Byte av ytterpanel brukar kräva att man flyttar undan utedelen för att kunna komma åt och demontera den gamla panelen och spika upp ny panel. Kräver normalt ett servicebesök, eller två.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Byte av ytterpanel brukar kräva att man flyttar undan utedelen för att kunna komma åt och demontera den gamla panelen och spika upp ny panel. Kräver normalt ett servicebesök, eller två.
Vilken typ av rör används mellan aggregat och pump? Jag tänker om det är flexibla rör så borde det går att lyfta undan medan byte av panelen utförs?
 
Det är kopparrör. Gör man det försiktigt så är det inga problem. Det är dock viktigt att förstå att man inte bör vika undan enheten mer än absolut nödvändigt. Lite konstruktivt tänkande och stor försiktighet så löser man det.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Hej!
Låter väldigt dyrt!
Jag anlitade bäkmark VVS och kyla.
Dom installerade en Mitsubishi pump för under 10 000kr installerat och klart, funkar riktigt bra!
Dock va priset nedsatt då det va kampanj, ändå är det pris du fått väldigt dyrt tycker jag!

F fitur skrev:
Hej,
Jag och familjen har nyligen köpt en sommarstuga, ca 40 kvm i två plan och öppen planlösning.
Efter en kort diskussion med min chef ang. ev röta och framtida byte av panel och syll, nämnde chefen att underhållsvärme med dubbla el-element kommer vara dyrt och att vi istället borde installera en luftvärmepump.
Jag tog kort därefter kontakt med en lokal installatör som erbjuder pump (Panasonic Z25, golvmodell), markstativ och installation för omkring 24.000 efter moms och ROT.

Utöver förnyelse av tekniken som hjälper oss med underhållsvärme på vintern så kommer vi även behöva byta ut en mulltoa mot förbränningstoalett (kan/vill ej kompostera avföring p.g.a. grannars hundbur intill den enda skuggade platsen på tomten), renovera stort förråd och toalett, installera/gräva ett vattenfilter, dra in någon form av fast bredband, osv.

Min fråga: Är vinsten av en luftvärmepump för att underhållsvärma/kyla en sommarstuga värd kostnaden?
Sidofråga: Är installatörens arbetskostnad rimlig? Jag tycker den känns rimlig.
 
Hejsan!
Jag ägde en sommarstuga i Sörmland för ett antal år sedan. Stugan var hyfsat isolerat (byggd 1978) och på 60kvm. Att hålla 12grader är en "lat rekommendation". Den stämmer iofs om man inte kan justera luftfuktigheten. Jag insåg att en avfuktare med slang till avloppet samt en byggfläkt med en frostvakt kopplad till vägguttaget (allt för c:a 1000kr på Jula) gjorde att jag kunde hålla 5 grader och låg luftfuktighet. Detta gjorde att stugan (inklusive frys/kyl samt värmekabel till borrad brunn) drog 1500kwh/år (dvs. de 7 månader jag hade underhållsvärme). När man kommer ner till den låga förbrukningen blir det svårt att räkna hem en investering på 24,000kr och luftvärmepump. Nackdelen är dock att det tar längre tid att värma upp stugan varje gång du kommer (vi hade ved i överflöd så för oss blev detta ingen kostnad, men skall man ha remote termostat med direktel så kommer förbrukningen öka).
Min rekommendation är att du mäter en årsförbrukning med underhållsvärme innan du köper en luft luft (om du inte ser andra behov av luftvärmepumpen, såsom kyla på sommaren eller uppvärmningen det perioder ni är i stugan på vintern). Du bör hamna på minst 3000kvh/år i uppvärmningskostnader innan du ens börjar fundera på luft-luft.

mvh John
 
  • Gilla
Bor i pepparkakshus och 1 till
  • Laddar…
Installerade en Panasonic cz25 förra året för 14800 utan rot via polarpumpen i mitt garage. Har märkt att den drar mindre ström på lägsta temperatur (16c) utan underhållsvärme-inställningen.
F fitur skrev:
Hej,
Jag och familjen har nyligen köpt en sommarstuga, ca 40 kvm i två plan och öppen planlösning.
Efter en kort diskussion med min chef ang. ev röta och framtida byte av panel och syll, nämnde chefen att underhållsvärme med dubbla el-element kommer vara dyrt och att vi istället borde installera en luftvärmepump.
Jag tog kort därefter kontakt med en lokal installatör som erbjuder pump (Panasonic Z25, golvmodell), markstativ och installation för omkring 24.000 efter moms och ROT.

Utöver förnyelse av tekniken som hjälper oss med underhållsvärme på vintern så kommer vi även behöva byta ut en mulltoa mot förbränningstoalett (kan/vill ej kompostera avföring p.g.a. grannars hundbur intill den enda skuggade platsen på tomten), renovera stort förråd och toalett, installera/gräva ett vattenfilter, dra in någon form av fast bredband, osv.

Min fråga: Är vinsten av en luftvärmepump för att underhållsvärma/kyla en sommarstuga värd kostnaden?
Sidofråga: Är installatörens arbetskostnad rimlig? Jag tycker den känns rimlig.
 
G Granström2 skrev:
Priset var för högt. Toppmodellen Panasonic NZ25UKE får du monterad och klar för ca 19000 genom Polarpumpen. Varför ska du ha en konstig och dyr golvmodell?
[länk]
Tyvärr får du bara tre års garanti.
En likvärdig Mitsubishi med 5 års garanti på allt kostar 800 mer men har inbyggd wifi som kan automatanslutas till en modern bredbandsrouter.
[länk]
vi valde golvmodell, trots högre pris pga låg takhöjd <2m. Den har givit ett mycket bättre klimat i stugan.
 
Tänkte bara dela med mig ett råd, som iofs inte bara har med luftvärmepumpar att göra utan gäller generellt vid all uppvärmning eller ”kallställning” av t.ex en sommarstuga.
Rådet jag fick, av en kyl- och värmetekniker, var att undvika att hålla inomhusvärmen lägre än +16° vintertid eftersom det annars kan bli problem ovan innertaket, mot kallvinden, med risk för mögel i slutändan.
 
  • Gilla
fitur
  • Laddar…
Beror lite på var du har stugan. Många värmepumpar har svårt att arbeta under -15C. Så om stugan är någon stans i Inre Norrland fungerar inte värmepump så där jätte bra. Om den är närma kusten där de i princip aldrig blir så kallt är det inget större problem.

Om vi pratar en underhålls värme till si så där 10-12 grader på vintern för en stuga som ligger i södra Sverige som ligger någorlunda milt, typ nära havet eller vid en större sjö, så kommer en värmepump dra praktiskt taget försumbara mängder energi (om inte huset läcker som ett soll förståss). Fördelen med värmepump i detta fallet är att den blir effektivare när man sänker inner temperaturen. Med 12 graders innetemperatur kan COP typiskt gå från 5.5 till runt 8 vilket ger en ganska bra förbättring, detta utöver att man bara behöver ca hälften så mycket värme.

Sen är frågan vad det skulle kosta att köra på el. Detta är jätte knepigt att räkna ut då man behöver först lista ut U värdet på huset. Typiskt käkar ett äldre hus upp 100kWh/m2 och år. Ett litet hus kommer ta mer per golvyta (eftersom de har mer vägg relativt till golv), och en sommarstuga är normalt sett sämre isolerat. En grov tummen och pekfingret gissning är att man hamnar på 200kWh/m2 och år. Men sedan är de ju underhålls värme med.. så... typ hälften, nere på 100kWh/år/m2 igen

40m2 blir då 4000kWh/m2... Sedan tänk på att nästan hela den energin är under vinterhalvåret då elen är lite dyrare. Så de drar nog på en 5000-6000kr/år. (grov gissning). För värmepumpen blir det då ca 1/8 (förutsatt gynsamt läge)... Så strax under 1000kr. Vinsten med värmepump blir då över 4000kr/år. Vilket gör att de 24 000kr bör tjänas in på 6 år eller så. Rimligt.
 
  • Gilla
fitur
  • Laddar…
MultiMan
Du glömmer fasta avgifterna för elen. Inte en chans en luftvärmepump klarar 1000kr per år. Bara mina fasta avgifter är runt 1000kr per månad, utan elkostnaden. För 16A.

Och 1/8-del? Finns inga pumpar med sådan verkningsgrad heller vad jag vet.
 
  • Gilla
fitur
  • Laddar…
J johahs skrev:
Hejsan!
Jag ägde en sommarstuga i Sörmland för ett antal år sedan. Stugan var hyfsat isolerat (byggd 1978) och på 60kvm. Att hålla 12grader är en "lat rekommendation". Den stämmer iofs om man inte kan justera luftfuktigheten. Jag insåg att en avfuktare med slang till avloppet samt en byggfläkt med en frostvakt kopplad till vägguttaget (allt för c:a 1000kr på Jula) gjorde att jag kunde hålla 5 grader och låg luftfuktighet. Detta gjorde att stugan (inklusive frys/kyl samt värmekabel till borrad brunn) drog 1500kwh/år (dvs. de 7 månader jag hade underhållsvärme). När man kommer ner till den låga förbrukningen blir det svårt att räkna hem en investering på 24,000kr och luftvärmepump. Nackdelen är dock att det tar längre tid att värma upp stugan varje gång du kommer (vi hade ved i överflöd så för oss blev detta ingen kostnad, men skall man ha remote termostat med direktel så kommer förbrukningen öka).
Min rekommendation är att du mäter en årsförbrukning med underhållsvärme innan du köper en luft luft (om du inte ser andra behov av luftvärmepumpen, såsom kyla på sommaren eller uppvärmningen det perioder ni är i stugan på vintern). Du bör hamna på minst 3000kvh/år i uppvärmningskostnader innan du ens börjar fundera på luft-luft.

mvh John
Mycket bra info. Tack!
Stugan ligger strax utanför Nyköping och vi planerar som sagt att även vara där under vintertid. Det är även ett stort plus att kunna cirkulera och kyla på sommaren.
Det lutar mot den bättre Panasonic-pumpen som någon länkat i tråden. Dels billigare och även mer effektiv.
Jag är däremot nyfiken på hur en väggmonterad kan vara så mycket bättre än ett golvaggregat?
 
Vi har övertagit ett hus från mina föräldrar som ligger i Västerbotten, det är 1950-tal och en villa i två våningar med källare, minns inte exakt yta nu men tror det är 50-60 kvm nere och 45-50 uppe. De brukade kallställa det på vintern men det ville inte vi, dels för att det var för krångligt och osäkert med brustna rör osv, dels för att vi ville kunna vara där ibland på vintern. Vi lät installera en luftvärmepump i slutet av förra året, med hjälp av en Coop-kampanj. Vi betalade 18000 tror jag för en Panasonic NZ25 som kan fjärrstyras (men själva fjärrstyrningstillbehöret köpte vi aldrig eftersom vi inte vill betala för internet året om och har snälla grannar) och installation. Företaget var ganska kasst, möjligen irriterade över att behöva åka ut i obygden, men pumpen funkar väldigt bra. Pumpen sitter i vardagsrummet och vi har i övrigt halvdåliga vattenburna element som drivs av el. Så när vi var här i vintras hade vi elementen på en aning på övervåningen dit pumpen inte riktigt når då. I källaren har vi ett par mindre oljeburna element som står som säkerhet ifall det blir för kallt.
Förutom att installatören monterade pumpen fult så är vi jättenöjda, elräkningarna sjönk från 3000 i månaden till 600 ungefär, möjligen har det bidragit att elpriset gått ner också. Då stod elementen ändå på så lågt det bara gick innan.
När vi varit här nu på sommaren och det under en period varit kallt och regnigt så blir det väldigt behaglig temperatur inomhus med pumpen på 19 grader, utan några element alls. Tidigare gick man och huttrade en del inne i sådana perioder.
Angående ljud så är jag extremt ljudkänslig och pumpen hörs knappast alls så här års, man måste ställa sig precis under den för att alls märka den. Under vintern hörs den lite mer när den jobbar, men det är verkligen marginellt.
Jag tror vi ställde pumpen på 8 grader i vintras, och nere i källaren ställde jag termostaten på elementen på 12 grader.
 
  • Gilla
fitur
  • Laddar…
Om du måste ha golvmodell av värmepump så ta en Mitsubishi KJ25. Kostar ca 18000 med montering. Kan du använda en väggmodell istället kostar en FH25 ca 14500kr monterat. 24k för en Panasonic låter crazy. De gamla Panasonic var bra men skulle inte välja Panasonic idag. Har varit enormt mycket strul med kretskort och spolar till expansionsventilen.
 
P Petronille skrev:
Vi har övertagit ett hus från mina föräldrar som ligger i Västerbotten, det är 1950-tal och en villa i två våningar med källare, minns inte exakt yta nu men tror det är 50-60 kvm nere och 45-50 uppe. De brukade kallställa det på vintern men det ville inte vi, dels för att det var för krångligt och osäkert med brustna rör osv, dels för att vi ville kunna vara där ibland på vintern. Vi lät installera en luftvärmepump i slutet av förra året, med hjälp av en Coop-kampanj. Vi betalade 18000 tror jag för en Panasonic NZ25 som kan fjärrstyras (men själva fjärrstyrningstillbehöret köpte vi aldrig eftersom vi inte vill betala för internet året om och har snälla grannar) och installation. Företaget var ganska kasst, möjligen irriterade över att behöva åka ut i obygden, men pumpen funkar väldigt bra. Pumpen sitter i vardagsrummet och vi har i övrigt halvdåliga vattenburna element som drivs av el. Så när vi var här i vintras hade vi elementen på en aning på övervåningen dit pumpen inte riktigt når då. I källaren har vi ett par mindre oljeburna element som står som säkerhet ifall det blir för kallt.
Förutom att installatören monterade pumpen fult så är vi jättenöjda, elräkningarna sjönk från 3000 i månaden till 600 ungefär, möjligen har det bidragit att elpriset gått ner också. Då stod elementen ändå på så lågt det bara gick innan.
När vi varit här nu på sommaren och det under en period varit kallt och regnigt så blir det väldigt behaglig temperatur inomhus med pumpen på 19 grader, utan några element alls. Tidigare gick man och huttrade en del inne i sådana perioder.
Angående ljud så är jag extremt ljudkänslig och pumpen hörs knappast alls så här års, man måste ställa sig precis under den för att alls märka den. Under vintern hörs den lite mer när den jobbar, men det är verkligen marginellt.
Jag tror vi ställde pumpen på 8 grader i vintras, och nere i källaren ställde jag termostaten på elementen på 12 grader.
Jag tror ert vinterklimat varit kallare än vad jag förutsätter att det kommer vara i Södermanland men mycket bra info likväl. Tack!
 
H halindgren skrev:
Installerade en luftvärmepump för 7-8 år sedan I sommarstugan. Lockropen om att det skulle vara billigare i drift än olje elementen var avgörande.
Vi är jävligt besvikna.
Framförallt på värmen. Luftvärmepumpen ger en helt annan värme i huset, golven är alltid kalla. Och det är ett jäkla susande. Inte blev elräkningen mindre heller.
Då är den felmonterad eller dåligt med gas i enheten.
Eller så har du köpt en väldigt gammal lvp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.