Funderar på en kostnadseffektiv lösning på vår planerade öppna spis och murstock.


Undrar om man kan mura en öppen spis och ansluta den till ett insatsrör typ soliduct som man sedan bygger en skorsten av leca kring, från eldstaden och en meter upp över nock? Totala längden blir ca 6 meter.


Alltså en skorsten bestående av leca, insatsrör och vermikulit runt. Kan det funka? Någon med erfarenheter eller tips?


Tack på förhand.
 
Claes Sörmland
Det som kan ställa till det är att en öppen spis kräver en rejält stor area i skorstenen för att inte ryka in.
 
  • Gilla
K-S-L
  • Laddar…
Det går utmärkt så länge som du har rätt dimension på röret.
Lecakulor funkar också som utfyllnad.
 
  • Gilla
K-S-L
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Det går utmärkt så länge som du har rätt dimension på röret.
Lecakulor funkar också som utfyllnad.



Tack för svar! Tänkte använda ett 150mm rör. Det kommer då att löpa rakt upp från eldstaden och 1 meter över nock. Inga böjar eller så. Då borde den väl få ett ok drag?


Du som verkar insatt, skulle en konstruktion kunna se ut såhär;


murad eldstad i leca, eldningshålet ca 50x70 cm och inklätt med eldfast tegel. Sen en tegelmurad kammare på toppen av eldstaden, rundputsad med eldfast bruk, sotlucka och spjäll på sidan och en inmurad bottenkona i toppen där röret ansluts. Sen leca runt om röret och typ vermikulit alt lecakulor till utfyllnad. Vad tror du, och andra eventuella läsare om det?


Några andra tips eller funderingar? Nåt jag missat?


Tack!
 
Jag diskuterade en snarlik fråga i en tråd för ett tag sedan (skillnaden var att jag ville ha flera insatsrör). Skall se om jag kan hitta en länk.

För mig föll det på att insatsröret endast är typgodkänt för renovering, har jag för mig.

Edit: här https://www.byggahus.se/forum/threads/regler-foer-skorsten.370906/

Edit2: tråden är rätt lång, och innehåller lite andra frågor också, men den närmar sig din fråga mot slutet
 
  • Gilla
Enceladus
  • Laddar…
Jag kan inte ge ett bra besked om din metod är rätt men det låter bra i mina öron. Något du måste ta hänsyn till om du använder ett rostfritt insattsrör är att inte spärren det i både toppen och botten.
Gjuter du en krona på toppen direkt runt röret så kommer den antagligen att spräcka skorstenen någonstans när du börjar elda. När jag gjorde min krona så hade jag vanlig billig foam dvs sånt som lindas runt porslin. Då får man en distans mellan betongen och röret.
 
Öppen spis(dvs utan luckor) behöver garanterat större area än den i ett 150-rör. De flesta murade har helstenskanal 140 x 240 mm och ändå är det svårt med att förhindra att det ryker fram
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.