Har köpt fastighet delvis av dödsbo och förmyndare. Betalade taxeringsvärdet var aldrig någon diskussion om. Skatt hit eller dit.
 
C
A ArneTW skrev:
Så TS borde vilja ha ett högt taxeringsvärde för att kunna "köpa" under det?
Som TS försökt säga tror jag inte han är ute efter att göra något skattetrix. Men om man gör affär under taxeringsvärdet måste man ju ta hänsyn till att säljarens reavinstskatt övergår till köparen och att köpeskillingen därmed skall sättas ned med motsvarande belopp. För att få samma utfall som motsvarande affär över taxeringsvärdet.
 
Nej, så är det inte. Det måste dessutom vara under marknadsvärdet och finnas en gåvosyfte med affären.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Taxeringsvärdet har inget med försäljningen att göra.
 
A ArneTW skrev:
Jag är förvirrad.

Tänkte mig nåt upplägg med gåvor fram och tillbaka där den ursprungliga byggkostnaden ~0kr följer med varje gång fastigheten byter ägare... inser att det överstiger mitt huvud och borde vara nåt slags skattebrott.

Jag tycker dock TS är ute och tassar på osäkra marker.

Så TS borde vilja ha ett högt taxeringsvärde för att kunna "köpa" under det?

/ATW
Nej, det vill jag inte ha, för alltid om jag köper under taxvärde ärver jag tidigare ägarens inköpskostnad och det vill jag inte när det väl är dags för mig att sälja.
 
Skattebrott? Förklara er tack.
 
Vi väntar på lånelöfte och har redan bestämt att gå via mäklare om säljaren samtycker till värdering av mäklare. Kanske blir blankt nej.
 
garvin garvin skrev:
Har köpt fastighet delvis av dödsbo och förmyndare. Betalade taxeringsvärdet var aldrig någon diskussion om. Skatt hit eller dit.
Förstår inte det du skriver.
 
Sandra84 Sandra84 skrev:
Nej, det vill jag inte ha, för alltid om jag köper under taxvärde ärver jag tidigare ägarens inköpskostnad och det vill jag inte när det väl är dags för mig att sälja.
Nej, det är helt fel.
 
Sandra84 Sandra84 skrev:
Skattebrott? Förklara er tack.
Att få det att se ut som en gåva om det inte är det.
 
Sandra84 Sandra84 skrev:
Nej, det vill jag inte ha, för alltid om jag köper under taxvärde ärver jag tidigare ägarens inköpskostnad och det vill jag inte när det väl är dags för mig att sälja.
Vem har sagt det?
Hu
 
D Daniel 109 skrev:
Att få det att se ut som en gåva om det inte är det.
Men jösses, jag vill givetvis inte stt det ska ses som en gåva. Det skulle inte vara en gåva och det innebär ju att jag får en stor skattesmäll när jag säljer. Varför skulle jag vilja att det skulle se ut som en gåva??
 
garvin garvin skrev:
Vem har sagt det?
Hu
Det är fakta.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är helt fel.[/QUOTE

Vänligen berätta hur det är då.
 
Sandra84 Sandra84 skrev:
Vänligen berätta hur det är då.
Han jobbar inte så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.