Någon som är bra på inframvärmare?

Det är dags att köpa en ny, modern, infravärmare då de gamla som sitter där är mer eller mindre verkningslösa.
Vi har en markis som sitter ganska nära de befintliga värmarna, och min fundering är hur nära man vågar sätta en stark värmare, utan att det blir brandrisk? Värmaren strålar ju förstås neråt, och markisen sitter ovanför, men det är ändå såna saker man funderar på.
De befintliga värmarna sitter idag i markisens aluminiumstång, som i sin tur sitter i en takregel. Det hade varit skönt att kunna sätta den nya värmaren/arna på samma sätt.

Så avslutningsvis; Någon som vill rekommendera en stark och prisvärd infravärmare? Eller två små? :)
 
Lånar tråden lite.
Visserligen var det ganska nyligen du bad om tips- men kom du någonvart i ditt val?
Är själv på jakt efter infravärmare efter mycket påtryckningar hemifrån. Däremot tycker jag att man hittar väldigt dåligt med betyg på de som säljs på nätet.
Personligen är det värmare till en i princip öppen altanyta som jag letar efter.
 
Jag har två st från https://opranic.se/
H
ar två stycken av deras Thor, ståendes på altanen. Otroligt nöjd. Inget mera huttrande i sommarnatten. Köpte på Krauta på rea i våras.
Perfekt att kunna rikta o flytta efter behov som vår altan ser ut, eller hur möbleringen behövs beroende på sällskap.
5 effektlägen. Vältskydd. Högsta lägena är överjävligt effektiva. Hustrun älskar det. Fjärrkontroll ingår, alt justera på värmaren.
Unnade mig dolda vägguttag under trallen på lämpliga ställen, så bara lyfta på två trallbrädor à’ 60cm o koppla in stickproppen. Lite fix iom att altanen redan var byggd för länge sedan, men så här i efterhand är det toppen.

Svågern har två st Opranic modell Nova väggmonterat. Grymt effektiva dom med.

Iom markis o begränsad väggyta/utrymme under markis så blev det golvmodell för mig. Helnöjd.

Kanonprylar dessa opranic. Inte de minsta och vackraste på marknaden, ej heller de billigaste. Men jösses så dom levererar.
 
M MasMats skrev:
Jag har två st från [länk]
Har två stycken av deras Thor, ståendes på altanen. Otroligt nöjd. Inget mera huttrande i sommarnatten. Köpte på Krauta på rea i våras.
Perfekt att kunna rikta o flytta efter behov som vår altan ser ut, eller hur möbleringen behövs beroende på sällskap.
5 effektlägen. Vältskydd. Högsta lägena är överjävligt effektiva. Hustrun älskar det. Fjärrkontroll ingår, alt justera på värmaren.
Unnade mig dolda vägguttag under trallen på lämpliga ställen, så bara lyfta på två trallbrädor à’ 60cm o koppla in stickproppen. Lite fix iom att altanen redan var byggd för länge sedan, men så här i efterhand är det toppen.

Svågern har två st Opranic modell Nova väggmonterat. Grymt effektiva dom med.

Iom markis o begränsad väggyta/utrymme under markis så blev det golvmodell för mig. Helnöjd.

Kanonprylar dessa opranic. Inte de minsta och vackraste på marknaden, ej heller de billigaste. Men jösses så dom levererar.
Tack för tipset! Helt missat dem när jag letat. Låter onekligen bra och verkar fått bra betyg.
Tar ju dock lite emot att införskaffa för 2500:- när de låg på 1600:- i våras.
Kanske kan lyckas skjuta på köp till nästa säsong och hoppas på kampanj igen...
 
  • Gilla
uffen
  • Laddar…
Värt att vänta på. Dom är inte så märkligt färgade i lampan heller, som vissa är. Vissa har en eländigt stark rödgul ton som bländar det mesta i mörkret. som en kycklingfarm m kläckningslampor.
 
M MasMats skrev:
Värt att vänta på. Dom är inte så märkligt färgade i lampan heller, som vissa är. Vissa har en eländigt stark rödgul ton som bländar det mesta i mörkret. som en kycklingfarm m kläckningslampor.
Låter bra, det är någonting som inte framgår så tydligt har jag märkt. Det gäller de flesta tillverkare jag läst på om.
Hur använder du dina två? Olika positioner eller för samma t.ex. soffgrupp? Med den effekten bör väl en egentligen räcka?
 
Kör dom alltid tillsammans för bred värmespridning. En tycker jag blir för koncentrerat.
 
Skulle för ett par år sedan skaffa infravärmare till en kräftskiva. Åkte runt och kikade på olika alternativ och tänkte att till 7m altan med långbord så lär det gå åt fyra stycken värmare. Så jag köpte 2st Heatlight vlrw15 för att testa med. Inga märkvärdiga värmare och det var skapligt pris. Jag kan säga att jag blev positivt överraskad över hur de korta värmarna spred värme på bredden. De sitter monterade mitt på varsin långsida i altantaket snett nedriktat mot bordet och täcker hur bra som helst. Går inte att jämföra med gamla dagars modeller.

Som en del säger så har de ett väldigt rött sken, men det har jag inte stört mig på så mycket. Passar till kräftskiva iaf. :D
 
Jag köpte efter lite letande en Opranic Expekt 2300.
Vet inte om den hamnade för högt upp eller om något annat är fel, men jag blev väldigt missnöjd. Har flyttat ner den på väggen nu och ska snart testa igen.
Men med tanke på berömmet ovan så lutar det ju åt att det är något fel på min...?
 
K
Lånar lite! Har någon något bra tips på prisvärd infravärme? Uterummet är ca 25 kvm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.