Jag är rädd att det här är parkslide, kan någon vara vänlig hjälpa mig identifiera växten. Täta gröna buskar med varierande bladverk som misstänks vara parkslide.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blad av misstänkt parkslide med skador och prickar, intill en vitmålad trästaket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja. Ser definitivt ut som Parkslide tyvärr.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Tack för svaren. Det är genom byggahus forum som jag läst om parkslide och började fundera över om det var det vi har. Lite konstigt bara att det fanns här när vi flyttade hit för 4 år sen och det har inte ökat i omfattning alls. Det är en planta med kanske 4-5 stjälkar på vår sida och förmodligen en planta likadan på grannens sida två meter bort. Jag har klippt ner dem ibland när jag kört med trimmer. Nästa år växer det upp lika igen men inte mer.
Efter allt jag läst så är jag samtidigt glad för att det inte spridit sig mer än så här
 
Hej,

Lånar tråden lite.
Hittade denna otroligt snabbt växande art relativt nära precis vid en gång och cykelväg cirka 30m från tomten (bör man vara orolig?)

Är det Parkslide? Blir en felanmälan till kommunen omgående vid sådana fall.
 
  • Tätt buskage med smala stammar som kan vara parkslide nära en gångväg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Täta buskage med misstänkt Parkslide nära en gång- och cykelväg vid skymning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tätt vegetation med möjlig parkslide vid gång- och cykelväg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lövverk av misstänkt Parkslide med stora gröna blad och röda stjälkar i skymningen, intill en gångväg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tät vegetation med gröna blad som misstänks vara invasiv art Parkslide nära gång- och cykelväg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja. Ser definitivt ut som Parkslide.
 
Tack för snabbt svar!!

Började precis läsa om detta helvete till växt och fick lagom ångest och inventerade hela tomten. När lugnet hade lagt sig då man borde ha märkt om man hade något liknande tänkte man ge sig på en springrunda och möts av denna syn :surprised:.

Bör man vara orolig att det kan sprida sig till ens fastighet? Det finns garage vid tomtgräns och en massiv thujahäck närmast som borde hålla garden uppe mot eventuell invasion?
 
Har själv för dålig kunskap om denna växt för att ge ett bra svar. Tror det delvis beror på var i landet du bor. Vi har ett litet bestånd i en vägslänt ca 50 meter bort som inte spridit sig men vi bor relativt långt norrut. Har inte börjat bekämpa det ännu men tänker ta tag i det innan det börjar sprida sig.
 
Lånar tråden och ber om ett omdöme om den här växten. Parkslide eller ej?

Täta gröna buskar med hjärtformade blad, misstänkt parkslide, i skogsglänta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gröna hjärtformade blad på vad som kan vara parkslide, i naturlig miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stora gröna blad med hjärtlik form och synliga bladnerver, dagg eller regndroppar på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B Bonzo2000 skrev:
Lånar tråden och ber om ett omdöme om den här växten. Parkslide eller ej?

[bild]
[bild]
[bild]
Ja, ser dessvärre ut som Parkslide.
 
V Vindens skrev:
Ja, ser dessvärre ut som Parkslide.

Tycker också det. Som tur är så är de inte i min trädgård utan på en allmänning ett par kvarter bort, men man vill ju inte att de ska sprida sig i området.

Jag anmälde det och skickade in bilderna till Artfakta, men jag uppfattade inte om de gör några åtgärder eller om de bara registrerar fynden?
 
B Bonzo2000 skrev:
Tycker också det. Som tur är så är de inte i min trädgård utan på en allmänning ett par kvarter bort, men man vill ju inte att de ska sprida sig i området.

Jag anmälde det och skickade in bilderna till Artfakta, men jag uppfattade inte om de gör några åtgärder eller om de bara registrerar fynden?
Ja, det är endast ett register.
Är det på kommunens mark kan du anmäla det till kommunen. Vissa kommuner gör något åt det andra inte. Hittade själv ett mindre bestånd cirka 30-40m från tomtgräns på kommunens mark och de brydde sig föga.
Så jag bekämpar den själv. (De hade inget emot det)
 
V Vindens skrev:
Ja, det är endast ett register.
Är det på kommunens mark kan du anmäla det till kommunen. Vissa kommuner gör något åt det andra inte. Hittade själv ett mindre bestånd cirka 30-40m från tomtgräns på kommunens mark och de brydde sig föga.
Så jag bekämpar den själv. (De hade inget emot det)
Ringer kommunen imorgon och kollar om intresse finns.
 
Såna stånd Parkside brukar inte sprida sig speciellt mycket. Det är när man börjar bråka med den den drar iväg. Håll bara koll på den och kontakta kommunen om den börjar sprida sig mycket.
 
Finns det något som biter på parkside. I Stockholms skärgård har vi på en ö alldeles nära stranden en stor dunge av parkside. Funderar på om frön kan driva i vattnet och få fäste på grannöarna?
Vi funderar på om man kan hälla ut bensin över parksiden eller räcker det med att man sticker in en spruta med något gift som sedan rinner ner i rötterna. Området är ca 25 x 15 meter stort så vi funderar på om man kan täcka över med svart plast och ett lager grus så ljuset inte kommer ner till rötterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.