Köpte fritidshus förra sommaren. Vi kontraktsskrivningen så beskrev mäklaren ett servitut fel. De sade att vi kunde anlägga en utfartsväg över grannens tomt, men det visade sig vara tvärtom. Alltså kan grannen anlägga en utfartsväg över vår tomt, samt en bilparkering.
Allt är korrekt i kontraktet, servitutet finns med men bara med en "rubrik". Vill man läsa hela servitutet får man begära ut det.
Tack vare en snäll ny granne så har jag nu lyckats att ta bort servitutet, men fick en kostnad från lantmäteriet som jag tycker mäklaren borde ta. Vad tycker ni ? Mäklaren vill inte ta i detta, han vill inte kommentera. Allt är ju muntligt ! Men jag har säljarens vittnesmål på att det jag skriver stämmer.

Jag inser att jag själv varit slarvig, jag borde läst igenom kontraktet noggrannare. Om jag bara läst att servitutet var en "last" så hade jag insett att den muntliga beskrivningen var fel.
 
tommib
Välkommen till forumet!

Om det står i prospektet att servitutet är en last så är du nog körd. Du kanske kan hänvisa till något slags goodwill hos mäklaren men den personen har ju inte någon affärsmässig relation alls till dig så jag har svårt att tro att du kommer någon vart.

Det var för övrigt en makalöst snäll granne som gick med på att avveckla ett servitut på väg och parkering. Jag hoppas att grannen tänkte igenom det noggrant och har annan infartsväg till sin fastighet.
 
tommib tommib skrev:
Välkommen till forumet!

Om det står i prospektet att servitutet är en last så är du nog körd. Du kanske kan hänvisa till något slags goodwill hos mäklaren men den personen har ju inte någon affärsmässig relation alls till dig så jag har svårt att tro att du kommer någon vart.

Det var för övrigt en makalöst snäll granne som gick med på att avveckla ett servitut på väg och parkering. Jag hoppas att grannen tänkte igenom det noggrant och har annan infartsväg till sin fastighet.
Det finns ju tillsynsmyndigheter, FMI
tommib tommib skrev:
Välkommen till forumet!

Om det står i prospektet att servitutet är en last så är du nog körd. Du kanske kan hänvisa till något slags goodwill hos mäklaren men den personen har ju inte någon affärsmässig relation alls till dig så jag har svårt att tro att du kommer någon vart.

Det var för övrigt en makalöst snäll granne som gick med på att avveckla ett servitut på väg och parkering. Jag hoppas att grannen tänkte igenom det noggrant och har annan infartsväg till sin fastighet.
tommib tommib skrev:
Välkommen till forumet!

Om det står i prospektet att servitutet är en last så är du nog körd. Du kanske kan hänvisa till något slags goodwill hos mäklaren men den personen har ju inte någon affärsmässig relation alls till dig så jag har svårt att tro att du kommer någon vart.

Det var för övrigt en makalöst snäll granne som gick med på att avveckla ett servitut på väg och parkering. Jag hoppas att grannen tänkte igenom det noggrant och har annan infartsväg till sin fastighet.
Är det nån mening att testa att använda tillsynsmyndigheterna FMI och FRN? Jag har vittne på det muntliga. Är det nån ide ?

Grannen är nog den vänligaste jag mött. Han var med vid avstyckning så han har tänkt över servitutet i 40 år nästan
 
Nej det är ingen idé.
 
Det skriftliga i kontraktet trumfar mäklarens muntliga uttalande, så jag tror det blir väldigt svårt att ställa någon annan till svars för att du inte noga läste igenom det du skrev på.
 
Leidenhed Leidenhed skrev:
Det finns ju tillsynsmyndigheter, FMI



Är det nån mening att testa att använda tillsynsmyndigheterna FMI och FRN? Jag har vittne på det muntliga. Är det nån ide ?

Grannen är nog den vänligaste jag mött. Han var med vid avstyckning så han har tänkt över servitutet i 40 år nästan
Leidenhed Leidenhed skrev:
Det finns ju tillsynsmyndigheter, FMI



Är det nån mening att testa att använda tillsynsmyndigheterna FMI och FRN? Jag har vittne på det muntliga. Är det nån ide ?

Grannen är nog den vänligaste jag mött. Han var med vid avstyckning så han har tänkt över servitutet i 40 år nästan
Vad är syftet med att göra det?
 
useless useless skrev:
Det skriftliga i kontraktet trumfar mäklarens muntliga uttalande, så jag tror det blir väldigt svårt att ställa någon annan till svars för att du inte noga läste igenom det du skrev på.
Kan en mäklare säga vad som helst muntligen utan att behöva stå till svars ? Förvånar mig faktiskt.
Och jo, jag tror jag skrev ovan att jag var klantig så det behöver du inte påminna om
 
Henkan Sundberg Henkan Sundberg skrev:
Vad är syftet med att göra det?
Jag vet ju ingenting om vad som är tillåtet att en mäklar gör och säger. Då antar jag att FMI kan avgöra om han gjort rätt eller fel. Det jag undrar är väl om det ens finns nån mäklare som blir prickad över muntligen felaktig information
 
tommib
Du har som sagt klantat dig, det finns ingen väg runt det. Jag tror att du bara ska släppa detta, du kommer må bättre i längden. Om du försöker driva detta mot mäklaren kommer det med största sannolikhet inte leda någon vart. Informationen i kontraktet var korrekt. I fastighetsaffärer är det skrivna helt centralt. Vad någon sagt muntligen väger väldigt lätt. Mäklaren kan avfärda det hela med "oj, hoppsan, jag sa visst fel men handlingarna var korrekta".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.