Det verkar inte vara så många som bygger hus med källare. Varför?

Min svärfar (som byggt flera hus och är rätt så kunnig inom byggbranschen) säger att om man bygger källare så får man extra utrymme för relativt liten peng. Samtidigt så har man uppsikt över hur huset mår och kan kolla upp fukt mm.

Är det några här på forumet som bygger källare? Vad har ni för erfarenheter av detta?
 
Anna_Panna skrev:
Det verkar inte vara så många som bygger hus med källare. Varför?
Jag tror det är främst två anledningar: pengar och rädsla för fukt. Det kostar pengar att bygga källare. Antagligen är det billigare att bygga på höjden än att bygga på djupet. Sen är det ju det här med fukt. Alla verkar känna någon som har haft problem med fukt i källare. När man ser vad det kan ställa till blir man själv rädd för att bygga källare.
 
;)
Jag håller med GF att man bara hör negativa saker om källare. Jag har byggt en jättehög murad grund, som skulle kunna bli en källare om jag isolerade osv osv.

Fuktproblemen tänkte jag ha uppsikt över som GF säger och det får också (tills vidare) blir en dränerad och kontrollerbar plats för olika byggmaterial mm.

Sen får jag se hur det blir i framtiden!

Ni kan ju kolla bilderna på min hemsida under 'Bilder Före' på http://hem.passagen.se/femana
:)

Helena med....
Sverige Stugan
 
;)
..............Och husvagnen i carporten...

Helena ..
S...... S.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.