Ramlade på ett expansionskärl på 25 liter nästan "gratis" (50:- kr på auktion 3 år gammalt)
Det är förmodligen lite för stort då jag kommit fram till att det borde vara runt 18 liter om jag räknat rätt. vilka nackdelar kan jag få med för stort kärl ? finns det en gräns uppåt i överdimensionering var det börjar krångla (för det antar jag att det kan göra).
DVS hur mycket tolerans finns det uppåt och nedåt i volym ?

Ett förlitet kärl begriper jag att det ger för högt tryck i systemet och kan orsaka läck och cirkulationsproblem.. men för stort ? trycket styrs väl via det förtryckta trycket och vattenmängden/tryckhöjden ?

Skall tillfälligt installera en elpanna på den radiatorkrets jag straxt är färdig med
för att senare lägga till en vattenmantlad värmekällamed betydligt större vattenmängd
På pannan anger man expansion på framledningen är det möjligt att montera expansionen på returen ? (om det är någon vinst med det) känns lite lustigt att sätta expansionen på det varmaste röret med tanke på värmeförluster och slitage.

Steffe
 
Har inte kunskaper om slutna expansionskärl. Men kan aldrig tänka mig att ett för stort kärl kan vara något problem, och skillnaden på 18 resp 25 liter är ju försumbar så länge det inte blir för litet. Ett för litet kärl är däremot inget bra alls.

Öppna expansionskärl kopplas på varma sidan som du säger, om man får koppla ett slutet på kalla vet jag inte. Normal skall kärlet dock alltid vara direkt från pannan och inte från radiatorkretsen om den går via en shunt.

Tompa
 
Du måste sätta det slutna expansionskärlet med en "värmefälla", så att du inte riskerar att få varmt vatten i blåsan, då torkar den snabbt.

Mitt kärl sitter på returen om jag minns rätt.
 
Finns inga risker med för stort kärl, men det kommer troligtvis att vara för litet ändå om du bygger ut systemet.
 
Fotografen skrev:
Finns inga risker med för stort kärl, men det kommer troligtvis att vara för litet ändå om du bygger ut systemet.
Har funderat på det, vore det ide' att redan nu göra en avsättning för anslutning av ett till kärl eller bättre att byta till ett enda större ?

När systemet är utbygt lär jag få använda ett golvkärl så den nuvarande anslutningen till 25L kärlet (R20) bör gå att använda till ett större senare platsen finns iaf på golv under det nuvarande kärlet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.