MultiMan
@Petronille Var i Västerbotten bor du där elräkningarna inklusive förbrukning ligger som en EOn fast abonnemangsavgift per månad?

Jag gillar värmepump, har det själv, men ogillar skönmålningar. Det blir inget bra beslutsunderlag då.
 
G gredd skrev:
Om du måste ha golvmodell av värmepump så ta en Mitsubishi KJ25. Kostar ca 18000 med montering. Kan du använda en väggmodell istället kostar en FH25 ca 14500kr monterat. 24k för en Panasonic låter crazy. De gamla Panasonic var bra men skulle inte välja Panasonic idag. Har varit enormt mycket strul med kretskort och spolar till expansionsventilen.
Tack för heads-up! Jag får lite dåligt samvete när den lokala installatören sitter och väntar på ett svar från mig men 4-6000 mellanskillnad spelar stor roll i sammanhanget.
Bra info ang. Panasonic. Är Mitsubishi bättre än allt annat eller finns det fler bra märken?
 
MultiMan MultiMan skrev:
@Petronille Var i Västerbotten bor du där elräkningarna inklusive förbrukning ligger som en EOn fast abonnemangsavgift per månad?

Jag gillar värmepump, har det själv men ogillar skönmålningar. Det blir inget bra beslutsunderlag då.
Tack för att du ifrågasätter. Det behöver jag då det just nu bara finns fördelar i mitt huvud.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Du glömmer fasta avgifterna för elen. Inte en chans en luftvärmepump klarar 1000kr per år. Bara mina fasta avgifter är runt 1000kr per månad, utan elkostnaden. För 16A.

Och 1/8-del? Finns inga pumpar med sådan verkningsgrad heller vad jag vet.
Nej jag glömmer inte den fasta avgiften. Den är oförändrad oavsett om man värmer med pump eller element, per definition.

Luftvärmepumpen i fråga är satt på 5.5 för en 0/20 uppvärmning, om man då sänker temperaturen till 12 grader så blir det 5.5/12/20=9... lite förluster och grejer så hamnar man troligen på ca 8.

COP är en effekt av vilken temperatur man håller och vilken de är ute i snitt. 0/20 är de normala sättet att beräkna COP på
 
Har mitsubishi luftvärmepump i sommarstugan 52 kvm med underhållsvärme 12 grader på vintern. Tror elkostnaden är ca 450 kr i månaden varav faktisk elförbrukning är runt 50 kr/mån
 
MultiMan
M Mattias Svederberg skrev:
Nej jag glömmer inte den fasta avgiften. Den är oförändrad oavsett om man värmer med pump eller element, per definition.

Luftvärmepumpen i fråga är satt på 5.5 för en 0/20 uppvärmning, om man då sänker temperaturen till 12 grader så blir det 5.5/12/20=9... lite förluster och grejer så hamnar man troligen på ca 8.

COP är en effekt av vilken temperatur man håller och vilken de är ute i snitt. 0/20 är de normala sättet att beräkna COP på
Dina uträkningar stämmer inte eftersom att skillnaderna aldrig blir så stora pga just de fasta kostnaderna. Det rörliga elpriset utgör idag en förhållandevis liten del av totalen vi låga förbrukningar. Fasta delarna äter upp en stor del av vinsten av att sänka förbrukningen.

Exempel från mitt egna hus, uppvärmt med enbart en Mitsubishi FH35: Sommartid med den avslagen eller AC-läge, elräkning per månad ca 1300kr (550kWh). Vintertid, kallaste månaden ca 2200kr (ca 2500kWh). Mer än fyrdubbla förbrukningen dubblar alltså inte ens räkningen, just för de fasta avgifterna. alltså vinner man inte så mycket som man tror om man inte har mycket stora förbrukningar där fasta delen procentuellt är mycket mindre, eller betydligt billigare elnät än vad EOn har (där jag bor iaf).

Jag vill fortfarande se exempel på en LLVP som vintertid har en COP på 8 oavsett innetemperatur. Jag har inte sett någon men är givetvis glad om det gjorts sådana framsteg. Min pump har en COP på runt 2 vid -20C (visserligen med 20 inne också) och FH35 är fortfarande en ok pump, fick beröm för sin effekt vid låga utetemperaturer när den kom.
 
  • Gilla
texas67 och 1 till
  • Laddar…
Excel
T Trunk skrev:
Till att börja med tycker jag det låter väldigt dyrt med 24k för pump plus installation. Vi betalade ca 16k för vår pump plus installation. Minns inte vilken modell vi har men när vi köpte den för ~2 år sedan så var det en av de tystaste modellerna för ett litet till medelstort hus. Det var inte den allra mest effektiva men den låg ändå ganska bra till.

Det finns sidor där man kan få pumpar och installation hyfsat billigt, du kan kolla på t.ex. polarpumpen.se ifall du inte redan gjort det (om du är ute efter att spara varenda krona).

Men...
Precis som du ställer jag mig lite tveksam till om ni verkligen behöver en luftpump överhuvudtaget. Att driftkostnaden bli lägre med en pump råder det ingen tvekan om men med tanke på att stugan är liten samt det dyra inköpspriset så säger magkänslan att det kommer dröja många år innan ni går +/- noll, och det förutsatt att ingenting strular. Man kan nästan räkna med att kullagerna kommer börja strula efter ett gäng år och sen sägs det att man bör serva den med jämna mellanrum.

Förutom frågan om priset finns det enligt mig en annan viktig aspekt i det hela, ljudvolymen. Även fast vår pump ska vara bland den tystaste på marknaden så låter den enligt mig för högt. Missförstå mig inte, den är tyst, men jag som är känslig för ljud tycker ändå att den är grymt irriterande, så pass mycket att jag brukar stänga av den när jag vill ha en lugn kväll i soffan. Till pumpens försvar så är den placerad endast ~1,5 meter från soffan, vi hade tyvärr inget annat realistiskt val.

Ska kanske tillägga att sambon påstår att hon inte störs nämnvärt av ljudet men ibland får jag känslan av att hon säger så bara för att jag ska bli tyst :p


Slutligen; priset och tiden det tar att ta igen investeringen beror förstås på var stugan är. Är stugan i Norrbottens inland kan jag tänka mig att inköp+installation blir dyrare samt att det är betydligt mer lönsamt med en värmepump jämfört med elelement. Annorlunda blir det om stugan är i Skåne där det knappt blir minusgrader på vintern.

Har själv sommarstuga, alla säger åt oss att köpa llvp. Det stora kostnaden är den fasta nätavgiften, elen är marginell och en llvp betalar sig inte, dessutom är den ful och väsnas mycket, kallt på golver och förutsätter en öppen planlösning.
 
  • Gilla
Oldboy och 1 till
  • Laddar…
Jag har en Mitchubishi som fungerar utmärkt. Har även så jag via mobilen kan justera värmen. Sms pumpen och skruvar upp värmen någon timme innan vi åker ut......ingen fiber behövs.
 
Har även en diakon. Fungerar utmärkt o den är snyggare.
 
MultiMan
G gblc skrev:
Har även en diakon. Fungerar utmärkt o den är snyggare.
Visste inte att kyrkan hade personlig service på det sättet. Gäller RUT? ;)
 
  • Gilla
  • Haha
guggen och 5 till
  • Laddar…
Jag har en woods avfuktare för att hålla lite värme och få bort fukt i vår dåligt isolerade sommarstuga. När temperaturen sjunker under 5 grader har jag automation som stänger av avfuktaren och det får vara kallt.
Borde nog köpa en llvp men nu låter jag en byggfläkt gå igång om det är varmare ute än inne för att inte vända fuktvandring samt att jag om vi ska dit kan öka temperaturen.
 
M Mattias Svederberg skrev:
Luftvärmepumpen i fråga är satt på 5.5 för en 0/20 uppvärmning, om man då sänker temperaturen till 12 grader så blir det 5.5/12/20=9... lite förluster och grejer så hamnar man troligen på ca 8.
Du kan inte räkna så.
 
Hum - verkar dyrt.

Daikin 25. Internettad. 15kkr med installation efter ROT. Lokal firma. Elinstallation tillkom. Konfig av internetjoxet fick jag göra själv.
Sommarstuga 65 kvadrat - delvis dåligt isolerad.
Håller 14 grader på vintern, 250 kw som max på en månad (dec 19 och mars 20). 1600 kw totalt 2019. (pumpens uppgifter)
Kyl, frys, lampor har väl minskat förbrukningen en del, de står på alltid.
Visserligen halländsk kust, men förvånande lite tycker jag.
Vi blev "tvingade" att fixa åretruntvärme när vi anslöt oss till kommunens vatten.

Plusvärde: höja värmen till 21 grader en halvdag innan vi kommer dit.
Och kyla varma dagar.

‐---------
Skall peta in 2 liknande i hemmahuset. Väljer i 1a hand samma leverantör.

PS: Rot på en luft/luft är 9% av totalpriset. 30% anses vara arbete, 30% ROTavdrag på den delen.
 
  • Gilla
fitur
  • Laddar…
Hur var det nu med ROT på sommarstugor ?? Finns väl nån tråd där nån inte fick ROT för att det just var en sommarstuga.

Bästa enlig en installatör som inte är märkesberoende: Daikin Sanyo Mitsubishi.
 
För att svara på frågan skulle jag satt in en pump i morgon om jag satt i samma sits.
 
  • Gilla
fitur
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.