Hej,

Har nyligen köpt hus med en gammal betongtrappa, gissningsvis från femtiotalet, som lappats och lagats genom åren. Vi tänker inte göra en helrenovering ännu, men det det finns ett par större skador jag skulle vilja fixa till, både av estetiska skäl och för att minska risken för frostsprängningar.

Gammal betongtrappa med synlig skada och reparationsspår, i behov av underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla betongtrappa med större skador och sprickor i behov av reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal betongtrappa med slitage och ojämn reparation, intill ett rostigt trappräcke och grön gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har hackat bort allt löst, och gjorde ett försök att laga med CASCO HusFix, efter en rekommendation från den lokala bygghandeln. Det blev dock väldigt vitt och inte särskilt snyggt, så slutade med att jag skrapade och borstade bort det innan det härdade ordentligt.

Så, vad, som är betongfärgat och fortfarande är relativt lätthanterligt för en glad amatör, borde jag använda i stället? StoCrete SM S? Någon av alla Finjas produkter?
 
Betong?
 
P Prodigys skrev:
Betong?
Det låter ju iofs inte helt orimligt :) Någon speciell betong du skulle rekommendera?
 
Har använt Weber betongspackel Snabb för att fixa liknande skador på vår betongtrappa. Samma färg är ju svårt att få till men det har hållit bra i många år, även avspruckna kanter på trappan har hållit stilen efter att ha spacklats upp och formats med brädor som form och sedan rivits av med stålspackel innan det härdat. Det är en form av betongbruk vi talar om här, viktigt att hålla det fuktigt några dygn med vatten och gladpack så det härdar ordentligt.
 
  • Gilla
matso100 och 2 till
  • Laddar…
A Användare127 skrev:
Det låter ju iofs inte helt orimligt :) Någon speciell betong du skulle rekommendera?
Helt vanlig finbetong duger bra
 
  • Gilla
Cider och 1 till
  • Laddar…
A
Jag gjorde samma övning med Finja 4010.
 
  • Gilla
matso100
  • Laddar…
Den stora lagningen sätter du en bräda och lägger finbetong som du skurar jämt med andra ytan.
De andra skär du upp och lagar med sto gm1.
Sen måste du låta gjutningen torka i minst två helst tre veckor i denna temperatur för att det inte ska missfärga ytan sen.
Eftersom du lagar har du inget val än att dra över hela ytan om du vill ha det enhetligt.
Här är en trappa jag gjorde med gm1 stålad och filtad två gånger efter gjutit igen ett knäckt trappsteg
Renoverad trappa med nygjuten betong som skuras för att matcha den befintliga ytan, omgiven av tejp och en tegelväg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad trappa med nygjuten betong och ännu ett steg under reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Edit
Jag såg nu att den stora lagningen inte var så stor, då kan du köra allt med gm1 så slipper du vänta i veckor men det är lite dyrare.
Sprickorna på sidorna måste du ha ett nät så jag hade skrapat bort färgen som ändå sitter löst. Skurit upp sprickor och lagat. Använd samma bruk som till nätet, ef therm 261 och sen filta med med samma.
 
Redigerat:
  • Gilla
matso100 och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaren! Lite blandade bud, men tolkar det som att man kan få det bra med olika metoder.
Men, vad är egentligen skillnaden på finbetong, lagningsbruk och betongspackel? Tycker jag läser och läser, men blir inte riktigt klok på det.
 
A
Jag bilade ner putsen på min stora betongtrappa som såg ut ungefär som din. Ju mer man bilade bort ju värre såg den ut under.


Det visade sig att nästan två steg hade frostsprängningar så allvarliga så hela stegen fick gjutas om.

Först grovgjutning av nya steg efter uppregling av formar.

Därefter putsning av sidor och steg med hjälp av Finja 4010. Den blev kanonsnygg och är nu inne på 3:e året utan några synliga skavanker.


Mina poänger:
  • När du börjar bila på sidan kommer mer och mer släppa och du kommer se i vilket skick den verkligen är...
  • Om du bara ska göra tillfällig lagning, gör det lätt för dig, husfix funkar bra då

Bila bort och rengör så det inte är gammal mossa och skit Kvar.

Blanda en liten mängd husfix
Pensla/slamma på välling husfix/vatten blandning för att ge bättre bindningsförmåga mellan gamla och nya bruket
Putsa på husfix och försök jämna till så bra det går
Ta det i etapper dvs blanda mindre mängder åt gången

Följ anvisningar kring konsistens och eftervattning och täcka över för att minska avdunstning.

Återigen detta är en Quick fix lösning för något/några år..
 
  • Gilla
matso100 och 1 till
  • Laddar…
A
A Användare127 skrev:
Tack för svaren! Lite blandade bud, men tolkar det som att man kan få det bra med olika metoder.
Men, vad är egentligen skillnaden på finbetong, lagningsbruk och betongspackel? Tycker jag läser och läser, men blir inte riktigt klok på det.
Kolla vilken tjocklek man minst/max kan lägga det med. Vissa klarar 0 mm andra måste ha minst 10 mm tjocklek
 
  • Gilla
Användare127
  • Laddar…
A Användare127 skrev:
Tack för svaren! Lite blandade bud, men tolkar det som att man kan få det bra med olika metoder.
Men, vad är egentligen skillnaden på finbetong, lagningsbruk och betongspackel? Tycker jag läser och läser, men blir inte riktigt klok på det.
Finbetong måste gjutas även om det heter fin så är det väldigt grovt och är i princip omöjligt att laga grejer med då det inte håller form. Bara till för att hälla i formar eller hål på flera cm djup.
Lagningsbruk till betong är fulla med tillsatser så de torkar snabbt och man kan bygga högt på dem, de flesta har minst 3cm per påslag. Eftersom det går att bygga så mycket är vissa fulla med grövre korn men det finns också produkter som är lika släta som betongspackel ( Sika Quick 506/sto SM/Gm) som du ändå kan bygga mycket åt gången med.
 
  • Gilla
matso100 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.