Hej!

Jag har köpt mig ett garage som inom ett par dagar är klart. från leverantören är det grundmålat i vitt. jag har aldrig målat någon träpanel förut eller fasad men det finns alla möjliga typer av färg. slamfärg, akrylfärg, latex färg.
Vilken ska man ha?
Hur ska man måla fasaden, bara fram med största pensel och börja köra?
Hur mycket färg behövs? Uppskattad yta är ca 60 m2. Bör jag måla ett eller 2 lager?

Vart köper jag färg och material?

MVH: Förvirrad nybörjar målare.

9qvoHvP.jpg
 
Slamfärg kan du inte använda på fabriksgrundad panel. Två vanliga typer av färg är alkydoljefärg och akrylatfärg. Googla på dessa för att läsa för och nackdelar med dem.

Färg och penslar köper du i färgfackhandeln eller byggvaruhus. Undvik lågprisbutiker och använd kända märken. Normalt behvs två strykningar, men det kan variera. Fråga där du köper. Till 60 kvm två strykningar uppskattar jag att du behöver 20 liter men det kan variera stort.
 
  • Gilla
aka_the_barf
  • Laddar…
Är den grundmålad lär slamfärg gå bort. Har själv täcklasyr på huset vilket jag anser är den ultimata färgen, behöver bara tvättas av vid ommålning och ingen skrapning, lättmålad men den tappar lystern snabbare än akrylat. 2 lager lär behövas oavsett färgtyp.
 
  • Gilla
aka_the_barf
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
Är den grundmålad lär slamfärg gå bort. Har själv täcklasyr på huset vilket jag anser är den ultimata färgen, behöver bara tvättas av vid ommålning och ingen skrapning, lättmålad men den tappar lystern snabbare än akrylat. 2 lager lär behövas oavsett färgtyp.
Tack för tipsen. var ute och snackade med byggarna och tillverkaren skickade med en liten burk av grundfärgen dom använt. den heter: nordica primer, tillverkaren är teknos. vattenburen alkydbaserad häftgrundfärg för träytor utomhus står det på den.
kanske ska man då köra med alkydfärg för bästa resultat?
 
Grundfärgen är ofta av alkydtyp även för akrylatfärger.
 
Tror inte det spelar nån roll om du väljer akrylat eller alkyd, det går bra att måla med akrylat på den grundfärgen. Täcklasyr funkar också och täcker lika bra men behåller mer av trästrukturen om det är av intresse.
 
För övrigt var vi (eller kanske nån annan i huset framförallt) extremt petiga på kulören(nån grön historia) så XLBygg fick blanda om flera gånger innan "vi" var nöjda. Sen la dom in i kulören i sin databas med mitt efternamn som namn på färgen eftersom jag har ett rätt så ovanligt namn som dom tyckte passade.
 
P peroande skrev:
Grundfärgen är ofta av alkydtyp även för akrylatfärger.
Va bra att det inte är syperpetigt att det måste vara exakt samma.
V Ville_Vessla skrev:
För övrigt var vi (eller kanske nån annan i huset framförallt) extremt petiga på kulören(nån grön historia) så XLBygg fick blanda om flera gånger innan "vi" var nöjda. Sen la dom in i kulören i sin databas med mitt efternamn som namn på färgen eftersom jag har ett rätt så ovanligt namn som dom tyckte passade.
Här hemma tror jag vi är rätt ense om att färgen ska vara vit som grunden då vanliga huset är vitt men detaljer blir blåa istället.
inte alla som har en egen färg :)

Är bauhaus rätt ställe att införskaffa det mesta på? kan även åka till K rauta eller hornbach, alla ligger nästan lika nära.

några andra tips när jag målar, speciella penslar eller ska man "rolla" fasaden?

Tänkt måla i veckorna efter jobbet eller är det bättre att ta det på helgen så man kan "riva av" en hel sida direkt?
 
Vilken färg låter jag bli att ha nån åsikt om, brukar själv köra med Beckers inköpt på XLBygg men det beror mest på att jag har hyfsad rabatt där samt dom är rätt duktiga på färg på den lokala butiken och Beckers är det märke dom säljer. Rolla inte utan använd pensel samt köp bra penslar, själv föredrar jag Anza Platinum.
 
V Ville_Vessla skrev:
Vilken färg låter jag bli att ha nån åsikt om, brukar själv köra med Beckers inköpt på XLBygg men det beror mest på att jag har hyfsad rabatt där samt dom är rätt duktiga på färg på den lokala butiken och Beckers är det märke dom säljer. Rolla inte utan använd pensel samt köp bra penslar, själv föredrar jag Anza Platinum.
Bauhaus borde ha dugliga saker och har köpt färg där till annat som fungerat bra. Dom kanske till och med har beckers?
 
A aka_the_barf skrev:
Bauhaus borde ha dugliga saker och har köpt färg där till annat som fungerat bra. Dom kanske till och med har beckers?
Bauhaus säljer Beckers förutom premiesortimentet.
 
P peroande skrev:
Bauhaus säljer Beckers förutom premiesortimentet.
Då kan det nog bli beckers om de inte rekommenderar nått bättre
 
Hur gör jag med penslar. Om jag bara hinner måla ett par timmar efter jobbet vill jag inte byta till ny pensel varje gång, kan man få dom att inte torka ihop genom att sätta dom i vatten?
 
Sätt den i vatten, vira in den i en plastpåse eller tvätta den ren med vatten. Allt fungerar. Enda som inte fungerar är att lägga den fritt i fria luften full av färg.
Enklast är nog att trä en plastpåse över penseln och sätta en gummisnodd runt påse och skaft om du skall måla nästa dag
 
Åk till tex Colorama eller annan färghandel och ta med grunden så öppnar dom konto till dig och förser dig med exakt rätt grejer. Min erfarenhet är att det är bättre service och samma pris, dessutom främjar du den lokala handeln.

Oljefärg-ställ pensel i vatten
Vattenfärg-linda in penseln doppad i ordentligt med färg i plast.

att tänka på vid avbrott är att det är bättre att bryta vid en läkt (vertikalt) än mitt på en panel (horisontalt). Måla inte i sol annars är det bara att köra. Det går att rolla men ska alltid efterstrykas längs med så färgen går ner i fibren.

lycka till.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.