hej
Har tvättstuga i ekonomidel/garagedel av huset. Driver på renoverar och undrar om jag ska lägga in byggfolie i yttervägg och tak? Det var det tidigare. Men har hört om isolationen är under 200mm då ska man inte ha det? Eller vad säger ni? Är en vit typ pressenings linkande plast i taket som jag egentligen inte vet funktionen.

mvh
Zana
 
  • Renovering av tvättstuga med öppen väggisolering och trästomme synlig, orenoverat tak och golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete i tvättstuga med öppet tak visande träbjälkar och vit plastfolie samt isolering i vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I taket behövs ingen då du redan har plast där.
Du kan gott sätta plast på väggarna. Antar att tvättstugan ska vara permanent uppvärmd?
Det kan ju bli fuktigt nu och då i en tvättstuga.
 
Men det vita i taket som har samma struktur som i en pressening. Är det bra som ålderbeatändigplast?
 
Det är placerat på samma sätt så jag tror att de har samma funktion.
Har själv liknande plast i en del av mina tak. De förefaller mig vara en förstärkt variant av byggplast, eller genomtrampningsduk.
Jag hade inte bekymrat mig om dem. Såvida de inte förefaller falla i bitar eller uppenbart inte vara vattentäta, men det är svårt att bedöma utan att vara på plats och se, känna, testa. ((Förstörande) testning gör man bara om man har en överbliven bit såklart.)
 
Vad har du för ventilation i huset? Många använder dessvärre plast felaktigt. Resultatet blir att huset blir för tätt och så får du fukt i tak och i väggarna. Läs på lite . Jag skulle nog välja en ångspärr (den andas långsamt kan man säga) istället för plast. Men jag vet ju inte hur ditt hur är konstruerat.
 
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Jag skulle nog välja en ångspärr (den andas långsamt kan man säga) istället för plast.
Hur menar du då?
 
useless useless skrev:
Hur menar du då?
En plast andas inte och om man tex har ett äldre hus skall man inte använda plast för att då finns det risk att fukten stannar kvar i huset. Ungefär så menar jag :).. Jag bollade frågan ganska länge när jag själv renoverade ett hus från 40 -talet och det var många som ansåg att ångspärren oftast är bättre än plast.
 
Du menar förmodligen ångbroms men säger ångspärr! Ångspärr är iaf för mig plast......
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.