Vi köpte en ny diskmaskin för några månader sedan och allt har fungerat klockrent fram tills igår.

När vi öppnade luckan efter färdigt program låg disktabletten (Yes Powerdrop) kvar hel i maskinen. Vi har försökt ytterligare 3 maskiner sedan dess men det är samma sak. Vi började fundera över ifall maskinen inte får vatten men det har vi nu konstaterat att den får. Vad kan det vara för fel? :confused:
 
Ligger tabletten i luckan eller i maskinen löst?
Om det är så att luckan inte öppnas kan det bero på att ni har disk som på något sätt hindrar/trycker på luckan så att den inte kan öppna. Det har hänt mig och när man öppnar maskinen så öppnas luckan och tabletten trillar ner.

Mvh Magnus
 
Jovisst, kolla det som Mheel föreslår. Det har jag också råkat ut för, det har stått nån stor bunke som hindrat luckan från att slå opp.
 
Vet inte ifall luckan öppnats under programmet men förmodligen inte för när man öppnade luckan till maskinen trillade liksom tabletten ner... det tyder ju faktiskt då på att luckan inte öppnats.

Vi flyttade just en bunke som stod på snedden i maskinen och körde en gång till... voila! det fungerade! Tänk vad enkelt det kan vara ibland! Maskinen fungerar klockrent igen :)
 
Jag lånar tråden lite. Det här problemet händer oss med jämna mellanrum men oftast är det så att tabletten ligger nere i maskinen lite halvlöst. Jag gissar på att den helt enkelt klibbat fast i luckan. På många ställen anges att man då kan lägga tabletten nere i maskinen istället. Men vad jag ser på vår maskin gör den saker med vatten innan den vill ha tabletten, finns det inte då en risk att tabletten löses upp och pumpas ut för tidigt?
 
A
att lägga tabletten i maskinen från start medför att den efter två fördiskar är slut så att det inte finns någon diskkraft kvar till huvuddisken
 
electroluxaren skrev:
att lägga tabletten i maskinen från start medför att den efter två fördiskar är slut så att det inte finns någon diskkraft kvar till huvuddisken
misstänkte det. Så frågan är ju då hur fan man gör för att lösa problemet? När det väl händer för oss så upprepas det flera ggr
 
Vad använder du för diskmaskinstabletter, Pillard? Om det är alltför kass kvalitet kan det förklara dina bekymmer.
 
Finish powerball nu för stunden och tidigare motsvarande Yes
 
Det borde inte vara några problem. Vet du om luckan till diskmedelsfacket öppnar ordentligt? Brukar höras ett distinkt ljud när detta sker efter att fördiskten är avklarad och man borde även se om så har skett efter avslutat diskprogram.

Kan ju även vara andra bekymmer som att maskinen inte tar in vatten som den ska etc.
 
A
Disktablets luckan måste öppnas så fjädern måste vara okay och inga stora tallrikar ivägen.
Luckan kommer inte öppna fullt utan det ärövre spolarmen jobb att skölja ur facket. Därför måste denna gå runt och hålen vara öppna. Spolarmsväxlaren fungera och silarna rena
 
H Harald Blåtumme skrev:
Det borde inte vara några problem. Vet du om luckan till diskmedelsfacket öppnar ordentligt? Brukar höras ett distinkt ljud när detta sker efter att fördiskten är avklarad och man borde även se om så har skett efter avslutat diskprogram.


Kan ju även vara andra bekymmer som att maskinen inte tar in vatten som den ska etc.
luckan öppnas. Sen om det är när maskinen är klar och öppnar huvudluckan för att torka. Det jag funderat på är om det kan vara saker ivägen så att diskmedelsluckan inte öppnas fullt förrän huvudluckan öppnar
 
A
P Pillard skrev:
luckan öppnas. Sen om det är när maskinen är klar och öppnar huvudluckan för att torka. Det jag funderat på är om det kan vara saker ivägen så att diskmedelsluckan inte öppnas fullt förrän huvudluckan öppnar
Det blir liksom första åtgärden att kolla att inget hindrar luckan, nästa åtgärd blir att kolla att alla hålen i den övre spolarmen är öppna. tredje åtgärden är att kolla båda spolarmarna för skador och sprickor.
sen är det ju frågan om vad det är för maskin du har???
det skiljer rätt rejält mellan en tysk och en kinesisk
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.