Nej, det är ingen felskrivning.

Hade ett stopp i avloppet. Ringde jouren (räknade med att detta kostar en del, den biten var OK). Kommer ut och sätter fast spolslangen, sen pillar med en kamera nån timme. Säger att de får komma tillbaka nästa dag.

Kommer tillbaka, problem igen, plockar ut ytterligare en snubbe med en "bättre kamera". Konstaterar att problemet verkar vara att de borrade delvis genom avloppet när bergvärme installerades för 15 år sedan och eftersom det delvis blockerar röret så kan saker fastna där. Men de spolade rent så det var inte värre än innan.

OK.

Nu får jag räkningen på detta. 11.151:-

Kan detta verkligen vara rimligt? Har haft en jourbil ute innan i gamla huset och det gick på runt 4 tusen totalt med lite kvällsarbete. Känns som om de hade svårt att felsöka och fick plocka fram mer erfarna arbetare i flera steg.

Tänkte ringa dem men de har stängt för dagen.

Är det bara att betala? Är jag dum som tycker detta känns lite väl saftigt?
 
Det låter ju som att anledningen till det höga priset är att deras utrustning strulat, det bör ju inte drabba dig.

Sedan kan det ju vara så att något var extra svårt med dina rör, så att de behövde kalla in bättre utrustning. I så fall kanske det är rimligt med en extra debitering. Det är ju inte deras fel om dina rör är "konstiga".
 
  • Gilla
pingflood och 1 till
  • Laddar…
Ja, jag är lite osäker på hur jag ska se detta. Förstår inte varför båda deras spolslangar fastnade och fick inte heller någon vettig förklaring till det. Är det helt enkelt att vi drabbades av ett ytterst krångligt stopp så är det väl bara att acceptera men var det brister i utrustning eller utförande så är det lite surt att betala såna här summor.

Det var ett trevligt gäng som var här och de löste till slut problemet så vill inte göra mig ovän med dem, dock tycker jag att detta är rätt mycket pengar...
 
A
P pingflood skrev:
Nej, det är ingen felskrivning.

Hade ett stopp i avloppet. Ringde jouren (räknade med att detta kostar en del, den biten var OK). Kommer ut och sätter fast spolslangen, sen pillar med en kamera nån timme. Säger att de får komma tillbaka nästa dag.

Kommer tillbaka, problem igen, plockar ut ytterligare en snubbe med en "bättre kamera". Konstaterar att problemet verkar vara att de borrade delvis genom avloppet när bergvärme installerades för 15 år sedan och eftersom det delvis blockerar röret så kan saker fastna där. Men de spolade rent så det var inte värre än innan.

OK.

Nu får jag räkningen på detta. 11.151:-

Kan detta verkligen vara rimligt? Har haft en jourbil ute innan i gamla huset och det gick på runt 4 tusen totalt med lite kvällsarbete. Känns som om de hade svårt att felsöka och fick plocka fram mer erfarna arbetare i flera steg.

Tänkte ringa dem men de har stängt för dagen.

Är det bara att betala? Är jag dum som tycker detta känns lite väl saftigt?

Mitt förslag, ring inte jour = dyrt.
Första timmen är alltid svindyr ! Räkna inte med något annat
 
  • Gilla
Lassiter
  • Laddar…
A
P pingflood skrev:
Nej, det är ingen felskrivning.

Hade ett stopp i avloppet. Ringde jouren (räknade med att detta kostar en del, den biten var OK). Kommer ut och sätter fast spolslangen, sen pillar med en kamera nån timme. Säger att de får komma tillbaka nästa dag.

Kommer tillbaka, problem igen, plockar ut ytterligare en snubbe med en "bättre kamera". Konstaterar att problemet verkar vara att de borrade delvis genom avloppet när bergvärme installerades för 15 år sedan och eftersom det delvis blockerar röret så kan saker fastna där. Men de spolade rent så det var inte värre än innan.

OK.

Nu får jag räkningen på detta. 11.151:-

Kan detta verkligen vara rimligt? Har haft en jourbil ute innan i gamla huset och det gick på runt 4 tusen totalt med lite kvällsarbete. Känns som om de hade svårt att felsöka och fick plocka fram mer erfarna arbetare i flera steg.

Tänkte ringa dem men de har stängt för dagen.

Är det bara att betala? Är jag dum som tycker detta känns lite väl saftigt?
Problemet är ju ditt avlopp och egentligen inte deras kamera.
 
Hej Henrik, väl medveten om att jouren är dyr som jag skrev ovan. Det var dock en utryckning som inte pågick alltför länge (och inte lyckades med rensningen) utan de återvände under kontorstid följande dag.

Men en totalsumma på 11 papp för att spola rent ett stopp var lite lätt chockerande. Är det så att det är rimligt så har jag inga problem att betala naturligtvis, men jag vet inte hur man ska bedöma något sånt här.
 
Redigerat:
Hur länge höll dom på enl fakturan, vi har minidebitering 3h på jour
 
2,5 timmar jour (de debiterar min 2h men de var definitivt inte här så länge -- jag vet när de kom ut och har en chattlogg med en vän senare på kvällen där jag berättar vad som hänt så har hygglig koll på tidpunkterna)

1h TV-inspektion (tillägg) -- förmodar att det gäller jourutryckningen, men det var en del strul och de fick inte fram nåt användbart med kameran

2 timmar högtrycksspolning -- följande dag?

1h tv-inspektion (a 1709kr) -- de ringde in en "med bättre kamera"
 
Om man ringer jour och de inte löser det så skulle då jag inte betalat för jourtiden. Tycker absolut att du ska bestrida den delen, vilket jag antar är merparten av fakturan.
 
  • Gilla
pingflood
  • Laddar…
nikasp
Sådär ser det ut för en rörfirma vi har i området. Dvs. 3500 kr för jour inkl 2 timmar. Låter sjukt dyrt för mig. Har själv bestridit en räkning på 6000 för jourjobb en lördag. Var fyra år sen och deras prislista på hemsidan gjorde att jag sedan fick det för runt 3000.


Prislista för avloppsrensning med kostnader för start, timpris och jour från rörfirma, visas på skärm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C C.Lundin skrev:
Om man ringer jour och de inte löser det så skulle då jag inte betalat för jourtiden. Tycker absolut att du ska bestrida den delen, vilket jag antar är merparten av fakturan.
Ja, fast jag vet ju inte om strulet berodde på situationen med bergvärmebrunnen som jag beskriver ovan.

Det kanske är enklast att jag bara betalar eländet, ville bara se om beloppet verkligen kunde vara rimligt.

Kan man se detta med bergvärmebrunnen som ett dolt fel? Vi köpte huset för två år sedan (med dolda fel försäkring, har dock ej koll på hur länge den gäller).
 
P pingflood skrev:
Ja, fast jag vet ju inte om strulet berodde på situationen med bergvärmebrunnen som jag beskriver ovan.

Det kanske är enklast att jag bara betalar eländet, ville bara se om beloppet verkligen kunde vara rimligt.

Kan man se detta med bergvärmebrunnen som ett dolt fel? Vi köpte huset för två år sedan (med dolda fel försäkring, har dock ej koll på hur länge den gäller).
Nja, att filma avloppet bör ju vara en del i "att undersöka huset" och beroende på åldern på avloppet så kan det säkert vara så att du ändå inte får ut någon ersättning då det är avskrivet.
 
P Prodigys skrev:
Nja, att filma avloppet bör ju vara en del i "att undersöka huset" och beroende på åldern på avloppet så kan det säkert vara så att du ändå inte får ut någon ersättning då det är avskrivet.
Avloppet har definitivt överskridit sin "tekniska livslängd" så det är väl bara att acceptera då.

Nu när vi sett problemet med bergvärmeröret samt haft funderingar på att uppdatera inkommande vatten (vi har bytt allt i/under huset, både avlopp och vatten) så lutar vi mot att bara gräva nytt och sova lite bättre på nätterna.

Jaja, så är det med gamla hus. De har sin charm på gott och ont.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.