Håller på och river en vägg på övervåningen i vårat hus från 50-talet. Då kom dessa rör fram. Någon som vet vad detta kan vara? Följer rören upp på vinden men där ser jag bara ett rör komma upp och ut. Nere i pannrummet i källaren ser jag 3 st rör komma ner var av 2 st är avsågade och ett går det i golvbrunnen. Kan det vara dessa? Och vad har dom i så fall för funktion? Ett gammalt rörstående på vinden med en klämma fästad vid en träbjälke och en uppstoppad utgång i grusigt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla rostiga rör framträder bakom rivet väggmaterial i ett hus från 50-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre silverfärgade rör som går genom ett trägolv vid väggen i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
kan vara till expansionskärlet
 
Vad är det för något ? Ursäkta okunningheten
 
M Mogge6 skrev:
Vad är det för något ? Ursäkta okunningheten
skall släppa ut ev övertryck från värmepannan men jag tror jag ändrar mig till att det kan en avluftare till avloppet
 
Första bilden ser ut som avloppsluftning. Det tre rören tillsammans har gått/går till ett expansionskärl.
 
...och de brun-gråa getingbona på takstolen är just getingbon ;)

Känns råsponten blöt vid genomföringen för avloppsavluftningen? Ser ut som att det kan ha regnat in lite där vid något tillfälle, men kan förstås vara gammalt och preskriberat vid det här laget.
 
Tack för all hjälp grabbar. Så har det röret som går ut genom taket på vinden något att göra med dom 3 rören? Sticker ut ett rör genom taket som ser ut som en snorkel. Är det avluftning för avloppet? Jag har luft/vatten pump men tror det funnit en oljepanna i huset tidigare. Men tänkte också att det kunde vara något gammal expansionskärl på vinden. Såg i en annan tråd att det såg ut typ sådär.
 
Expansionskärlet har ett tunt luftningsrör som brukar se ut som en snorkel. Avluftningen för avloppet är betydligt grövre (75-100 mm) och brukar sluta med en öppning rakt upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.