Har någon monterat en typ Contura 810 style vid ett snedställt glasparti i uterum?
Vilket avstånd har ni valt att montera på?
 
Såhär står det i installations anvisningarna.
Tekniska ritningar som visar installationsavstånd för kamin med mått och säkerhetsanvisningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har nyss monterat en kamin själv i uterummet och har lämnat ca 50cm till glaspartierna. Har inte haft sotaren här än dock
 
  • Gilla
Wasse
  • Laddar…
A Anderscurl skrev:
Såhär står det i installations anvisningarna.
[bild]
Jag har nyss monterat en kamin själv i uterummet och har lämnat ca 50cm till glaspartierna. Har inte haft sotaren här än dock
Hej,
Tack för svar, är det 50cm från bakkant till glas?
I så fall, kommer inte kaminen ut mycket i rummet hos dej?
Har frågat Skånsk byggvaror men dom kan inte svara på minsta mått mot glaset!
Svårt när man inte vet vad glaset klarar i värme..
 
Kamin med stenmagasin, förskjuten i ett ljust hörnrum med stora fönster och utsikt över en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så ser det ut med min kamin. Närmaste stället är ca 50cm till glas från kaminen. Sen har jag ett ett stenmagasin runt kaminen som hamnar ca 30cm från glas som närmast. Men den är inte centrerad i hörnet utan står lite förskjuten för att passa i rummet. Har ej eldat i kaminen än. Så jag har ingen aning om hur varmt allt blir och hur det kan samspela med fönstret en vinterdag med -20grader ute.
 
  • Gilla
Mnbvcxz och 3 till
  • Laddar…
Hej, nyfiken hur det funkar med din fina eldstad med stenar runt Antar att du eldat i den nu.
 
Det eldas en hel del i den kaminen ja. Dels gillar jag själva kaminen i sig och hur lätt eldad den är. Stenarna runt omkring buffrar värmen fint. På baksidan mot fönstren stannar stenarna på dryga 30°. På framsidan ca 70° efter någon timmes eldande. Längst in mot rökröret är det betydligt varmare. 12h efter sista inlägget är stenarna fortfarande några grader över rumstemperaturen. Mycket uppskattat av hela familjen att sitta i uterummet en helgmorgon nu i januari med brasan tänd.
 
  • Gilla
Tussen325 och 1 till
  • Laddar…
Härdat glas klarar upp till 250-300C , efter detta är glaset lika känsligt mot sprickor som ohärdat glas. Kolla vilket glas du har innan.

Med vänlig hälsning, fremax
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.