Har ett 45gradigt tak i västläge och soliga sommarkvällar kan det bli olidligt varmt i sovrummen på övervåningen. För uppvärmining har jag bergvärme och jag överväger att installera frikyla. Men skulle en solfångare monterad på taket kunna ha någon märkbart kylande effekt om jag kör ner värmen i borrhålet.
 
Du har alltså uppmätt temperaturen till 45 oC på taket. Om du som du säger, bara tänker montera upp en enda solfångare(har mått ca 2 x 1 meter) då gör det nog ingen skillnad på temperaturen inne i vindsvåningen. Men betänk att temperaturen på retur-värmebäraren till solfångaren, kan vara vara ganska hög. I ett vanligt solfångar-system ca 40 oC.
 
Solfångare fångar solens värme. Men för att det ska bli någon kylning så måste den energin lägga nånstans.
Säg att det strålar in 100kwh energi på ditt tak som blir värme. Då måste du mer eller mindre med en solfångare transportera bort dessa kwh och använda dem... kan du det så kommer ditt tak bli svalare.
Kan du inte det så är svaret nej.
En solcell. Tar tillvara mycket mindre energi så där skulle nog inte det ge nån märkbar skillnad.
Sen beror det på hur du sätter fast dem med...
 
Vinkeln på taket är 45 grader, inte 45C
 
A Alexn72 skrev:
Solfångare fångar solens värme. Men för att det ska bli någon kylning så måste den energin lägga nånstans.
Säg att det strålar in 100kwh energi på ditt tak som blir värme. Då måste du mer eller mindre med en solfångare transportera bort dessa kwh och använda dem... kan du det så kommer ditt tak bli svalare.
Kan du inte det så är svaret nej.
En solcell. Tar tillvara mycket mindre energi så där skulle nog inte det ge nån märkbar skillnad.
Sen beror det på hur du sätter fast dem med...
Nu svamlar du allt ganska bra.
Solfångaren kommer fungera som ett skuggande paraply över taket med följden att takkonstruktionen under solfångarna inte kommer bli lika varm.
Speciellt en solcell kommer fungera bra då dom skall monteras med en rejäl luftspalt mellan solcell och tak.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
D Dsm345 skrev:
Har ett 45gradigt tak i västläge och soliga sommarkvällar kan det bli olidligt varmt i sovrummen på övervåningen. För uppvärmining har jag bergvärme och jag överväger att installera frikyla. Men skulle en solfångare monterad på taket kunna ha någon märkbart kylande effekt om jag kör ner värmen i borrhålet.
Oavsett vad du gör med värmen så lär solfångaren skugga taket så att inte det blir så varmt.
Du kan ju enkelt kolla detta genom att skugga en del av taket och jämföra temperaturen på den delen som är i skugga kontra den som är i direkt solljus.
 
GoC GoC skrev:
Nu svamlar du allt ganska bra.
Solfångaren kommer fungera som ett skuggande paraply över taket med följden att takkonstruktionen under solfångarna inte kommer bli lika varm.
Speciellt en solcell kommer fungera bra då dom skall monteras med en rejäl luftspalt mellan solcell och tak.
Hade jag svamlat så hade jag inte skrivit.
Antingen får man transportera bort värmen eller reflektera bort.
Fast den lilla mängd isolering som ligger under en solfångare kommer nog göra underverk.
Jag ska genast berätta detta för solcellerna och solfångarna där hemma.
 
Solfångare och solpaneler är gjorda för att ta emot så mycket solenergi som möjligt, vilket gör att man, lite ovetenskapligt, får mer energi kvar på sitt tak än om man inte hade haft panelerna (mer reflekteras bort på en vanlig takbeläggning). Frågan är sedan vad denna energi tar vägen. Har man solfångare för värme så vill man ju förflytta energin som värmenvärme annan stans. Om man lyckas med detta bra (dvs kan ta till vara på energin och har en relativt låg framledningstemperatur) så kan man väl tänka sig att man "kyler" taket.

Sätter man på solpaneler så producerar ju dessa el med en verkningsgrad på säg 20%. 80% av energin blir värme som men inte gör sig av med utan panelerna blir riktigt varma. Därför ska man ha luftspalt under så panelerna kan kylas (verkningsgraden minskar med högre temperatur). Jag skulle dock gissa att det trots luftspalt är varmare under panelerna än om de inte hade varit där.
 
Skulle vara intressant att få reda på hur luft, som är en mycket dålig värmeledare, helt plötsligt skulle klara av att få takbeläggningen bakom panelerna att bli varmare än vid direkt solbelysning.
Förklara gärna detta för mig.
 
GoC GoC skrev:
Skulle vara intressant att få reda på hur luft, som är en mycket dålig värmeledare, helt plötsligt skulle klara av att få takbeläggningen bakom panelerna att bli varmare än vid direkt solbelysning.
Förklara gärna detta för mig.
Det beror troligen på takbeläggning och vindföehållanden men har man solpaneler på taket med luftspalt så kanske det ändå hjälper för det mesta (eller alltid?). Det mesta av värmen kommer ju direkt att stiga bort från panelerna direkt. Just nu var jag ute och kände på taket (lertegel) och på eftermiddagen i stark sol men ganska svalkande blåst är pannorna inte varma var sig utanför eller under panelerna, men dock något svalare under. Jag vet inte hur det hade varit mitt på dagen om det är vindstilla och full sol/varmt. Får försöka undersöka det någon gång :).
 
Du får räkna med att solen strålar med ca. 1kW per kvadratmeter. Skuggar du bort denna instrålning med t.ex en solfångare så finns inte en chans i havet att luft skall klara av att överföra denna energi. Då skulle all form av isoleringsmaterial, som alla bygger på att stänga inne luft, bara fullkomligt värdelösa.
Så det är helt emot fysikens lagar. Den varma solfångaren avger sin värme till luften som stiger uppå, inte ner i takkonstruktionen.
 
Då dödar vi diskussionen med lite bilder. Termometer visar 33,7 °C på en svart takpanna vid sidan av ett solpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digitalt mätinstrument på svart takpanna visar 52℃ bredvid solpanel del.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Termometer som visar 53.3 grader Celsius på en svart yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mattin490 och 6 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Då dödar vi diskussionen med lite bilder.[bild] [bild] [bild]
Intressant! Alltid bra med lite mätningar :)
 
Du råkar inte ha ett ftx som du skulle kunna koppla in ett kylbatteri på och nyttja frikylan i borrhålet?
 
GoC GoC skrev:
Du får räkna med att solen strålar med ca. 1kW per kvadratmeter. Skuggar du bort denna instrålning med t.ex en solfångare så finns inte en chans i havet att luft skall klara av att överföra denna energi. Då skulle all form av isoleringsmaterial, som alla bygger på att stänga inne luft, bara fullkomligt värdelösa.
Så det är helt emot fysikens lagar. Den varma solfångaren avger sin värme till luften som stiger uppå, inte ner i takkonstruktionen.
Min poäng är mest att en mycket större den av dina 1 kW/kvm kommer reflekteras bort från ett vanligt tak jämfört med om du har solpaneler. Skulle luften utanför din isolering med luft hålla 100 grader men i skugga skulle det ändå bli varmt inne. Sätter man byggnadsintegrerat utan luftspalt så skulle det med största sannolikhet vara varmare med solpaneler då de reflekterar mindre av solens energi. Så frågan är ju hur bra luftflöde man har.

Men nu har vi ju fått en mätning på ett tag med luftspalt (samma som min observation också).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.