tomtgräns.
- glasa in uteplatsen.

Tydligen fick boende utmed ådalsbanan bullerskyddade lusthus av trafikverket. Det är en annan idé.
Oj jag som har skrivit fel, det är trafikverket som du säger!

Vi vill helst inte ha en häck, men i värsta fall får det bli det. Vi kan inte bara ta de 80.000 utan man får bygga planket och sedan ska trafikverket inspektera det och om det uppfyller kraven får man 80.000kr tillbaka, så man får först ligga ute med pengarna.

Men kommunen vill ju inte tillåta att ett plank byggs, så vet inte vad vi ska göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.