Tomture61 Tomture61 skrev:
[länk]

Ang Nyttjandegrad [länk]
Nu räknade jag på 7*7m, 2,5 i höjd med 3 pelare, motsvarar min utformning mest.
115*180 står det 90% nyttjandegrad på. Känns mycket?
Nästa 115 balk är 225, där står det 57%. Tanken var att använda 115 stolpar. Kan det inte se dumt ut med klenare balkar?
Annars är det 90*225 73%.

Annars så är första spacklingen gjord i garaget. Slipningen påbörjas på måndag, sen blir det en spackelvända till. :)
 
Vad sa vi sen, ska man köra på "vanlig" väggfärg eller ska man satsa på någon våtrumsfärg eller liknande?
 
MalZon MalZon skrev:
Vad sa vi sen, ska man köra på "vanlig" väggfärg eller ska man satsa på någon våtrumsfärg eller liknande?
jag tycker absolut det är bättre att välja en som är avtorkningsbar. finns även matta sådana om du föredrar den looken. sen kan det ju även vara lite roligare att inte bara köra allt vitt, så har du något tema, eller gillar något visst bilmärke kan det bli snyggt att följa det och tex måla en logga eller så
 
P Peter_Bromma skrev:
jag tycker absolut det är bättre att välja en som är avtorkningsbar. finns även matta sådana om du föredrar den looken. sen kan det ju även vara lite roligare att inte bara köra allt vitt, så har du något tema, eller gillar något visst bilmärke kan det bli snyggt att följa det och tex måla en logga eller så
Ska köra en svart rand, sen eventuellt en lite ljusare grå under den.
blir nog nåt mer färgstänk på väggarna senare :)
 
Länge sen jag skrivit.

Lång historia kort nu... Garaget blev färdigspacklat tills sista arbetsdagen innan semestern v28, efter en veckas mer tidsåtgång än beräknat. Då hade gubben vart ganska självgående där inne medans jag höll på med allt annat, bland annat få min egna bil körbar inför en bankörning med klubben. Så la 2 veckors fritid på den vilket passade rätt bra iom spacklingen. Som sagt så åkte jag iväg på bankörningen över helgen när jag gick på semester. Fullt ös där och brände mig i solen ( :/ ) gjorde att jag var helt slut första veckan. Helgen efter där så vart det årets Fordträff som jag åkte på med klubben, passade på att ta in på B&B med familjen, rätt trevligt. Veckan efter där vart det lite aktivitet i fritidshuset, där jag även har skogsbruk, firade bröllopsdag m.m. 3e veckan så dammsög jag väggar och tak och maskerade hela garaget sent på kvällarna för att kunna börja måla. Fick låna en Wagner 119 spruta av en bekant, vilket var riktigt schysst!
Började spruta det vita under och över loftet på torsdagkvällen med hjälp av hälften av alla lampor jag hade tänkt att använda. De andra ligger tydligen nerpackade nånstans... Fick hyfsat flyt på sprutan och lät den stå dränkt under natten då jag tänkte fortsatta hela fredagen. Men vilken överraskning man fick på fredagsmorgonen. Spacklingen vart katastrof! Bokstavligt talat! Hade även gett honom en skruvdragare med bits för att kunna dra in skruvar om jag hade missat någon av de 4-5'000 skruvarna som jag satt.
Ringde till han som spacklade och förklarade läget. Detta var en motsvarande Veteranpol. Jag skickade bilder till honom som han skulle kolla på så fort han fick tid.

I tisdags fick jag första svaret och han höll med om att det inte såg bra ut. Jag svarade direkt efter honom hur jag såg på saken, och fick som svar att vi kan dra av 5000 på priset. Aldrig i livet tänkte jag, då ska jag ju lik förbannat gå runt allt själv ändå. Vi hade kommit överens om ett pris på 12'500, jag vet billigt men det är som sagt ett garage - vilket jag även sa till honom när han var här och kolla på det innan. (Fick offert på 35'000 från en målerifirma efter ROT). Gick med på att betala han 15'000 till slut iom att det tagit längre tid, och att jag hade prylar kvar uppe på loftet som sinkade han lite. Inte mer an fair kan jag tycka.
Så för 10'000 så skulle jag få gå runt allt själv som sagt. Och det är jag inte intresserad av alls.

Han var så seg på att svara så idag gav jag han 2st alternativ. Antingen kommer han under helgen, fredag-söndag och fixar resultatet med full betalning. Eller betalar jag en symbolisk summa (3'000kr) så glömmer vi historien. Summan med tanke på att förstaspacklingen får man väl räkna med att vara gjord ändå, men att jag ändå får göra halva jobbet.
Fick svar ganska snabbt, så under dagen så har jag handlat väggslip, spackel, spackelspadar m.m. Så ja, här står jag nu och ska börja lägga "andra" lagret nu... Suck!!
Har fått köra igång värmepumpen igen så man har lite behaglig temp där inne, iaf medans man spacklar.

Men visst, betala 3'000kr för hans "jobb", material på ca 4'000kr och egen tid så får väl försöka intala mig själv att jag är nöjd. Ser inte fram emot detta men ska väl vara ganska snabbt överstökat när man väl kommer igång.

Jag bestämde mig innan jag skrev inlägget att inte lägga upp några bilder, då jag själv skäms så förbaskat över resultatet och inte hade ögonen med mig när jag dammsög allt. Men jag räknade väl helt enkelt att det var bra så jag slapp bry mig, det väl ju det som var hela poängen att ta in folk för att slippa göra det själv. Likaså var det mycket direktljus på väggbiten jag höll på med bara för att inte missa att dammsuga allt.
Men fan jag har inget att skämmas för egentligen, så här kommer bilder...
 
  • Vit tom vägg, ljus skugga till vänster, veckad duk längs nederkanten, minimalistisk och kontemplativ.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusrenovering pågår, skyddad med plast, ommålad vit takyta med synliga skarvar, utsikt mot uteplats genom dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhus tak med vattenskador, byggplast, oslaget hål för armatur, dörröppning till utsidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitt innertak med skador och infällda spotlights. Skyddande plast hänger ned i övre vänstra hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
saiter
  • Laddar…
Jadu , spackla tak är inget kul. Jag slipar och spacklar själv just nu och jag är kass på att spackla. Så j-a trist så jag kräks. Men med ditt exempel så känns det ändå bättre, kan ju inte skylla på någon annan. Lycka till med spackling och slipning.
 
N northernlight65 skrev:
Men med ditt exempel så känns det ändå bättre
Det finns alltid grader i helvetet. :D

Surt med taket. Iom att det är ett rätt stort garage så blir det ju en del släpljus oundvikligen. Då hjälper det inte mkt att det är ett enkelt garage, man blir störd av det iaf.

Har det själv likadant med gårdens ekonomibyggnader. Lyckligtvis är det mesta gammalt och därför finns inte mkt gipsade tak/väggar så nästan alla ytor är ruffa. Då stör det inte alls.
Har däremot detta i tvättstugan. Dåligt spacklade gipsskarvar och skruvskallar. Där bara målade jag nytt lager färg, och satte upp saknade lister, samt drevade tätt runt taket då det drog kalluft utav bara den. Med den lite blankare våtrumsfärgen, lågt i tak och en gammal hederlig klotlampa i taket så går det inte att undvika att få skav i ögonen varje gång man går in där. :mad:

Så, om du stör dig på sådana saker, precis som jag, så rekommenderas att du gör det bästa du kan. Släpljus avslöjar oundvikligen varenda inperfektion, hur liten den än är.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Det finns alltid grader i helvetet.

Så, om du stör dig på sådana saker, precis som jag, så rekommenderas att du gör det bästa du kan. Släpljus avslöjar oundvikligen varenda inperfektion, hur liten den än är.
Det gör jag alltid men ett hiskeligt jobb är det. Allt för att jag är ..... mindre duktig på att spackla. Men snart ganska duktig på att slipa :crysmile:
 
Det är därför man kör med trätak ;=)
 
Har idag spacklat hela väggarna och en bit in på taket runt om. Så har ca halva taket och innertaket under loftet. Över loftet pallar jag inte, får se ut som det gör där.
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är därför man kör med trätak ;=)
nej man målar utan att spackla , garage är garage iallafall om man ska göra det själv .
Hade också varit ”lite” arg om jag betalat och det sett ut så däremot
 
  • Tak i garage med synliga skarvar och skruvhål, ommålat utan spackling, med ljusarmaturer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ommålat garage med verktygstavla, cykel och motorcykel, ospacklade skarvar på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Spacklat, slipat och dammsugit. Ska förbereda inför målning imorgon. Nu får det bli som det blir.
Svårt att inte få det att gå igenom vid kortsidorna av skivorna.
 
  • Ett underkonstruerat rum med gipstavlor, spackling, byggställning och materialrest. Verkar vara en byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett rum under renovering med spacklade gipsskivor och inbyggd belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om kortsidorna inte är försänkta så blir det en "bulle" med spackel och armering. Enda sättet att minimera att den syns är rejäl bredspackling över skarven. Ju bredare utspackling/spackelspade desto bättre. Om jag ska bedöma utifrån bilderna så skulle det behöva spacklas ut till dubbel eller rent av tredubbel bredd över icke försänkta skarvar för att bli osynligt. Med högt tak så blir betraktningsvinkeln relativt rakt mot och då syns det inte lika mkt. Det ser du ju själv bäst. Ju blankare tak desto tydligare syns ev ojämnheter.
Jag är dock övertygad om att det är oändligt mkt bättre än vad det var, och som sagt, det är ett garage.
Gissar att det blir lite väl bra att sätta lysrör över alla dessa kortsidesskarvar? Vore annars ett bra sätt att dölja dem.
 
Ljusår bättre nu kan jag hoppas på, känns som det.
belysning ör redan bestämt. Är 6st 72w ledarmaturer som ska upp i taket. Som sagt det är ett garage... Man kan lägga hur mycket tid som helst på detta om man så vill.
 
Jag vet. Har själv kämpat med att spackla tak.
En tröst är att resultatet blir bättre med tiden. Man lär av misstagen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.