S
Det finns ett hus, som i detaljplan är en näringsfastighet.

För en tid sedan inhyste fastighetsägaren flyktingar i huset, eller om det var så att han hyrde ut huset till kommunen som inhyste flyktingarna där.

Men tydligen får man inte bo i en näringsfastighet. Någon anmälde det till någon myndighet, och kommunen tog bort flyktingarna.

Jag är lite nyfiken på vilka regler som gäller, och till vilken myndighet man anmäler eventuellt "otillåtet" boende i en näringsfastighet.
 
C
Näringsfastighet är inte rätt begrepp i sammanhanget. Alla fastigheter förutom villatomter är näringsfastigheter, inklusive fastigheter med flerbostadshus. Så det kan vara både bostad och annat.

Men det krävs bygglov, och ev. planändring för att väsentligen ändra användningen av en byggnad. Från t.ex. kontor till bostäder. Så kommunens byggnadsavdelning är rätt instans att vända sig till.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
S
Frågan gäller alltså inte skatteregler eller ändring av plan, utan vilka regler som gäller angående att använda en fastighet som i detaljplan angetts till näringsfastighet (eller vad det nu heter) för boende, och till vem man anmäler otillåtet boende i sådan fastighet (sådan anmälan har alltså skett och fått effekt).
 
C
Ja, vad jag menade är att det kokar ned till att om den ändrade användningen kräver bygglov, och man inte har sökt bygglov så är det kommunens byggnadsnämnd som i första hand är tillsynsmyndighet, och det är dit man vänder sig.

Sen har det ju vart en del ståhej med just flyktingboenden där kommuner har gett tillfälliga bygglov i strid mot plan. Det finns en del undantag där lov kan beviljas trots avvikelse från detaljplan.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Det är kommunens byggnadsnämnd som nämns ovan. En byggnad har olika krav vad gäller tekniska egenskaper beroende på vad den ska användas till. Kraven på kontor är inte lika hårda som om byggnaden ska användas som bostad. Därför ska ”bygglov för ändrad användning” sökas om man vill ändra användning. Detta kanske inte var gjort och någon anmälde att det bodde någon där. Det är ej inte säkert BN tillåtit att ändra användningen till bostad pga planbestämmelserna.
 
S Snickerick skrev:
Frågan gäller alltså inte skatteregler eller ändring av plan, utan vilka regler som gäller angående att använda en fastighet som i detaljplan angetts till näringsfastighet (eller vad det nu heter) för boende, och till vem man anmäler otillåtet boende i sådan fastighet (sådan anmälan har alltså skett och fått effekt).
Det relevanta är vad som står i bygglovet om nuvarande användning.
Ska användningen ändras (från vad som helst) till bostad så är boende otillåtet innan lov givits. Det planen har betydelse för är om det ändrade bygglovet beviljas eller ej.
Det är inte automatiskt otillåtet att bo för att detaljplanen säger något annat. Finns t.ex. hus som var bostad innan planen antogs och då får de fortsätta att användas som det.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
S
Huset är över 100 år gammalt, några bygglov finns knappast. Det är q-märkt är jag ganska säker på. Enligt info från en mäklare som ägde huset tidigare och använde som kontor får man inte bo i huset, därtill har alltså senare ägare hyrt ut till boende, som då blev anmält och de boende flyttade ut i samband med det.
 
Claes Sörmland
S Snickerick skrev:
Huset är över 100 år gammalt, några bygglov finns knappast. Det är q-märkt är jag ganska säker på. Enligt info från en mäklare som ägde huset tidigare och använde som kontor får man inte bo i huset, därtill har alltså senare ägare hyrt ut till boende, som då blev anmält och de boende flyttade ut i samband med det.
När hus uppförts utan den moderna bygglagstiftningen så att inget bygglov finns så är det senaste användning man utgår ifrån när man ska ställning till ändrad användning.

Hur man ska förhålla sig till att ursprunglig eller äldre användning har ändrats vet jag inte. Om t ex en gammal affär från 50-talet (fördaterar bygglov) har tagits i bruk som bostad för 25 år sedan är det då en affär eller en bostad idag? Om man vill använda lokalen som affär igen, behövs bygglov? Är det ändrad användning? Jag gissar det.
 
Redigerat:
C
S Snickerick skrev:
Huset är över 100 år gammalt, några bygglov finns knappast.
Aha, det gör det nog lite mer komplicerat. I synnerhet om det har en historia som bostadshus. Har ingen aning om vad som gäller. Har själv ett par hus som är ekonomibyggnader på pappret men som har en bostadsdel, så jag är också lite nyfiken vad som gäller.

Sen finns det ju så klart ett antal tekniska krav som måste vara uppfyllda. I synnerhet om man har flera lägenheter i huset. Tänker på ventilation, brandskydd m.m.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.