Hej, har precis köpt en fastighet med hyfsat stor vind som passar bra för förvaring. Nuvarande ägare har lagt sina grejer direkt i isoleringen. Jag tänker jag ska lägga någon form av enkelt golv. Min spontana tanke är att regla upp ett golv med typ 45*95 mm reglar.
Samt sedan lägga golvet bestående av råsponts luckor typ:
https://www.k-rauta.se/produkt/raspontslucka-sodraluckan-20x540mm-36m/7322660041289

Syftet med att inte lägga råsponten direkt är att få lite luftspalt mellan isolering och golv.

Vad tror ni, verkar det rimligt med val av virke samt utförande?



/Johan
 
  • En vind med öppna träreglar, isoleringsmaterial på golvet och lutande tak med synliga takbjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser inget behov av luftspalt... jag skulle lagt in råspont direkt på takstolarna.

/ATW
 
Dvs lägga dikt an över isoleringen? Är inte risken det blir fuktigt därunder på vintern om jag lägger golv över stora delar av utrymmet?
 
Nej. Råsponten är inte så tät.
 
....fyll inte vinden med skräp du aldrig mer kommer använda. Lägg gärna ett golv, men då för att enkelt kunna göra regelbundna inspektioner.
 
  • Gilla
toolman77 och 1 till
  • Laddar…
Är valet av spont, dvs som lucka och 20 mm tjock lämpligt?
 
Om det är exakt rätt avstånd mellan alla bjälkar så funkar det. Inte det stabilaste golvet, men duger för att täcka isoleringen.
 
Vad menar du skulle vara ”exakt rätt avstånd”?
 
Det är ju hela luckor. Skarvarna mellan dom måste hamna mitt över en takstol
Lägg råspont bräder istället, fallande längder då är det bara att lägga på. Dom är spontade i ändarna och är enklare att hantera
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Tänkte det var smidigt att lägga hel lucka istället. Det är 120 i cc mått, men tänkte isåfall lägg skarven ”åt andra hållet”, dvs så att skarven ligger tvärs mot takstolarna istället. Då blir det lagom att lägga två luckor bredvid varandra i varje utrymme mellan stolarna och sedan dra i någon skruv per takstol.

är det någon annan fördel med att välja smalare spont istället för lucka?
 
Fördelen med lösa brädor är att det är lättare att fylla ut utrymmet och lägga t ex bakom stödbenen. Om inte luckorna passar precis så blir det lite mellanrum och hål här och där, men det spelar kanske ingen roll?
 
Nej det är ok med lite mellanrum, men kanske ändå kör på brädor då. Lättare att få upp på vinden genom luckan också...

Men man bör alltså inte paja ventilation och eller riskera fukt även om sponten ligger precis ovanpå isoleringen och ”har kontakt”
 
J Johan_kl skrev:
Nej det är ok med lite mellanrum, men kanske ändå kör på brädor då. Lättare att få upp på vinden genom luckan också...

Men man bör alltså inte paja ventilation och eller riskera fukt även om sponten ligger precis ovanpå isoleringen och ”har kontakt”
Det ser ju ut att vara spånisolering så det är ett hygroskopiskt material. Inga problem. Våra snedtak är helt fyllda med spån och saknar luftning. Det är också enda stället på vinden som inte har mögel. För din del kanske du ska titta närmre på den mörka delen av sponten som syns på bilden så det inte är blött?

Reglar du upp för ett golv kan du även lägga in ekofibers lösull i "spalten" om du vill få mer isolering.
 
Den delen av taket är spån, andra änden av taket har”nyare” typ av isolering. Inte spån men något liknande. Kanske inte ska lägga spont över den delen då till att börja med?

Föresten på samma tema, bör man byta ut spån/isolering då och då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.