Som del i renovering har elektriker för ett tag sedan förberett för nya armaturer, där han har dragit tre kablar till dosorna - brun, blå och vit. Jag har förstått det som att det inte är så vanligt att man drar neutral ledning för vanlig belysning inomhus och kommer inte riktigt ihåg exakt vad som sas, men något säger mig att han sa att iom vi kanske ville ha dimbar belysning skulle det bli bättre att kunna koppla även med neutral ledare - kan det stämma?

Hur som helst, det dröjer ett bra tag innan elektrikern ska komma tillbaka och slutföra arbete. Men vi skulle redan nu vilja tillfälligt koppla in lite strömbrytare för att känna av lite hur det blir.
Jag har en 1-polig strömbrytare (Schneider), går det att koppla in den och hur i så fall? Kan man bara strunta i att koppla den neutrala ledaren?
 
Så det behövs inte en 2-polig strömbrytare, utan man kan alltså använda en vanlig 1-polig och låta bli att koppla den blå kabeln?
 
J jpelle skrev:
Så det behövs inte en 2-polig strömbrytare, utan man kan alltså använda en vanlig 1-polig och låta bli att koppla den blå kabeln?
Svar ja.
Dock kan det vara en fördel eller ett krav för vissa typer av brytare,exempelvis trådlösa, att ansluta neutralledaren.
 
J jpelle skrev:
Så det behövs inte en 2-polig strömbrytare, utan man kan alltså använda en vanlig 1-polig och låta bli att koppla den blå kabeln?
Det beror ju på vad som är kopplat.

Har du bara lösa trådar i all dosor, så räcker det inte att koppla in en brytare.

I en normal lampinstallation. Så har du matning från centralen till en kopplingsdosa, det är ofta takdosan för taklampa som är kopplingsdosa. Dit matar centralen fas, nolla och skyddsjord. I kopplingsdosan kopplar man en fasledare ned till brytaren. Från brytaren går det en tändtråd tillbaka upp till kopplingsdosan, där den kopplas till lampan. Från lampan går det en nolledare som kopplas ihop med nollan från centralen. Och så även skyddsjord till lampan.

I det här "normalfallet" behövs ingen nolla till brytaren.

men om du har en dimmer där, så kan dimmern behöva nolla, för den förbrukar lite el. Det gäller framförallt de flesta dimmers avsedda för LED lampor. Anddra dimmers får sin egen el genom att de släpper ut liiite ström mot lampan, även när dimmern är avstängd. Den strömmen räcker för att driva dimmern. Men en LED drar själv så lite ström att "läckströmmen" från dimmern inte släpps igenom, dimmern får ingen drivström. Därför har de flesta LED dimmers en anslutrning för nolla. De kan dra sin drivström direkt mellan fas och nolla.
 
Tack för utförligt svar. Det förklarar varför det är draget med nolla till dosan.
Allting är dragit och inkopplat, förutom strömbrytare. Det är vanliga armaturer, så jag behöver inte dimra några LED lampor nu när jag testar lite. Dimmer får elektrikern koppla in senare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.