Hej, har en sommarstuga på 25 kvm som man byggt på sluttning och använt sig av plint som grundläggning. Bakkant av huset ligger på mark, medans framkant vilar på ca 80cm höga plintar.

Huset har sjunkit i bakkant vid ett hörn vilket gör att golvet inne lutar ju ganska rejält. Har mätt upp att det skulle behöva lyftas ca 4-5 cm för att hamna i våg. Så då till mina funderingar:

1. Törs man lyfta stugan där den sjunkit ca 10 cm utan att riskera att man flyttar tyngdpunkten så pass mycket att den ”tippar framåt” mot plintarna? (Plintarna är ju inte värden rakaste de heller utan behöver justeras de med). Tänker att lyftet kanske blir så pass högt för att komma under med betongplattor och kompensera tyngden av huset med sen när man släpper ner det på plattorna.

2. kan jag palla upp med betongplattor som huset får vila på istället i bakkant. Håller dom för det?
 
Mats-S
Bilder tack :)

Eftersom du kommer att befinna dig under huset när du lyfter så är det livsviktigt att du inte chansar ...
Jag lyfte mitt sommarhus typ 7 cm på det lägsta stället, garderade med extra temporära stöttor och tog lyftet stegvis, typ 2cm år gången.
Efter du lyft huset så väntar diverse överraskningar med dörrar/fönster som inte går att stänga, så öppna allt innan lyftet :)
 
Mats-S John Smith skrev:
Bilder tack :)

Eftersom du kommer att befinna dig under huset när du lyfter så är det livsviktigt att du inte chansar ...
Jag lyfte mitt sommarhus typ 7 cm på det lägsta stället, garderade med extra temporära stöttor och tog lyftet stegvis, typ 2cm år gången.
Efter du lyft huset så väntar diverse överraskningar med dörrar/fönster som inte går att stänga, så öppna allt innan lyftet :)
Nja, har ej tänkt befinna mig under huset (till en början i alla fall), förrän jag har lyft detta hörn och sen rätat upp lutande plintar i ytterkant.

Fönster och dörrar är det ju viktigt att man öppnar innan man börjar lyfta, men sen är det ju som du säger att har man lyft så skevar det ju oftast någon annanstans innan man fått allt rätat. Så tills dess kan det ju vara knepigt med fönster och dörrar.

Är ditt hos byggt i sluttning med eller?
 
Så här ser det ut under stugan, och hörnet som sjunkit Utsikt under stuga med sjunkande hörn och ojämnt stöd av sten och tegel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy under stuga med ojämn mark och stödblock där ett hörn synes ha sjunkit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grund under stuga med träbjälkar och synligt sjunket hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Erosionsproblem under stuga med sjunket hörn och utsatt grundsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inga problem att lyfta hörnet, frågan bara är om huset är tillräckligt stadigt så resten följer med.
Tittar man på bilderna blir jag lite fundersam, kanske skall förstärka sylen mellan plintarna.

gräv en grop för under en balk ställ en domkraft på varje sida (på trä platta) lyft sen lite i taget.
 
T topmount skrev:
Inga problem att lyfta hörnet, frågan bara är om huset är tillräckligt stadigt så resten följer med.
Tittar man på bilderna blir jag lite fundersam, kanske skall förstärka sylen mellan plintarna.

gräv en grop för under en balk ställ en domkraft på varje sida (på trä platta) lyft sen lite i taget.
Ja man måste nog förstärka en del. När jag lyft tidigare (Ett annat hus jag plintat om helt) så har jag först skruvat fast nya liggande reglar på befintliga där plintarna hamnat så man får friskare, bättre virke och bättre tryckfödelning, sen satt en 5mm lite längre plåtbit under domkraftshuvudet så trycket fördelas på större yta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.