Jag ska lägga en ny stenplatta framför kaminen. Problemet är att den hamnar nån mm för högt om jag lägger den direkt på klinkersen som ligger där nu. Underlaget är heller inte tillräckligt plant. Min första tanke var att knacka bort all klinkers och sen flytspackla upp till rätt nivå men funderar nu på om det är ett alternativ att hyra en betongslip och slips ner klinkersen 1-2mm för att få en helt plan yta i rätt nivå.

Någon som provat slipa ner klinkers likt den på bilden? Funkar det med en betongslip typ FLEX LDE15.
Brun klinkergolv med ojämn yta nära en vit vägg och en kamin med vedträn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det en framkomlig väg eller blir det enklare att knacka bort och flytspackla?
 
Det blir mycket arbete att slipa ner klinkersen. Dessa är betydligt hårdare än betong. Bättre då att skära ut och bryta upp klinkersen och sedan flytspackla. Försök få upp plattorna i hela, för dessa är svåra att få tag i begagnade. Förhoppningsvis sitter i fästmassa och inte direkt i bruket..
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det blir mycket arbete att slipa ner klinkersen. Dessa är betydligt hårdare än betong. Bättre då att skära ut och bryta upp klinkersen och sedan flytspackla. Försök få upp plattorna i hela, för dessa är svåra att få tag i begagnade. Förhoppningsvis sitter i fästmassa och inte direkt i bruket..
Hur tror du är lättast att skära upp dem? Vinkelslip i fogen?
 
S Snappahaneklanen skrev:
Hur tror du är lättast att skära upp dem? Vinkelslip i fogen?
Vinkelslip med diamantskiva ”Turbo”. Funkar både i fogen och genom plattan.
https://www.biltema.se/verktyg/kapning/diamantklingor/diamantkapklinga-2000016895

Det kommer att damma rejält från klingan, så håll ett dammsugarmunstycke tätt inpå och kapsla gärna in arbetsstället med med något, typ byggplast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.