Hej!

Vi har en hantverkarfirma som gör om hela vårt badrum, och vi bor inte där medan de jobbar.

När jag var och inspekterade lägenheten igår såg jag att de fört ett rör genom väggen ca 30 cm brevid där duschen är tänkt att sluta (avgränsas med ett duschdraperi). Detta går till köket, som förses med vatten genom badrumsväggen. Vi är tvugna att flytta detta från sin nuvarande plats eftersom den annars skulle hamna mitt i den nya duschen.

Jag hade dock trott att rörgenomföringen skulle ske minst 1 meter bortanför duschens gräns (duschdraperiet).
Detta eftersom väggen 1 m utanför räknas som Zon 1, och jag trodde att man inte fick ha rörgenomföringar där.

Ringde min hantverkare som menar att det visst är ok att ha rörgenomföring i Zon 1 så länge det är utanför själva duschutrymmet. Han hänvisade bland annat till att det blev nästan omöjligt i vissa väldigt små badrum att annars klara av att följa reglerna.

Någon som vet något om detta? Blir väldigt orolig att vår hantverkare slarvar och att vi kommer få problem med försäkringsbolag ifall något händer.
 
Du kan ha rör genom väggen även inne i duschen, bara du använder en rörmanschett som tätar mot tätskiktet.
 
Tack för svar!

Jag är inte erfaren och du kanske har rätt, men jag kollar exv här: https://www.sakervatten.se/branschregler/online/3/3

i 3.3.2 hittar jag exv detta:

"I plats för bad och dusch ska inga rörgenomföringar finnas förutom:
  • direkt anslutning av kar- eller duschblandare och eventuell duschanordning eller
  • särskild rörgenomföring för slanganslutning av duschkabin eller blandare på badkarskant
  • rörgenomföringar placerade lägst 2,0 meter över färdigt golv och minst 100 mm från tak"
Så jag tänker att det du säger måsta vara ifall du gör rörgenomföringen i överensstämmelse med tredje punkten?

Men röret som har förts genom väggen hos oss är typ 20-30 cm från golvet.

Det enda kryphålet jag kan se att vår hantverkare hittat är att det står "I plats för bad och dusch ska inga rörgenomföringar finnas förutom: ...". Dvs detta gäller i själva duschen, men rörgenomföring är ok utanför duschen, dvs utanför draperiet i vårt fall?
 

Bästa svaret

Kort och gott har hantverkaren rätt här enligt Säker Vattens branchregler.
I SäkerVatten kan du läsa:
3.3.2 Rörgenomföring i vägg med tätskikt
I plats för bad och dusch ska inga rörgenomföringar finnas
förutom:
- direkt anslutning av kar- eller duschblandare och
eventuell duschanordning eller
- särskild rörgenomföring för slanganslutning av
duschkabin eller blandare på badkarskant
- rörgenomföringar placerade lägst 2,0 meter över
färdigt golv och minst 100 mm från tak
Vid rörgenomföring i vägg får mått mellan rör och intillliggande
väggs eller golvs tätskikt inte vara mindre än 60 mm.

Notera då att "plats för bad och dusch" är inte detsamma som Våtzon 1.
Bild finns att se i branschreglerna på sid. 26.

Såg att du precis letat reda på samma innan jag hann skriva.
 
  • Gilla
tjohejdenberg
  • Laddar…
Ok, det var skönt att höra! Då var det som jag tänkte att man måste skilja på Våtzon 1 och "plats för dusch och bad". Hade inte koll på det innan.

Tack snälla för hjälpen att reda ut detta!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.