Kan jag bygga uterum direkt från mitt hus utan bygglov
 
Upp till 15 m2 med bygganmälan
 
A Azaksson skrev:
Kan jag bygga uterum direkt från mitt hus utan bygglov
Ja, upp till 15 kvadratmeter, så blir det en attefallstillbyggnad.
 
Om jag vill ha 25 eller 30 kvm som nya reglerna gäller
 
Tobzter
Bygglov behövs tyvärr.
 
  • Gilla
Azaksson
  • Laddar…
Ett fristående uterum kan vara 25 kvadratmeter utan bygglov.

(Kanske är det 30 nu.)
 
  • Gilla
Azaksson
  • Laddar…
Men måste ha bygganmäl?
 
apotekarnes
Jag byggde ut köket med 15 kvm, och hörde mig för hos kommunen. Bygglov behövdes inte och när jag frågade om bygganmälan fick jag bara en suck till svar. Här gällde mer eller mindre ”Bygg bara! Blanda inte in oss!”.

Naturligtvis ska man göra bygganmälan, men det är ju mest en formalitet.
 
apotekarnes apotekarnes skrev:
Jag byggde ut köket med 15 kvm, och hörde mig för hos kommunen. Bygglov behövdes inte och när jag frågade om bygganmälan fick jag bara en suck till svar. Här gällde mer eller mindre ”Bygg bara! Blanda inte in oss!”.

Naturligtvis ska man göra bygganmälan, men det är ju mest en formalitet.
Grattis till dig för mig kostade attefalltillbyggnad på 12 kvm kostade bygg anmält 4000kr.. När jag ringde och frågade om carport på 6x3 omvandlas till garage kallt.. Då är de fasad ändring bygglov kostar 10000kr.. Så jag avstod.. Klarar utan garage..
 
Lånar tråden lite, Om jag bygger om min befintliga altan till uterum, dvs isolera och sätta in fönster, gäller det samma då att bygglov ej behövs. Altanen är ca 10 kvm.
 
fubar fubar skrev:
Ett fristående uterum kan vara 25 kvadratmeter utan bygglov.

(Kanske är det 30 nu.)
Men huvudbyggnad och attefallshus får inte vara sammanbyggda.
 
T Tohan skrev:
Men måste ha bygganmäl?
Ja, det måste du.
 
apotekarnes apotekarnes skrev:
Jag byggde ut köket med 15 kvm, och hörde mig för hos kommunen. Bygglov behövdes inte och när jag frågade om bygganmälan fick jag bara en suck till svar. Här gällde mer eller mindre ”Bygg bara! Blanda inte in oss!”.

Naturligtvis ska man göra bygganmälan, men det är ju mest en formalitet.
Oj, låter ju helt galet! Vi byggde ett uterum enligt Attefall och gjorde bygganmälan. Samma ritningar som till ett bygglov krävdes. Däremot behövde man inge byggherre. Det var rätt omständligt att få till alla papper som behövdes.
En annan sak som man bör tänka på är om du säljer huset och har byggt till utan bygglov så kan det bli dryga böter för köparen om han inte kollar ritning mot byggnad. Om du får en tillsyn, tex en granne som klagar, kan du själv få dryga böter.
 
Redigerat:
T Tottan skrev:
Oj, låter ju helt galet! Vi byggde ett uterum enligt Attefall och gjorde bygganmälan. Samma ritningar som till ett bygglov krävdes. Däremot behövde man inge byggherre. Det var rätt omständligt att få till alla papper som behövdes.
En annan sak som man bör tänka på är om du säljer huset och har byggt till utan bygglov så kan det bli dryga böter för köparen om han inte kollar ritning mot byggnad. Om du får en tillsyn, tex en granne som klagar, kan du själv få dryga böter.
Det behöver nödvändigtvis inte vara köparen som får sanktionsavgiften, det kan vara säljaren. Köparen får besväret med att söka bygglov i efterhand men den som ”tjänat på” överträdelsen kan få ”böter”.

Saxat från Boverket;
Utdrag från Boverkets regler om byggsanktionsavgift på vit bakgrund.
 
  • Gilla
sannaastrom
  • Laddar…
L Lottath skrev:
Lånar tråden lite, Om jag bygger om min befintliga altan till uterum, dvs isolera och sätta in fönster, gäller det samma då att bygglov ej behövs. Altanen är ca 10 kvm.
Glasar du in din altan så räknas det som ett nytt rum och blir en tillbyggnad till befintlig bostad. Om du håller dig under 15 kvm så krävs inte bygglov, men en anmälan om Attefallstillbyggnad.

Bor du inom detaljplanelagt område eller ute på landet? Utom plan är reglerna generösare, vissa byggnationer kan vara bygglovsbefriade. Kommunen brukar ha policys (riktlinjer) för hur stort du får bygga utan lov. Kontakta kommunen och fråga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.