Hej

Två frågor/område:

1. Vad föredras när man sätter ihop trästomme till t.ex friggebod? Skruv eller spik.

Hur mycket snabbare gårdgår med spik och är det billigare? Skruv, rör det sig mer med tiden än spik?

2. Panel, finns massa olika panel och utförande. Om jag skulle ta klädsel och sätta det i samma mönster som ett plankgolv. Skulle det vara sämre än t.ex fjällpanel? Skulle det skada med att fukt kommer in i spåren?

/Tack
 
Är långt ifrån expert, så se det inte som någon sanning utan endast mina tankar.

1. Spik är det klassiska som fungerat bra i 100 år, vad jag sett är det billigare med. Köpte spikpistol då garaget byggdes så även för mig som amatör går det snabbare än skruv. En duktig snickare handspikar nog snabbare än de skruvar med, jag skulle ha en öm tumme om jag försökte :)
Spik kan vandra ut, lätt att slå in igen men inte alltid önskvärt att behöva (min teori till varför trall ofta skruvas). Kommer spika ihop en friggebod de närmsta veckorna, billigare och snabbare.

2. Hänger inte alls med på hur du menar, bild som exempel?
 
  • Gilla
TDD
  • Laddar…
2. Brädor är lite olika utformade beroende på vilka egenskaper man vill uppnå. En golvbräda har en fin exakt spont för att inte röra sig i höjdled eftersom det är viktigt när man skall gå på det, men sponten sticker inte ut så långt, trät rör sig måttligt inomhus. Sätter du den brädan utomhus så riskerar du att sponten glider isär. Viktigt på en panelbräda är att utsidan är sågad så att färgen sitter fast (om du målar!). Till slut är det en utseendefråga. Om du skall använda golvbrädor skulle jag sätta dom som en lockpanel och lämna dom omålade. Om det blir snyggt är en annan fråga!
 
T TDD skrev:
1. Vad föredras när man sätter ihop trästomme till t.ex friggebod? Skruv eller spik.

Hur mycket snabbare gårdgår med spik och är det billigare? Skruv, rör det sig mer med tiden än spik?
Skruva med skruvdragare går snabbare än att spika med hammare. Dessutom är det enklare och man kan justera i efterhand om det inte blev helt rakt. Rätt skruvar använda på rätt sätt håller bättre än spik.
Spikpistol går snabbast, men är ofta en omotiverad investering för små enklare byggprojekt.

2. Panel, finns massa olika panel och utförande. Om jag skulle ta klädsel och sätta det i samma mönster som ett plankgolv. Skulle det vara sämre än t.ex fjällpanel? Skulle det skada med att fukt kommer in i spåren?

/Tack
Jag förstår inte riktigt hur du menar med 'mönster'. Ytterpanel rör sig mycket mer än ett golv inomhus. Därför har man inte samma typ av spont eftersom det skulle bli djupa springor där fukt och skräp samlas när brädorna krymper. Panel som kan sättas liggande är fasade för att vatten ska rinna av.
 
useless useless skrev:
Skruva med skruvdragare går snabbare än att spika med hammare. Dessutom är det enklare och man kan justera i efterhand om det inte blev helt rakt. Rätt skruvar använda på rätt sätt håller bättre än spik.
Spikpistol går snabbast, men är ofta en omotiverad investering för små enklare byggprojekt.



Jag förstår inte riktigt hur du menar med 'mönster'. Ytterpanel rör sig mycket mer än ett golv inomhus. Därför har man inte samma typ av spont eftersom det skulle bli djupa springor där fukt och skräp samlas när brädorna krymper. Panel som kan sättas liggande är fasade för att vatten ska rinna av.

Ska hitta bild och visa hur jag menar. Om man bara tar en klädsel planka och sätter platt på väggen i samma mönster som om man lägger ett golv. Ingen fas ingen vinkel.

Återkommer med bild.
 
Blir samma som fasadribbor...men med plank. Hur gör man bakom detta om man sätter ribbor, vad är det för material bakom?
 
  • Horisontella träribbor monterade på byggnadsfasad med svart bakgrundsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Då behöver man en vattentät, men diffussionsöppen duk/papp bakom.
Dessutom kanske något annat material än standard gran/tall som inte kroknar så lätt så det ser helt snett och vint ut efter ett tag.
 
  • Gilla
TDD
  • Laddar…
useless useless skrev:
Då behöver man en vattentät, men diffussionsöppen duk/papp bakom.
Dessutom kanske något annat material än standard gran/tall som inte kroknar så lätt så det ser helt snett och vint ut efter ett tag.
Tack
 
T TDD skrev:
Blir samma som fasadribbor...men med plank. Hur gör man bakom detta om man sätter ribbor, vad är det för material bakom?
Jag förstår inte!
Anser du att ytterpanelen bara är ren dekor, så kan du ju göra hur som helst.
Men oftast vill vi ju att panelen skall utgöra ett väderskydd för byggnaden, och då fungerar inte ditt ribbstaketexempel bra alls.
Ytterpanelen skall framför allt hindra snö, regn och blåst att nå det inre.
Så den skall vara tät, men ha ett ventilerat skikt bakom. så eventuellt inträngande fukt kan ventileras ut.

Det kallas tvåstegsisolering, till skillnad från 90-talets och 00-talets skandalomsusade enstegsisolerade ytterväggar: https://www.lfs-web.se/enstegstatad-fasad.htm
 
  • Gilla
TDD
  • Laddar…
T TDD skrev:
Hur mycket snabbare gårdgår med spik och är det billigare? Skruv, rör det sig mer med tiden än spik?
Jag kan inte svara specifikt på dina frågor, men det finns ett problem med spikpistol:
Om trycket är fel ställt på spikpistolen, så är det lätt hänt att man skjuter in spiken för långt i brädorna.
Vilket resulterar i att man får fula djupa kratrar, där spiken sitter en cm in, och det är omöjligt att måla.

Fick detta problem när en byggfirma, med fyra polska snickare, byggde vårt nuvarande hus.
Spikarna var inskjutna riktigt långt.
Så innan de målade fick jag gå runt och fylla spikhålen med utefog, för att färgen skulle kunna täcka.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag kan inte svara specifikt på dina frågor, men det finns ett problem med spikpistol:
Om trycket är fel ställt på spikpistolen, så är det lätt hänt att man skjuter in spiken för långt i brädorna.
Vilket resulterar i att man får fula djupa kratrar, där spiken sitter en cm in, och det är omöjligt att måla.

Fick detta problem när en byggfirma, med fyra polska snickare, byggde vårt nuvarande hus.
Spikarna var inskjutna riktigt långt.
Så innan de målade fick jag gå runt och fylla spikhålen med utefog, för att färgen skulle kunna täcka.
Nu menar jag endast för att skjuta spik för att sätta ihop stomme. Inget annat.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag förstår inte!
Anser du att ytterpanelen bara är ren dekor, så kan du ju göra hur som helst.
Men oftast vill vi ju att panelen skall utgöra ett väderskydd för byggnaden, och då fungerar inte ditt ribbstaketexempel bra alls.
Ytterpanelen skall framför allt hindra snö, regn och blåst att nå det inre.
Så den skall vara tät, men ha ett ventilerat skikt bakom. så eventuellt inträngande fukt kan ventileras ut.

Det kallas tvåstegsisolering, till skillnad från 90-talets och 00-talets skandalomsusade enstegsisolerade ytterväggar: [länk]
Nej, anser inte att ytterpanel är enbart dekor. Men om panelen skulle vara dekor, hur gör man då bakom. Det har jag fått svar på ovan. Tack annars för ditt svar.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag kan inte svara specifikt på dina frågor, men det finns ett problem med spikpistol:
Om trycket är fel ställt på spikpistolen, så är det lätt hänt att man skjuter in spiken för långt i brädorna.
Vilket resulterar i att man får fula djupa kratrar, där spiken sitter en cm in, och det är omöjligt att måla.

Fick detta problem när en byggfirma, med fyra polska snickare, byggde vårt nuvarande hus.
Spikarna var inskjutna riktigt långt.
Så innan de målade fick jag gå runt och fylla spikhålen med utefog, för att färgen skulle kunna täcka.
Denna, tror inte detta är fas i kanter utan raka bräder, då blir det en minimal öppning mellan bräder.
 
  • En träfasad med raka bräder och minimala öppningar mellan dem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det ser ju snyggt ut!
Men är det helt öppet mellan brädorna, så kommer det ju in en hel del vatten när det spöregnar.
Det inser du nog själv.
Och vi vill väl att fasaden/ytterväggen skall hålla ute vattnet, eller hur?
 
  • Gilla
TDD
  • Laddar…
Metoden förekommer då och då i kommersiella byggen så faran ska inte överdrivas. Det estetiska kan få tillåtas göra ett måttligt övertramp på det tekniska, det är sällan ett problem i praktiken.
 
  • Gilla
TDD
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.