Hallåj på er alla - någon som kanske har några råd kring detta?

Har en tomt som ligger utanför detaljplanlagt område. Bygglov finns sedan tidigare (sökt av tidigare ägare till tomten) på ett 2-planshus med byggarea 135kvm.

Vi skulle vilja söka nytt/ändra bygglov till en mindre huvudbyggnad ca 100kvm byggyta 2-plan. Och ett dubbelgarage på ca 45kvm med gäststuga ovanpå.

Är det dumt av oss att söka på detta sätt?
Är det bättre att söka bygglov för fristående gäststuga?
Andra tankar/tips/råd?
:)
 
Rent byggmässigt så är det en del strul med att bygga bostad i anslutning till garage. Där är dels hårda brandskyddskrav, och tror jag tätningskrav för att inte få upp avgaser.

I och med det så är det kanske risk att även byggloveshandläggningen kan bli långdragen.
 
Tackar - bra info :D

Kanske dumsnålt alltså?
Såg bara att man kanske kunde spara in lite kostnader på att slippa gjuta ytterligare en grund, dra VA och så...
 
Jag har också haft liknande funderingar. Om man ändå ska bygga garage så är det ju så enkelt att höja takstolarna lite och välja lite brantare tak så får man ju mycket utrymme ovanpå.

Att det skulle bli problem med bygglovet har jag inte ens tänkt på.
Förråd är ju vanligt att ha ihop med garaget, men är det alltså andra regler för bostadsyta?
Tätning för avgaser låter konstigt. Man står ju inte och kör på tomgång någon längre stund.

Jag har däremot funderingar på brandskyddet då jag kommer använda garaget som verkstad vilket kommer innebära en del brandfarliga ämnen och gastuber.
Det känns kanske inte så bra att skicka ut svärmor att sova i gästrummet då. Det kan misstolkas.

Kanske får man bita i det sura äpplet och bygga två separata byggnader.
 
Ibland kan även en svärmor vara bra att ha till hands.
Ska ha henne i åtanke när vi funderar vidare *skrattar hjärligt*

8)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.